Gå til innhold

Boss watt vs. andre watt

Ranger emnet


glx-rider

Anbefalte innlegg

Vel. for det første så ville jeg nok ha tatt de "billige" forsterkerene med en klype salt når det snakkes om Watt.

 

De dyrere forsterkerene er laget for å kunne levere de Wattene i evigheter nesten. Mens "billige" merker har små tidsrom som de oppererer som max Watt osv.

 

Hvis du søker litt rundt på forumet har det vært en del lange poster om Watt meg hitt og Watt meg dit. Les og du vil finne svar:)

Fant du det ikke så spørr :)

 

Lykke til.

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare for å erte litt her: istarten så ble skryte watt kalt pioneer watt, for det var de som først "triksa" med watten.

 

det mange av produsentene gjør er at de guffer på så mye at lyden vrenger og så måler de watten. det vil si at effekten blir målt med forvrengning av lyden. når du da spiller vanlig så vil du ikke få den effekten som står på fordi du spiller uten at lyden vrenger. dette er jo også litt av det som skiller en ab forsterker fra en klasse a forsterker. en klasse a forsterker skal lyden være så ren som krystall og man kan ofte se 2x14W feks på en forsterker til 50 000. disse 14w er da helt rene, noe de 1000w i en boss forsterker ikke er feks.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor "alle" ser på effekten på en forsterker.

Hva vet folk om ampere f.eks.?

Tror de fleste at det er watt som er "drivkraften" til høyttalerne?

Det er ampere vi må se på når vi handler forsterker. Dempingsfaktoren spiller også en STOR rolle på lyden da dette er den evnen forsterkeren har til å "kvitte seg" med strømmen som kommer tilbake til forsterkeren (via "-" lederen på høyttalerkabelen).

Tror "alle" at strømmen blir "oppbrukt" i høyttaleren?

 

Vi har alle noe å lære og vi blir aldri utlærte.

Takk og pris for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Morel

Jeg skjønner ikke hvorfor "alle" ser på effekten på en forsterker.

Hva vet folk om ampere f.eks.?

Tror de fleste at det er watt som er "drivkraften" til høyttalerne?

Det er ampere vi må se på når vi handler forsterker. Dempingsfaktoren spiller også en STOR rolle på lyden da dette er den evnen forsterkeren har til å "kvitte seg" med strømmen som kommer tilbake til forsterkeren (via "-" lederen på høyttalerkabelen).

Tror "alle" at strømmen blir "oppbrukt" i høyttaleren?

 

Vi har alle noe å lære og vi blir aldri utlærte.

Takk og pris for det!

 

Pål er inne på noe SVÆRT essensielt her.

Den eneste gangen watt er viktig, er ved gjengivelse av sinuser. Dette gjøres i dB Drag racing konkurranser. For å spille 1 frekvens høyt, trenger man watt, for å gjengi musikk, trenger man strøm. Jo mer strøm forsterkeren klarer å gi, desto mer headroom har man til å gjengi transienter i musikken. Man må også være klar over at svært mange forsterkere blir lydmessig dårligere desto høyere effekt forsterkeren har. Grunnen til dette er simpel; det er vesentlig enklere å lage en vellydende 50 Watter, enn en tilsvarende 150 watter.

Som jeg har sagt til det kjedsommelige tidligere; innen bilstereobransjen har det desverre utviklet seg et watt-jag fremfor et kvalitets-jag. Dette har medført forsterkere med svært høy, og svært unødvendig effekt. Det man har glemt på disse forsterkerne er kvalitetsaspektet. Men dette mener jeg sofistikerte kretsløsninger, og sørge for å gi forsterkeren driverevne.

Gode høyeffektsforsterkere koster svært mye penger.

 

Skal du ha høy effekt til lite penger; kjøp en hårføner!!

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta ett strålende eksempel på hvordan strøm styrer med godlyden, er det litt enklere å bevege seg inn i stua.

 

Doxa laget aldri noen forsterker som var større enn 70 Watt, (Gikk ett rykte om at Lauvland skulle lage en 100 W forsterker, men tror aldri denne kom på markedet) MEN, Eks Doxa 70 Signature hadde to ringkjernetrafoer på 650VA ,1 stk pr kanal, noe som innlysende betyr enormt mye strømkraft.

 

Til sammenligning hadde vell en Denon AVC A10 SE (surround forsterker 5.1) en strømforsyning på 750 VA fordelt på 5 kanaler a 125 W (8 ohm).

 

Største forsterkeren jeg til nå har vært borti er en classe Omega monoblokk som har en stk Ringkjernetrafo a 3000 VA og enn oppgitt effekt på 1000 W i 4 ohm.

Vekta er henholdsvis deretter også, på 87 kg.

 

 

OmegaMono-detail.jpg

 

Edit: rettet opp effekten, etter Morels info. Og rettet størrelsen på strømforsyningen til det som er riktig for en 70 Signature, for å bruke denne som eksempel.

Assholes in the rearview mirror are closer than they appear.

- -91 VW Corrado G60 "dyret"

X -89 VW Corrado G60

X -97 Polo 6N 16V

X -91 Corrado G60 "dyret"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Peltz

For å ta ett strålende eksempel på hvordan strøm styrer med godlyden, er det litt enklere å bevege seg inn i stua.

 

Doxa laget aldri noen forsterker som svar større enn 50 Watt, MEN, den største 50 Watter'n dems hadde to ringkjernetrafoer på 1250 VA, noe som innlysende betyr enormt mye strømkraft.

 

Nå bæsjer du i eget reir!

Doxa har laget Doxa 70 SE og Doxa Signature. Begge yter 2x70 watt.

 

Hvilke trafoer som ble brukt skal jeg ikke jatte for mye om men større enn 50 watt er de i alle fall.

 

Dette til informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Morel

 

Nå bæsjer du i eget reir!

Doxa har laget Doxa 70 SE og Doxa Signature. Begge yter 2x70 watt.

 

Hvilke trafoer som ble brukt skal jeg ikke jatte for mye om men større enn 50 watt er de i alle fall.

 

Dette til informasjon.

 

Hvems reir jeg bæsjet i, det er det samme..sikkert ditt utfra svaret, ponget er det samme, sant????

 

Om det er 70 eller 50 watt er peanutts i den store sammenhengen, sant?

 

Stemmer sikkert når Morel sier at det er 70 watt, stemmer sikkert det..poenget var lite effekt (watt) og masse strøm (A).

Assholes in the rearview mirror are closer than they appear.

- -91 VW Corrado G60 "dyret"

X -89 VW Corrado G60

X -97 Polo 6N 16V

X -91 Corrado G60 "dyret"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Det var faktiskt flere enn 1 person som bygget Doxa i Norge og det ble produsert noen få stykker som var såpass kraftige at de kunne dra 2 x 18" subber uten problem. Det var faktiskt et Discotek som brukte Doxa til hele anlegget. Vet også om et Band her på vestlandet som brukte Doxa til hele PA (SR)anlegget sitt og jeg kan love det funka som en kule. Det er ingen tvil om at det er en undervurdert forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
boss og andre lavprismerker fyrer av forsterkere med flere 1000W, mens andre høyt prisede merker har mye lavere W til en høyere pris.. det jeg egentlig lurer på er hvordan de får disse verdiene? blir dette målt på forskjellige måter eller?

 

største forskjelln er at mange leverandører oppgir MAX watt på forsterkern. alltså max han leverer.

 

Mens noen oppgir i RMS, rms altså "gjennomsnitts" wattn.

Signaturregler: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår