Gå til innhold

Turbo B20 i en 145

Ranger emnet


volvo145

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en 145 73 med en B20 motor , har lyst å bygge om en B20 til turbo.

Jeg har en 80 talls saab turbomotor med k -jetronic insprøyt liggende .

-Ta turboen og intecooleren fra saaben

- dobble toppakninger

Prøve å få k-jetronicen til å passe , eller trykktette en strømberg forgasser.

- K- kam ?

 

Er det noen som har gjort noe lignende ,eller har noen forslag til alternativ turbomotor i en 145 uten altfor store kostnader :)

 

Lurer også på om det ville la seg gjøre å rettstille en 240 motor , eventuelt bruke hele drivlinjen fra 245?

-86 740 TIC stv.

-08 Ford S-Max Individual+20"

-95 Renault Laguna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

nissan s13:

Hei , dette var intresang lesning , så hvis jeg finner en b23 av nyere dato så vil den passe rett på gear kassa mi? :)

Hvis det du sier stemmer og at bunnpanne og oljepumpe passer er det absolutt intresangt .

 

Andreas v :

Jeg får se hva jeg gjør med den turboen hadde jo vert kjekt å prøvd å få den i og eventuelt kjøpt en større senere :)

Enig med deg at det er beste måten å lære på ved å prøve seg fram ,og det skal jeg , gir meg ikke før den gamle volvoen min kjører i fra det meste i byen ..hehe.

-86 740 TIC stv.

-08 Ford S-Max Individual+20"

-95 Renault Laguna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, så hvis jeg har forstått deg riktig så vil ikke det vere mulig å sette en b23 fra 240 miten på 80 tallet rett på min gear kasse/sprengkåpe og hvis det går så vil mest sansynlig gear kassa havarere?

 

240 med b 20 ble vel bare produsert fra 75 til 76 så de er vel ganske vanskelige å få tak i og da skulle jeg tro?

 

Noen som vil selge meg en sånn sprengkåpe kansje? :)

 

jeg er ikke helt kjent med disse betegnelsene på gear kassene enda (m 45 46 47 osv..)

-86 740 TIC stv.

-08 Ford S-Max Individual+20"

-95 Renault Laguna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjører med M40 kassa, så pleier den å gi seg på ca 160hk med hardkjør...

 

Prøv å hold deg unna k-jetronic... Enkel jobb å trykktette stromberg gasserne.

Turboen er fin om du ikke sikter skyhøye hk antall. Hvordan det blir med intercoolern, vet jeg ikke. K-kam blir bra. Hadde jeg vært deg hadde jeg fått noen til å porte toppen litt også. Bare littegrann gjør underverker på en turbomotor...

1987 Volvo 740 Turbo Squirta + div mod

1987 Volvo 740 GLE Brukskjerra...

Div..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takker for svar :)

Ok da må den gear kassa mi bort !!

Har også tenkt litt på det der med den k jetronicen og tror jeg dropper det da.

 

Porte toppen sier du ...hmm har hørt en del om det, hvordan er det egentlig det gjøres, er det mulig å bare ta en dremmel og pusse kanalene litt eller?

 

har foresten fått tilbud om å kjøpe en steg 2 topp med doble ventilfjærer og doble innsug og doble webere han skulle ha ca1500kr for dette er det dyrt eller ,og hva er egentlig forskjellen på steg 2 og 3?

 

Men uansett vil jeg ikke kunne bruke den toppen og turbo sammen for kompresjonen blir jo høyere da med den toppen .... off for et angry dillemma..... ,finnes det stempler jeg kunne satt inn for å få ned kompresjonen og vil weberene tåle trykk fra turboen, og hvis ikke er de vanskeligere å tette enn strømbergeren?? :-)

-86 740 TIC stv.

-08 Ford S-Max Individual+20"

-95 Renault Laguna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på ditt behov for effekt, ville jeg faktisk anbefalt en b230et som et billig alternativ.

Funker ganske bra opp til ca 240-250hk.

Å begynne med trykkmating på forgassere vil fort bli mye dyrere.

 

Den toppen du nevnte er uansett ikke noe problem.

Så sant den ikke er høvlet mye, så har det lite å si på kompresjonen.

Er hovedsakelig stemplene som bestemmer kompresjonen.

1500 hørtes egentlig for billig ut, ville sjekket alt nøye i så fall.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takker for svar :)

Ok da må den gear kassa mi bort !!

Har også tenkt litt på det der med den k jetronicen og tror jeg dropper det da.

 

Porte toppen sier du ...hmm har hørt en del om det, hvordan er det egentlig det gjøres, er det mulig å bare ta en dremmel og pusse kanalene litt eller?

 

har foresten fått tilbud om å kjøpe en steg 2 topp med doble ventilfjærer og doble innsug og doble webere han skulle ha ca1500kr for dette er det dyrt eller ,og hva er egentlig forskjellen på steg 2 og 3?

 

Men uansett vil jeg ikke kunne bruke den toppen og turbo sammen for kompresjonen blir jo høyere da med den toppen .... off for et angry dillemma..... ,finnes det stempler jeg kunne satt inn for å få ned kompresjonen og vil weberene tåle trykk fra turboen, og hvis ikke er de vanskeligere å tette enn strømbergeren?? :-)

 

Det du hovedsakelig gjør når du porter en volvotopp for turbobruk, er å fjerne (nesten) alt av squish områdene i forbrenningsrommet, frese opp til nye ventiler (44in og 38ut fungerer bra), og som du sier pusse noe i kanalene.

 

Du sier at du har fått tilbud om å kjøpe steg 2 topp, innsug til dobbel weber og gasserne. Slå til!! 1500kr for alt det er skammbillig! Og hvorfor kan du ikke bruke den toppen? kompresjonen blir jo ikke høyere. Weberne må du trykktette noe, men det er ingen større operasjon.

Om jeg husker riktig, så er ventilene 44in og 37ut i en steg 2 topp. Mens de er 46in og 38,5ut i en steg 3 topp.

 

Men det du må prøve å finne ut er hvor mye hester du sikter på og hvor mye penger du er villig til å bruke.

 

Holder på med et "lite" turbokonverterings prosjekt i min egen 144. Satser på rundt 350 hester.

1987 Volvo 740 Turbo Squirta + div mod

1987 Volvo 740 GLE Brukskjerra...

Div..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok folkens ,dette høres bra ut!! da kjøper jeg den toppen av han når jeg kommer hjem(er i nordsjøen i 3 uker til)

Men jeg har snakket med han og han sa han ikke skulle selge den til noen andre :)

 

squish område hva er det???

 

Jeg trodde de toppene der var høvlet , og at du derfor ikke kan overlade med dem.. men hvis ikke er det jo helt topp!!

 

jeg vet ikke hvor mye penger jeg vil bruke på dette kommer litt ann på om interessen tar helt av , så er jeg villig å legge en del penger i det men , planen er først å fremst å ha en plan , og så samle delene jeg trenger så begyner jeg å jobbe med det til høsten når drittværet begyner :)

 

Jeg vil ha en sprek bil ,akkurat hvor sprek vet jeg ikke , men det hadde vert artig å hatt muligheten å sparke litt i fra ved behov, og dumpventillyd i en gammel 145 er jo litt tøft da :)

 

Skal beholde bilen orginal stort sett utseendemessig men vil prøve å lage en morsom gatebil av den gamle 145en.. fete felger og laaaav sombrero

 

Stein ivar , jeg vil gjerne høre om planene du har med din 144 , og bilder er jo altid intresangt :)

-86 740 TIC stv.

-08 Ford S-Max Individual+20"

-95 Renault Laguna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på ditt behov for effekt, ville jeg faktisk anbefalt en b230et som et billig alternativ.

Funker ganske bra opp til ca 240-250hk.

Å begynne med trykkmating på forgassere vil fort bli mye dyrere.

 

Den toppen du nevnte er uansett ikke noe problem.

Så sant den ikke er høvlet mye, så har det lite å si på kompresjonen.

Er hovedsakelig stemplene som bestemmer kompresjonen.

1500 hørtes egentlig for billig ut, ville sjekket alt nøye i så fall.

 

Ja men han som skulle selge den toppen hadde hatt den liggende i mange år i kjelleren og han sa han hadde kjøpt den selv for å ha den i en amazon ,men hadde solgt bilen før den ble satt inn, men han garanterte at den skulle vere bra ,han er bilmekaniker også (og de kan vi vel altid stole på hehe).

Men han ville bare ha igjen det han hadde gitt for den. :)

 

Hva ligger de på i pris vanligvis da de toppene?

 

Så jeg får kjøpe den, og da blir jeg jo bare nødt til å bygge på b20 en :)

Jeg kan begyne med b20en og heller selge den senere hvis jeg vil bygge større motor.

de er jo også lette å skru på så jeg begyner med den tror jeg.

 

Men jeg satser jo på litt mere enn 160 hk da , og hva slags gear kasse bør jeg da se etter? som passer på b20en altså..

-86 740 TIC stv.

-08 Ford S-Max Individual+20"

-95 Renault Laguna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squish områdene sitter i forbrenningsrommet. Du ser at det noen steder er litt "spisse" kanter som stikker ut forskjellige steder inni der. De er der for å presse bensin/luft blandingen innover i forbrennings rommet.

 

Høvlet, ja... Jeg husker ikke riktig om steg 2 toppen er høvlet... Men det er ingen krise. Det tar du igjenn med porting eller eventuellt dreie litt av stemplene.

 

Noe som er populært å gjøre når du turbokonverterer en B20, er å borre blokka til 92mm (altså b21), og bruke stempler fra B21ET. De har jo en grop mitt på.

 

Bilen min skal også ha mest fokus på motor.

Min motor skal se omtrent slik ut:

 

Underdel:

Borret til b21

B21et stempler

M-råder (sitter i b23 orginalt)

 

Topp:

Ventiler på 46in og 38ut.

Dobble ventilfjærer

Forsterket vippearmsbrygge

 

Andre ting:

Turbo - Holset Hx40

Plenum (skal altså trykke gjennom gasser) på ca 3liter

Grenrør - Pulssplit, 4-1

F kam

45mm Weber eller dellorto

Pro spark tenning (?)

Osv...

 

Akkurat nå er jeg igang med pengeinnsamling.... :)

1987 Volvo 740 Turbo Squirta + div mod

1987 Volvo 740 GLE Brukskjerra...

Div..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. ok veldig intresangt, har noen smidde mahle stempler jeg kan få kjøpe billig av en kompis , burde kansje vurdere å borre jeg også ,med det samme jeg er i gang.

de stemplene skulle passe vist i en b21 ,får sjekke litt opp i det der.

 

Hvor mye vil det koste sånn ca å få borret opp sylinderene?

 

forsterket vippearmsbrygge er vel ikke så dumt nei , det vil jo bli litt belastning på vippearmene med dobble fjærer ja...hmm hvor får en tak i det og pris?

 

En annen ting jeg tenkte på , hvis du satser på så mye hk vil du ikke få litt problemer med godkjenning?

Har du planer /forslag til bremser, og holder det med bare større bremser?

 

Plenum kammer sier du , skal du lage det selv?

Er det ikke viktig med størelsen på det, at det er nøye ?

 

Plussplit 4-1 grenrør ,hva vil det si?

 

 

Lykke til med pengeinnsamlingen :)

-86 740 TIC stv.

-08 Ford S-Max Individual+20"

-95 Renault Laguna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår