Gå til innhold

Korleis kan ein amatør få god lyd i bilen?

Ranger emnet


hemo

Anbefalte innlegg

hei, må først si meg enig med mange av de forslagene her inne, men skal man først tenke kvalitet fram for kvantitet, så hvorfor nevner INGEN brukt utstyr? Det finns nok av brukt utstyr som selges for halv pris av nye priser, disse selges som regel fordi folk sakl ha noe større eller bedre. Jeg har selv en Pioneer P-77 som også spiller mp3, "desverre" betalte jeg full ny pris for den, jeg så en tilsvarende her om dagen med 1 og 1/2 års garanti igjen for kr 2500.-.... like så Audison, SoundStream, PhonixGold, Alpine ++ forsterkere som er mer enn bra nok til ditt behøv,

 

høytallere er både og... en høytaler er best etter en viss "innspillingstid" så skulle tro at brukte elementer (frontsett -mest) skulle låte bedre og det samme gjelder for basser (så sant de ikke er blitt mishandlet), nok av gode brukte elementer og brukt utstyr her på forumet og....

 

så nå og fant det her:

brukt

 

mitt "nøytral" forslag... og like til med "go´lyden"

 

mvh

:rolleyes:

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjekt å se at bilstereointeressen blomstrer i Odda!

Som utflytta Odding kan jeg være behjelpelig med monteringen din.

Ta deg en tur ned på Sørfjordsenteret og snakk med Bauge. Spør om han fører Morel. Han kan nok hjelpe deg med salget!

 

Hvis det ikke løser seg så send meg en PM så tar vi det på "privaten".

 

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morel? Focal? Salg? God pris?

 

Dåkke tar heilt av, dåkke :o

 

Spørsmålet er justering og optimalisering av bilanlegg... Når eg kjøper stereo til stua, så bruker eg litt tid på å justera avstand til bakvegg, etc. Eg flytter litt på teppe, planter og henger opp noko på veggen som får lyden til å bli betre.

 

Desse tinga er vanskeleg å gjer i ein bil. Løysinga blir kanskje å justera lyden på andre måtar?

 

Dette har eg null erfaring med, og stiller då spørsmål rundt dette med justering og optimalisering av lyd.

 

Tilleggsspørsmålet går på om "gode komponentar" er så "gode" at dei gjer optimal lyd, punktum. Eg tvilar på dette... Eg trur at sjølv gode anlegg må tilpassast og justerast...

 

Kva trur folk her i forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for at ein amatør (meg!) skal få god lyd i bilen sin, så må han ha hjelp til justering...

 

Finnes det nokon stad ein kan få hjelp til dette, om det viser seg at den lokale monteringa ikkje gjev godt nok resultat?

 

Kanskje han Pål-dudn eller han på Voss har sinnsykt god erfaring med å optimalisera bilanlegg?

 

For om monteringa no skjer i Odda, så blir det framleis litt langt å dra til Elverum for å få justert tingene...

 

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv:

http://www.bassbrothers.no - de har noen geniale pakketilbud!!

vet ikke beliggenhet, men det meste av montering klarer du selv, mange ungdommer som sikkert vil skryte, elelr så var det noen her som hadde bekjente..

 

mitt råd I DETTE TILFELLET, ring dem! hør hva so er best, her var det bilig og mye for pengene ;)

Mvh. prizma

 

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då set eg kryss i taket og konstaterer at denne tråden no er på veg inn på topic.

 

Takk for god lenke med mange gode tips. Eg les mellom anna:

 

Bruk mye tid på å eksperimentere med plassering av diskanten

Dette blir vanskeleg... Eg får ikkje gjort dette sjølv. Diskanten bør monterast der den gjev best lyd, punktum. Montøren må altså ha peiling på dette. Anten må montøren kjenna bilen og optimal diskantplassering i biltypen min, eller så må montøren gjere denne eksperimenteringa.

 

Høyttalere monteres i solide bafler

Kva er bafler?

 

Glem høyttalere bak

Heilt OK i grunn.. det er berre folk der 10 % av den tida eg køyrer bil...

 

Demping av dører

Dette blir eit problem. Eg kan ikkje dempa eller stiva av dørene og bilen generellt. Så montøren må kanskje vera litt nevenyttig og kanskje litt bilmekanikar også?

 

Eg vil faktisk tru at å dempa vekk støy frå dekk, motor, mm. kan vera eit særs viktig punkt. Skal ein høyre den gode lyden mens ein køyrer, så må ein få vekk så mykje som mogeleg av støyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plassering av diskant:

Det fungerer meget godt å plassere diskantene innenfor sidespeilene. Som regel er det noen små tre-kantede plastdeksler der du kan feste de på. La diskantene peke "mot hverandre" og juster de dersom det ikke blir bra nok for deg.

 

En baffel er den platen som høyttaleren blir festet på. Den siden vi oftest kaller "fronten" på kassa.

 

Demping av dørene gjør du greit med noen små biter (10x20 cm) av asfaltplater. Ta av dørtrekket på døra og bruk varmepistol for å "smelte" de på og husk å få ut alle luftbobbler! Legg platene på alle store flater for å dempe resonanser og vibrasjoner. Du finner nok en gyllen middelvei på hva som er "nok" og hva som er "overkill" hva mengden av asfaltplater angår.

 

Snakk med Tord på Essoen på Ragde. Han kan nok sikkert skaffe deg asflatplater og være behjelpelig med tips og eventuellt montering. Hils gjerne fra meg og ønsk ham God Jul! ;)

 

Skulle det være noe mer du lurer på så vet du hvor du finner meg.

 

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår