Gå til innhold

Turbo B20 i en 145

Ranger emnet


volvo145

Anbefalte innlegg

Sjekk ut: http://www.kgtrimning.com og http://www.savarturbo.se <--mye lærerikt!

 

Hvor mye det koster å få borret blokka er jeg litt usikker på.... Kan vel ikke være så mye...?

Godkjenning? Hva er det..? Nei, da. Er ikke sikker. Tror det skal fungere om bremser og understell oppgraderes betraktelig. Hørt om noen som trimmet en boble rimelig kraftig og fikk registrert den som "hobbykjøretøy" eller no. Bremser jeg har tenkt på er 240 turbo bremsene. De er vel ventilerte og noe større...

Jeg skal prøve å lage plenumet selv, ja. En grov tommelregel er at plenumet skal kunne romme 1,5ganger mer en motorens volum.

Pulssplit er når avgassene kommer i pulser gjennom grenrørene. Eksosen fra sylinder 1 og 4 kommer samtidig, å 2 og 3kommer samtidig (jeg er fryktelig dårlig på å forklare...). 4-1 vil si at grenrørene går sammen til et rør etter collektoren.

1987 Volvo 740 Turbo Squirta + div mod

1987 Volvo 740 GLE Brukskjerra...

Div..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sjekk ut: http://www.kgtrimning.com og http://www.savarturbo.se <--mye lærerikt!

 

Hvor mye det koster å få borret blokka er jeg litt usikker på.... Kan vel ikke være så mye...?

Godkjenning? Hva er det..? Nei, da. Er ikke sikker. Tror det skal fungere om bremser og understell oppgraderes betraktelig. Hørt om noen som trimmet en boble rimelig kraftig og fikk registrert den som "hobbykjøretøy" eller no. Bremser jeg har tenkt på er 240 turbo bremsene. De er vel ventilerte og noe større...

Jeg skal prøve å lage plenumet selv, ja. En grov tommelregel er at plenumet skal kunne romme 1,5ganger mer en motorens volum.

Pulssplit er når avgassene kommer i pulser gjennom grenrørene. Eksosen fra sylinder 1 og 4 kommer samtidig, å 2 og 3kommer samtidig (jeg er fryktelig dårlig på å forklare...). 4-1 vil si at grenrørene går sammen til et rør etter collektoren.

 

Synes du forklarte det bra jeg, jeg skjønner hva du mener.

thumpsup

ja det med 240 bremser skulle vel ikke vere noe serlig problem, er vel bare å skifte alt fra bremsekraft forsterker til skiver , mener å ha hørt at det skulle passe rett på , men jeg vurderer å skifte hele bakakselen til en nyere 240 ,det vil vel passe rett på og gjøre jobben litt lettere forhåpentligvis .

 

har kikket litt på savar turbo sidene , der er mye bra ja !!

Utrolig hva de kan få ut av en b20!! happyhappy

-86 740 TIC stv.

-08 Ford S-Max Individual+20"

-95 Renault Laguna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

halla endelig flere med gammel bil:) har sjekket litt rundt dette med bremser og diverse på disse bilene

 

240 bremser passer ikke rett på du må frese av 5 millimeter på kalliperene skivene passer tror jeg derimot går skiver fra 164 vistnokk rett på disse er ventilerte.

 

Girkasse tja beste løsning tror jeg er å kjøpe adapter plate fra et firma i statene da kan du bruke t5 girkasse altså coswort kasse

 

Nei bakaksel fra 240 passer ikke rett på må vist bygge om masse fester og drit

 

Bare noen tips å råd

 

ps lurer på å bytte motor selv har en b20 med 180 hester men vil ha turbo bilen min er rallyrigget men lurer på om den ender som turbo bil\ drifte+isbil

og da trenger:) jeg vel en 300+ hester:) :)

 

en ting til gammel volvo er fint betalte årsavgift her om dagen 180 kr:) forsikring 2000 :) 18 tommer fra volvo 850 passer vist rett på og tar ikke i heller

 

Bremsekraft forsterker? kjøp heller pedalboks da kan du justere bremser trykk foran og også får du mye bedre plass i motorrommet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja! Nå begynner det å ta seg opp! Morsomt med gamle biler.

 

Dom: Du får jo også kjøpt adapterplate i Sverige til Getrag kassene.

Hva slags kasse kjører du med?

tja du gjør vel det men når jeg leste COSWORTH var jeg solgt.

blir det 5 trinns i denne bilen blir det enten t5 eller så blir det ny motor med kasse Forslag? må være greit å få tak i deler å være potensiale for 300+ samt at jeg ikker gidder å bytte alt i hele motoren for å få den til å holde!

har tenkt 740 eller 960 turbo noen som har erfaring med disse motorene??

 

;( m40 er jeg redd for MEN! jeg har en i reserve;) så lenge det varer he he

i morgen får jeg kanskje igjen lappen oxo var i retten i dag men svina påkjærerer vel tenker jeg:(

 

synes det er slitsomt å kjøre gammel volvo som går fært og bråker verst uten førerkort så den står på versktstedet på fire bukker og samler støv:( vurder å plukke alt fra hverandre for å overhale repare forsterke og male litt hater biler som har to farver en innvendig og en annen utvendig

var det ikke albert åberg som sa skal bare:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

halla endelig flere med gammel bil:) har sjekket litt rundt dette med bremser og diverse på disse bilene

 

240 bremser passer ikke rett på du må frese av 5 millimeter på kalliperene skivene passer tror jeg derimot går skiver fra 164 vistnokk rett på disse er ventilerte.

 

Girkasse tja beste løsning tror jeg er å kjøpe adapter plate fra et firma i statene da kan du bruke t5 girkasse altså coswort kasse

 

Nei bakaksel fra 240 passer ikke rett på må vist bygge om masse fester og drit

 

Bare noen tips å råd

 

ps lurer på å bytte motor selv har en b20 med 180 hester men vil ha turbo bilen min er rallyrigget men lurer på om den ender som turbo bil\ drifte+isbil

og da trenger:) jeg vel en 300+ hester:) :)

 

en ting til gammel volvo er fint betalte årsavgift her om dagen 180 kr:) forsikring 2000 :) 18 tommer fra volvo 850 passer vist rett på og tar ikke i heller

 

Bremsekraft forsterker? kjøp heller pedalboks da kan du justere bremser trykk foran og også får du mye bedre plass i motorrommet:)

 

Takk for masse intresang info :)

 

Men , pedal box , hva er det hvordan funker den og hva koster det?

 

Det med volvo felger fra 850en tror jeg ikke stemmer har ,hørt fra annet hold at det er forskjellig boltsirkel (men er ikke sikker)

 

5 mm på kalipteren sier du , regner med du mener utvendig innover da? går vel å bare å slipe med vinkelsliper da ?

-86 740 TIC stv.

-08 Ford S-Max Individual+20"

-95 Renault Laguna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B20 Turbo er kult.... :)

Drømmer om det i Amazon...

Må komme i gang med prosjektet snart!

Kult å se bilder om noen har...

 

Jeg skal legge ut bilder så snart jeg finner ut hvordan jeg gjør det.. doh

 

Har du bilder av amazonen da?

Hva er planene dine?

-86 740 TIC stv.

-08 Ford S-Max Individual+20"

-95 Renault Laguna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen bilder for øyeblikket...

Har en 65 modell firedørs svart med masse krom, litt trimmet B20 (140hk på hjula), senket 40mm, koni, Orginale sportsfelger + stor stereo!!

 

Planen er: (i første omgang)

Bedre kam (kg)

Sveise bakakslen

Senke mer

fikse bremser og bruke'n i sommer

 

(etterhvert)

1031 bakaksel med diffsperre

740 skiver foran

Getdrag kasse

B20 Turbo (hvis lommeboka sier ja doh )

Enda breiere orginalfelger!

og bedre foringer

 

Det er bra å ha drømmer :rolleyes:

Amazon 65

Audi 90 2,3 20v Q

Audi 100 2,6 V6 Q

Golf Syncro 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse intresang info :)

 

Men , pedal box , hva er det hvordan funker den og hva koster det?

http://www.rally.no/features/venstrebrems.htm

 

Artikkel om pedal bks og vestrebrms:) spør meg etter du har lest den:)

 

Det med volvo felger fra 850en tror jeg ikke stemmer har ,hørt fra annet hold at det er forskjellig boltsirkel (men er ikke sikker)

 

Vel nå har jeg 3 sett 850 stålfelger og alle passer så det er sterkt overdrevet

men jeg tror du får 4 bolt 850 og de passer selvf. ikke:)

 

5 mm på kalipteren sier du , regner med du mener utvendig innover da? går vel å bare å slipe med vinkelsliper da ?

 

IKKE bruk vinkel sliper!!!!!!! skal du gjøre dette må du få noen med tilgang til en fresemaskin!!! og hjelpe deg du bør oxo måle i forkant så du vet at det stemmer:)

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

amazon racer. høres fet ut den der ,men sveise bakaksel er vel ikke noe lurt , du bør vel heller få deg en dif. brems sånn at det går ann å bruke bilen?

 

Dom:

 

leste den artikkelen, var intresangt det men der sto ikke noe om montering og pris og om det går ann å få det godkjent til gatebruk..

 

Ok jeg skal ikke bruke vinkelsliper på kalipperen , jeg har fres her på jobben så jeg får vel spenne dem opp i den hvis det skulle bli aktuelt.

Men jeg ser vel kelst for meg bremser fra 164 heller , eller å skifte hele bakakselen til 164 hvis jeg får tak i en da.

 

Jasså da passer 850 felger også da , kan jo bruke felger fra 200 700 900 og 800 serien da det gir jo masse muligheter da!! kjempegreier!

Men jeg ser det er lite brukte lettmetall felger til salgs. angry

 

Skulle gjerne hatt noen penta felger eller noe lignende ,midlertidig til jeg får råd til å kjøpe noe skikkelige felger :rolleyes:

-86 740 TIC stv.

-08 Ford S-Max Individual+20"

-95 Renault Laguna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

amazon racer. høres fet ut den der ,men sveise bakaksel er vel ikke noe lurt , du bør vel heller få deg en dif. brems sånn at det går ann å bruke bilen?

 

Enig at diffbrems er MYE bedre, men skal kun kjøre med sveisa aksel i sommer... Rekker ikke montere 1031 aksel nå og diffbrems til den jeg har er umulig å få tak på brukt=VELDIG dyrt nytt hvis det finns(sikkert noen som lager et på bestilling)

 

Planen er bedre drivlinje hele veien (clutch, kasse, mellom og bakaksel), så da tar jeg dette samtidig...

Amazon 65

Audi 90 2,3 20v Q

Audi 100 2,6 V6 Q

Golf Syncro 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål: Sitter det M-råder i b21?? Vet at de sitter i b23...

 

Har nettopp skaffet meg en motor som jeg tar utgangspunkt i. Nå blir det værsting b20 :titties:

 

det med rådene vet ikke jeg, men jeg vil gjerne høre litt mere om det du skal gjøre med motoren :)

Kan jeg spørre hvor mye du ga for motoren, og hvilken tilstand den er i ?

 

Og bilder underveis hadde vert artig!!

-86 740 TIC stv.

-08 Ford S-Max Individual+20"

-95 Renault Laguna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at diffbrems er MYE bedre, men skal kun kjøre med sveisa aksel i sommer... Rekker ikke montere 1031 aksel nå og diffbrems til den jeg har er umulig å få tak på brukt=VELDIG dyrt nytt hvis det finns(sikkert noen som lager et på bestilling)

 

Planen er bedre drivlinje hele veien (clutch, kasse, mellom og bakaksel), så da tar jeg dette samtidig...

 

Blir heftig slitasje på dekkene da... håper for din del at du ikke kjører med altfor dyre dekk :)

Er det egentlig noe problem å kjøre med den akselen du har da?

-86 740 TIC stv.

-08 Ford S-Max Individual+20"

-95 Renault Laguna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår