Gå til innhold

"Alarm" ved for høyt turbotrykk?

Ranger emnet


safoll

Anbefalte innlegg

Hej,

 

Monterte boostcontroller i bilen i går, og fikk etter hvert skrudd opp trykket til 1.3 bar. Fungerte smekkgodt det, helt til en liten tur i dag;

Ved 1.3 bar begynte det å pipe en slags alarmlyd. Denne lyden forsvant neste gang trykket kom opp i 1.3 bar, og har ikke hørt lyden igjen siden.

Hvilken lyd var dette, og hvorfor? Fuelcut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr.X

Hadde det samme på min. kom mellom 2.1-2.2bar trykk. begynte å pipe så tente en lampe i dasjen og bilen kobla over i nødprogram. så derfor stilte jeg den ned til 1.9bar å har ikke hatt problemet siden.

 

Skjønner, men det er litt forskjell på 2.1 bar og 1.3 bar da.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zwan

 

Skjønner, men det er litt forskjell på 2.1 bar og 1.3 bar da.. :rolleyes:

 

kan jo være at den bare fikk en litten bugg i systemer. hadde ikke bryd meg noe om det vis det ikke kommer igjen.

Men ville bare fortelle deg hvor overbost sperra ligger på gt-r :D

still den opp på ca 1,5bar da begyner den å spise girkasser, å da blir det gøy;)

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr.X

 

kan jo være at den bare fikk en litten bugg i systemer. hadde ikke bryd meg noe om det vis det ikke kommer igjen.

Men ville bare fortelle deg hvor overbost sperra ligger på gt-r :D

still den opp på ca 1,5bar da begyner den å spise girkasser, å da blir det gøy;)

 

Går utifra at jeg får koblet til en bredbåndslambda en kveld, så jeg er sikker på at alt er i orden. Har helt paranoia for ukjente lyder. :)

Har egentlig ikke noe tro på at det er gøy å få "spist" opp girkassa si. Høres dyrt ut, spør du meg. :rolleyes:

 

Edit: Kan det være at bilen rett og slett gikk for magert da? Kjører jo ikke akkurat med en original turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei.

 

Denne funksjonen er for at du ikke skal ødelegge motoren din (-hint).

 

ECU kalkulerer ut ifra LMM signal og turtall hvor mye trykket er. Ved ekstremt "feil" verdier, vil det pipe i dash, og turbo lampen lyse. Gjør du dette ett par-tre ganger, så vil turbolampen blinke hele tiden (-kan nullstilles ved å slå av tenning).

 

Men, tilbake til din "case". Det må ikke være for høyt trykk. Det kan være noe som forstyrrer signalet fra LMM, luftlekkasje på trykksiden (-etter turbo), mekanisk deffekt LMM (-henger seg opp), etc...

 

Kjør med lambda og se om den gir nok.

 

Hvis det skjer igjen, sjekk trykket med en digital måler, og se om du har noen stygge "spikes" på trykket ditt. Kanskje wastegaten din ikke er helt stabil? Men 1,3 bar skal ikke være noe problem på en GT-R.

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mazdafun

Hei.

 

Denne funksjonen er for at du ikke skal ødelegge motoren din (-hint).

 

ECU kalkulerer ut ifra LMM signal og turtall hvor mye trykket er. Ved ekstremt "feil" verdier, vil det pipe i dash, og turbo lampen lyse. Gjør du dette ett par-tre ganger, så vil turbolampen blinke hele tiden (-kan nullstilles ved å slå av tenning).

 

Men, tilbake til din "case". Det må ikke være for høyt trykk. Det kan være noe som forstyrrer signalet fra LMM, luftlekkasje på trykksiden (-etter turbo), mekanisk deffekt LMM (-henger seg opp), etc...

 

Kjør med lambda og se om den gir nok.

 

Hvis det skjer igjen, sjekk trykket med en digital måler, og se om du har noen stygge "spikes" på trykket ditt. Kanskje wastegaten din ikke er helt stabil? Men 1,3 bar skal ikke være noe problem på en GT-R.

 

mvh

 

Hej, det måtte bli du som ga meg et utfyllende svar på dette. :)

Kan faktisk være noe i det du sier ang. lekkasje etter turbo; oljeretur-slangen min og tilkoblingen til den på turbo har ikke vært tett etter at turboen ble byttet, men dette ble endelig fikset i går. (Hurra for mazda i Molde!)

Kjørte et par turer med bilen i går, og merket ikke noe til lyden mer. Får håpe at det forsvant med ny stålspunnet slange som oljereturslange. Den forrige tålte visstnok ikke så mye varme. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, lyden var visst tilbake i sted. Da skjedde det ved at jeg prøvde å dra ut litt girene ved 0.7 bar, og ved ca. 4500 rpm, så kom lyden tilbake. Kan det være at ventilen i trykkjusteringsboksen lekker da? Den klarer ikke å opprettholde trykket ved høyt turtall, dvs at jeg har 1.3 bar frem til ca. 4-5000 rpm, og da faller det til ca. 0.9 - 1 bar.

Blir nok uansett en bredbåndslambda snart, slik at jeg får sjekket dette litt mer nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår