Gå til innhold

Basskasse av glassfiber

Ranger emnet


Skody

Anbefalte innlegg

Dette blir bare en kjapp innføring i hvordan-støpe basskasse. Jeg er på ingen måte proff i faget, men auto-didakt. Jeg anbefaler (igjen) på det sterkeste å visitere Chris fiberglass tutorials da han er mye flinkere enn meg til å ta bilder underveis. Men jeg skal prøve så godt jeg kan. Spørsmål kan stilles i tråden ’Spørsmål til Skody’s bygge basskasse av glassfiber-tråd' her under \kompositt\annet pjatt.

 

Verneutstyr:

1_Safetyequipment800.jpg

Godt verktøy er halve jobben og vel så det. Personlig verneutstyr er alfa og omega. Bruk ALDRI støvmaske, det er bare å lure seg selv. ”Proff” gassmaske med organisk gass-filter koster bare 150kr på Biltema. Refill-patroner hele 40kr. Hansker får du på apoteket for 80-100kr for 100stk. Ikke bare er polyester klissete, men den blir varm når den herder og vi vil ikke ha forbrenningsskader vil vi vel?

 

Nå tok ikke vi bilder av første støpen, men du finner samme info bedre forklart på Chris utmerkede tutorial. Kort sagt dekker du det du skal støpe over/rundt med plast, masketape og/eller sølvfolie. Man tager vad man haver. Vi helmaskerte et relativt nylakkert bagasjerom. Derfor ser du så mye teiprester på baksiden av disse kassene. Tror masketape egner seg best på teppebunn. Poenget er at du ikke skal grise til bilen din. Dekk til alt annet med plast, matter etc.

 

2_Subbox_right_front800.jpg

Merk deg at dette er frihåndsarbeide av verste sort, og utformingen kan diskuteres til døde. Det lønner seg alikevel å legge hodet i bløt og planlegge så mye som mulig før du finner frem hammer og tang og sag og spiker og høvel og vg og dagbla’, fil og skruer og saks og lim. Og maling og white spirit og parafin før du går ned i kjellern. Prøv å unngå skarpe hjørner. Det gir litt rar form på kassa. Bror blånektet å formskjære plata etter bagasjeromsbunnen i midten. Det gjør du lett ved å bruke pizzapapp e.l. og streker opp og over på plata. Nå må han i stedet bruke masse polyester og stappe strie nedi sprekken som er opptil en cm.

 

Ellers koster glassfiber grovt anslått >5x mer enn 22mm gulvspon. Bror var lat og gadd bare sage ut ei plate. Da jeg bygde kasse i pickupen ble kun bunnen støpt i glassfiber. Husk og at vanlig spon har den aller beste lydkarakteristikken. Glassfiber gir ekstrem plunk-plunk lyd og stiller større krav til demping. Jeg har foreslått å bruke tectyl på veggene innvendig, lime fast ’eggekartong-skumgummi’ på denne igjen før kassene fylles med syntetisk putefyll fra Fabrikkutsalget til 70kr/kg (type stoor søppelsekk). Dette er et budsjettbygge. Saueull er for kresne ører. ;)

 

Dra lett i ulla slik den får mye volum. Trykkammer-kasser skal fylles opp, men ikke beintråkkes. Bygger du bass-refleks skal du kun kle veggene slik at luft kan sirkulere. Bruk dempematte fra Eltek eller filleryer fra OBS! I begge tilfeller må pustehullet i og rundt magneten ikke tettes.

3_Front_cloth800.jpg

Frontstoff til 40kr på biltema er elastisk i alle retninger og lett å strekke til ønsket form. Lim fast med limpistol eller bruk stiftemaskin etc. Så væter du stoffet og lar det tørke. Fra innsiden mot lyset får du en kul kølfiber-aktig look. Synd ingen får se det.

 

4_Test_fit800.jpg

Når polyestern har herdet er det på tide å se om kassa fortsatt passer i bilen. Kutt/slip vekk alt som er i vegen. Er det en tight fit er det ut igjen og legge på strie. 7-9 lag er anbefalt ved bruk av 300gram/kvm duk.

 

5_Resin-and-fiberglass800.jpg

Nå er det bare å kjøre på med ett strøk polyester før du hiver på opptil tre lag med strie. Ikke overdriv med polyestern da du nå drar frem denne kjekke lille duppedingsen:

 

6_Roller800.jpg

Med denne presser du lett og effektivt ut all luft uten å slite. Prøv å finn en med langsgående riller da min har en tendens til å sprute masse på buksa og skoene mine. Du husket vel å ta av deg finstasen før du startet?

 

7_tricks800.jpg

Mens du fortsatt er på planleggingsstadiet bør du merke deg alle potensielle stengsler som hindrer kassa i å bli fjernet fra bilen. Mk1 Volvo 242 med commandofangere har gjennomgående bolter på siden av bilen. Her kappet vi av topp og bunn av ei 0,5L colaflaske og kløyvde på langs. Perfekt. Litt musikk til arbe’ er heller ikke å forakte. Les på pakning hva blandingsforhold du skal bruke. Jeg fant en 5ml medisinskje og ei mat-bøtte som jeg helte vann i og streket opp en og en desiliter. Blander du 5dl bør du være sikker på at du klarer å bruke opp alt før det blir gelé. I påsken var det kaldt i skyggen så vi tok sjansen.

 

Hittil har vi til 4 lag på alle sider minus front på TO 25L kasser brukt:

- 10x0,9m 300g/kvm glassfiberstrie

- 7 liter polyester (Vi glemte å bruke rulle på bakvegg og bunn(sløste nok litt der))

- 250ml herder (kaldt ute. +10’C i sola)

- 1stk 0,5 colaflaske.

- 1L Aceton til rens av pensel og metallrulle. (Bruk aceton kun til pausene mellom øktene. Når du er ferdig for dagen pælmer du penselen. Aceton koster 80kr/L, 5 pensler på Europris og Biltema; 15kr!

 

Forsvarlig festing av elementer, forsterkere og høyttalerterminaler:

8_clawnut800.jpg

Det koster ca 20-30kr på Biltema for 20-25stk insex/umbrako maskinskuer og klomutre. A&B Jernvare på Hamar har tøffe sorte maskinskruer i flere typer lengder. Biltema har kun 20mm og 40mm. 20mm er for kort til 22mm plate,(husk plåten i elementet), og 40mm er bare gjenget halvveis innover. :( Bruker du slike, gjerne sorte på alle detaljer får anlegget et proft inntrykk. Og, du får strammet til jevnt rundt hele og sikrer en lufttett gjennomføring i kassa.

PPI sendte med slike på min PPI Pro 12” og skumgummipakning. 12kg+

Eltek sendte med slike på mine Dynabel AV-basser med 13” Audax’er på 8kg. De hevder at bare plata er helt plan er pakning overflødig. Til gjengjeld skal Audax’en ”låses” til avstivern bak med asfaltplate! O_o

Denne Dynabel 12” bassen på bildet veier 16kg!!

Sponplate-skruer er for barn og leketøy.

 

Nå har jeg sikkert glemt masse detaljer, så lurer dere på noe kan dere komme med kommentarer, korrektur, tips og ’spørsmål' i _DENNE tråden.

"Dæ æ menneskli' å feile, å je har vøri tett på sjøl."

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår