Gå til innhold

Justere trykk

Ranger emnet


saab9000t

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan jeg justerer turbotrykk med wastegaten? Fått tak i en APC boks god for 220 gamp, men det skjer jo ikke noe så lenge jeg ikke fyrer opp litt mer trykk! :rolleyes:

 

Det er forresten en 9000 turbo 88 mod. med vannkjølt turbo.

Saab 9000 airflow - 80's style

- Why drive a car, when you can pilote a SAAB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Noen som vet hvordan jeg justerer turbotrykk med wastegaten? Fått tak i en APC boks god for 220 gamp, men det skjer jo ikke noe så lenge jeg ikke fyrer opp litt mer trykk! :rolleyes:

 

Det er forresten en 9000 turbo 88 mod. med vannkjølt turbo.

 

 

 

Heisann.. Det er ikke mange folk med SAABturbo her.. Ta heller og gå på forumet på http://www.saabturboclub.net Der får bra utfylte svar på det der:D

 

Håper du får det til:D

Follow the shadow

You not see the Grimreaper because it goes to fast :fingers:

 

 

__________________________

 

*SAAB 900 2.0*

 

 

________Vrak!_____________

Volvo 240 Turbo (totvrak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Heisann.. Det er ikke mange folk med SAABturbo her.. Ta heller og gå på forumet på http://www.saabturboclub.net Der får bra utfylte svar på det der:D

 

Håper du får det til:D

 

 

Jeg er medlem der å kom omsider inn på trim-forumet. + lest litt teori på nett. nå går saaben som ei kule!

Bensinchip + modifisert apc + oppjustert trykkvakt + tung høyrefot = 230km/t +++ :rolleyes:

Saab 9000 airflow - 80's style

- Why drive a car, when you can pilote a SAAB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Hei, bilen din har en føler for grunnladetrykk som sitter under dashbordet på førersiden. Den er orginalt stilt til 0,4 bar og har en justeringsmulighet som kan øke dette hvis føleren er av den gamle typen. Trykkslangen til turbomåleren din går blant annet inn på denne. Hvis du skrur på denne kan du øke trykket fordi den også hindrer i å overlade turboen. Ellers kan du stramme inn mutteren på wastegaten din. Men vær forsiktig! Skummel opperasjon. Selv har jeg en 89mod 9000 tic m/250 hk. Den er det bytta alt i, større turbo, chip, bensintrykksregulator, overhalt topp, alle pakninger 3" eksos osv. men det er fortsatt noe smått igjen. Anbefaler deg å ta en tur innom http://www.speedpartsnorway.no Det er et firma som fører det meste av trimm og orginaltdeler til alle saaber.

 

Hilsen Alex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, bilen din har en føler for grunnladetrykk som sitter under dashbordet på førersiden. Den er orginalt stilt til 0,4 bar og har en justeringsmulighet som kan øke dette hvis føleren er av den gamle typen. Trykkslangen til turbomåleren din går blant annet inn på denne. Hvis du skrur på denne kan du øke trykket fordi den også hindrer i å overlade turboen. Ellers kan du stramme inn mutteren på wastegaten din. Men vær forsiktig! Skummel opperasjon. Selv har jeg en 89mod 9000 tic m/250 hk. Den er det bytta alt i, større turbo, chip, bensintrykksregulator, overhalt topp, alle pakninger 3" eksos osv. men det er fortsatt noe smått igjen. Anbefaler deg å ta en tur innom http://www.speedpartsnorway.no Det er et firma som fører det meste av trimm og orginaltdeler til alle saaber.

 

Hilsen Alex

 

Speedparts ja.. Been there, done that... :D

Har liggende en gammel 3" halvsats som skal sveises og monteres etter hvert. må ha ny bakre lyddemper. Vet du om det er mye forskjell på komplett 3" og halvsats? Har hørt at 3" rett fra turboen kan bremse litt effekt fordi eksosen "danser" fra kant til kant i røret... Har ikke fått dette bekreftet..

 

Runar

Saab 9000 airflow - 80's style

- Why drive a car, when you can pilote a SAAB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det beste er vel 3" hele veien, har det selv på min, fjærna kat. også. Den lader på 1,2 bar og går som en kule. Vil ikke si jeg merka noe effekttap da jeg monterte det på bilen, heller omvendt + mye grommere lyd når jeg drar på:) Har bare et problem da, det ryker litt blått av bilen av og til. Men det er nok bare en bagatell, for oljeutluftingen på topplokket som går ned før turboen gir fra seg en god del olje, derfor så blander det seg med lufta når jeg lader bilen ganske hardt. Så det er ikke stempelringene heldigvis, men det er litt kjedelig da, for bilen stiller ned turbotrykket så fort den merker olje i blandinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

det du kan gjøre for å justere trykket er å kutte av wastegaten slangen, og montere en 1,5mm - 2mm slangebit der i stedet.. desto mindre slangen er desto mer lader den.. en jeg kjenner har gjort det på sin audi..

"95 VW Golf III (grevlingbil)

"84 Volvo 240 - B230FK +

[X] "00 BMW 520 m-sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det du kan gjøre for å justere trykket er å kutte av wastegaten slangen, og montere en 1,5mm - 2mm slangebit der i stedet.. desto mindre slangen er desto mer lader den.. en jeg kjenner har gjort det på sin audi..

Det blir jo samme prinsipp som bleedventil. Ulempen er at du justerer grunnladetrykket, å det er ikke alle saaber like glad i... Kan også justere Wasegate staget. Teorien går ut på å få WG til å slippe mindre av trykket ut med eksosen, men få det inn i innsuget i stedet. På saab er det ikke alltid like bra å få for høyt trykk fra lavt turtall, siden det er lite gunstig for girkassa. Det jeg ville gått for er 3 bar bensintrykksregulator, bensinchip og modda APC.... 1,2 - 1,3 bar turbotrykk. Kanskje til og med åpent luftfilter og grom eksos. bye bye bmw ... :D ;)

Saab 9000 airflow - 80's style

- Why drive a car, when you can pilote a SAAB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår