Gå til innhold

Hjelp

Ranger emnet


ksiver

Anbefalte innlegg

Eg har ein RX7 1989 gxl som er importert frå USA. Har hatt den ei stund, men brukt den lite. Den har no stått vinterlagret i garasje.

 

Når eg begynte å bruke bilen før helgen so kom den oransje varsellampen for CHECK på. Den som indikere noe elektrisk feil med motoren!

 

Litt meira info kjem her..

Lampen kjem først på når eg paserer 2000-2500rpm når eg kjører. Når eg starter bilen og den står i nøytral kan turtallet være 5000 og 6000 rpm utan at lyset kjem på. Idet varsellampen kjem på, går bilen over i nød program. Stopper ein då motoren og starter den igjen er lampen borte, men kjem på igjen når så snart ein passerer 2000-2500rpm!!

 

I instruksjonsboken står det at ein skal kontakte ein mazda verksted for å ta diagnose på kva som er gale. Detter er gjort og diagnosen seier ingenting. Diagnosen er tatt med tenningen på, når bilen går på tomgang og når me kjører. Under kjøring ga diagnosen feilmelding om CO2, så då antok verkstedet at det er lambda sonden som er defekt eller dårlig kontakt. Har prøvd å reingjort denne uten at problemet forsvinner. har problemer med å måle om det er spenning til lambdaen og om motstanden er rett!!

 

Har satt KN luftfilter på bilen, kan det ha noko med problemet å gjera?

 

Er åpen for forslag om kva meir som må sjekkes eller om det er nokon

som veit kva som kan være problemet?

 

 

Knut-Erik

Opel Combo 1.3CDTI 2005

Volvo 850 GL 1995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ein RX7 1989 gxl som er importert frå USA. Har hatt den ei stund, men brukt den lite. Den har no stått vinterlagret i garasje.

 

Når eg begynte å bruke bilen før helgen so kom den oransje varsellampen for CHECK på. Den som indikere noe elektrisk feil med motoren!

 

Er det noen som har ett eller flere gode råd om kor eg skal begynna å leita itte feil??

 

Her er det bare å gjøre to ting!

 

1.Meld deg inn i norskwankelregister! Her får kontakter med de som virkelig kan wankel her i Norge. (Hvor bor du hen? Det er godt mulig det finnes noen i nærheten)

2.Meld deg inn i RX7club.com. Finner du ikke svaret på spørsmålet her, finner du det ikke noen plass. De fleste på dette forumet er mer enn hjelpsomme med å finne feil. Det er i alle fall min erfaring.

 

Lykke til med søkinga!

83 RX7 12A Turbo

89 Ford F-250 XLT Lariat

 

x80 RX7 13B

x82 929 HT Coupe

x89 929 2.2i GLX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filteret KAN ha noe med det å gjøre. Sjekk om luftmengemåleren lever og om den "tråden" inni der er brutt.

Den som sier at størrelsen ikke teller, har ikke hatt sex eller kjørt Cadillac.

1987 Mazda 929 V6 3.0 GLX(restaureres)

1987 Mazda 929 2.2i GLX (donorbil)

1978 Dodge Ramcharger 318

1996 Chevrolet Corvette GS (vurderes solgt, kom med bud)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen so har en god forklaring på hvordan en kan måle seg fram til om lambdasonden virker eller er defekt??

 

Har en liten følelse av at det er Luft masse måleren (AFM) so kan lage trøbbel for meg!! Detter er ikke lett å få tak i, så jeg lurte på om det er noen som kan låne meg en slik at jeg kan teste å se om det er den som er gåen!!

Opel Combo 1.3CDTI 2005

Volvo 850 GL 1995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hallois. Får vel prøve litt jeg da!

 

Dersom du tar ut lambdasonden, skal normalt turtallet gå litt opp, samtidig som det blir ujevnt. Dersom dette skjer når du tar ut sonden, men forsvinner når du setter den inn, tror jeg ikke det er sonden det er noe feil med.

 

Dersom du tror det er AFM`en som er feil, prøv med den originale boksen. jeg tror ikke dette skal by på problemer, spesielt fordi nesten "alle" som kjører har byttet til et annet filter. (Jeg regner, med at det er et åpent filter du snakker om? Det er nok heller da en feil med selve måleren.

 

Dersom ingenting fungerer, ring Mindor hos Aukra Biloppretting. Han kan det meste som er verdt å vite om wankel, og sitter på et stort delelager. Sjangsen for at han har en AFM er vel tilstede!

83 RX7 12A Turbo

89 Ford F-250 XLT Lariat

 

x80 RX7 13B

x82 929 HT Coupe

x89 929 2.2i GLX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukket ut ECUen her om dagen. Fant en motstand som ikke var slik den skulle være!! Byttet denne, men feilen fosvant ikke.

Men jeg fikk endel høyere oljetrykk, så da må jeg vel bytte OMPen!!!

 

Jaja ser ikke frem til å bytte denne da den ligger bakom så å si alle reimene!!!

 

Takker for hjelpen jeg har fått av dere :-)

 

Mvh

Knut-Erik

Opel Combo 1.3CDTI 2005

Volvo 850 GL 1995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår