Baksietrølle Skrevet Februar 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2005 Trenger litt veiledning angående bygging av lukket kasse. Har 2 stk Infinity kappa 120.3se elementer som trenger hver sin lukkede kasse på 28,3L. Vet jo at en lukket kasse med kun en åpning der elemmentet sitter. Men det jeg lurer å er: -Skråstillte vegger. Må man ha det? Stor forskjell uten? -Dempe ull inne i kassa? Hva brukes? Hvilket formål? og skal kassevolumet justeres etter dette? Mulig jeg bygger kassen i spon da jeg har store mengder av det på låven :P Er det stor og merkbarforskjell fra dette til MDF? (på amatør nivå vel å merke) På forhond takk Siter pajero Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
prizma Skrevet Februar 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2005 du _bør_ i mange tilfeller ha en skå vegg, minst, for å ikke få stående bølger. du fyller kassa OM det står at elementet skal ha dempematriale. - ofte i lukket kasse bruker man dempeull, som du får på f.eks. biltema. - dempematriale gjør at kassa virker "større" for elementet, OG du får en renere og mer dempet lyd, da navnet sier som det heter: dempematriale :D tror ikke du merker store forskjellen på spon og MDF annet enn at MDF er dødt matriale, det er IKKE spon.... det er det flere som kan mere om :D Siter Mvh. prizma Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet Februar 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2005 Du bør ha en skråvegg ja, om det er greit å få til.. De fleste infinity subbene jeg kjenner til skal ha dempet kasse, med ca 1" demping rundt på alle veggene. Biltema har noe greit til dette. MDF og Spon er ikke det samme, men ved små kasser, under 20 liter så går det like greit med spon. Men siden du skal ha nærmere 30 liter hadde jeg bygget i 19mm MDF om du har råd til det. Og som du sier, om du merker forskjellen på spon og mdf på amatørnivå, nei, det gjør du sannsynligvis ikke på denne kassen. Så om du har noe spon på over 20mm i tykkelse så bruk det hvis du vil spare litt penger. Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Baksietrølle Skrevet Februar 23, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2005 Takk for svarene. Har vel ca 70kva med 22mm son, så mulig jeg benytter meg av det :) Blir vel muligens en skråvegg i bak kant i kassa, tenkte å bruke en skrå avstiver inne i kassa, men setetveggen er jo skrå, så må vel klare å få en skrå bak vegg. Siter pajero Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gravstein Skrevet Februar 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2005 Det er enklest nokk å bygge med skrå vegg som ligger inntil seteryggen slikk att du får utnytta mest plass som mulig. Det kan og vere lurt å bygge en skillevegg slik att du får 2 seperate kasser inne i den ene store kassa. Da spiller kvert subb ellement uten å påvirke hverandre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frodo78 Skrevet Februar 24, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2005 Hei Jeg har løsningen på dine problemer. Jeg har en proffbygd basskasse til 2*12 på 2*27.5 liter. Kassen består av 2 seperate kammer, hvor basserne er vinklet inn mot hverandre. Den er bygd av proffer på Fort Knox i Drammen, hvis du kjenner til de. Den er bygd i 22 mm mdf, der hvor basserne skal stå er det laget en innfelling slik at basserne ikke stikker ut av kassen. Den er kledd med vinyl innvendig. Det er også plexiglass på begge kamrene slik at du kan se inn i bakkant av kassen. Byggekostnad på denne er 5000 kr. Selger den billig pga den opptar bare plass. Det eneste som mangler er å kle den utvendig. Bilder kan mailes. Tenk deg hvor mye arbeid dette vil spare deg for notin Ta kontakt med meg på frodejacobsen@msn.com for mer info. Kan sees i Lier. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg