Gå til innhold

Korleis kan ein amatør få god lyd i bilen?

Ranger emnet


hemo

Anbefalte innlegg

Eg har ein Passat, og posta dette innlegget under "Bil Typer > Volkswagen > Passat". Kanskje det hadde passa betre her...

 

Spørsmålet er kva eg bør gjer.. Eg har aldri justert, montert eller bygd lydanlegg for bil, men har lyst på noko som har god lyd, liksom... Er det bare å kjøpa gode komponenter og montera etter brukarrettleiinga? Eller krev justeringa litt erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hemo

Eg har ein Passat, og posta dette innlegget under "Bil Typer > Volkswagen > Passat". Kanskje det hadde passa betre her...

 

Spørsmålet er kva eg bør gjer.. Eg har aldri justert, montert eller bygd lydanlegg for bil, men har lyst på noko som har god lyd, liksom... Er det bare å kjøpa gode komponenter og montera etter brukarrettleiinga? Eller krev justeringa litt erfaring?

 

 

Du kan selvfølgelig kjøpe et anlegg og montere etter bruksanvisning, og det kan gi ok resultat. Skal man derimot få best mulig ytelse ut av utstyret man har kjøpt, er det en fordel med litt kompetanse.

 

Gi litt mer info om hva du har tenkt deg, så er det sikkert mange som kan være villige til å assistere deg gjennom monteringen.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har tenkt å montera ein aktiv sub, baki bilen (stasjonsvogn). Denne vil eg kunne plugga av og legga igjen heime, når eg treng plassen..

 

Orginale dørhøgtalarar og diskantar, tenkte eg å flytta bak i passasjerdørene. Vidare tenkte eg å montera nye høgtalarar framme og la alt dette drivas av ein forsterkar med innebygd radio.

 

CD er ikkje viktig, for eg bruker stort sett berre mp3 og radio (FM-sendar).

 

Pris?

Mellom ti og tjue.

 

Viktig: Annlegget skal ikkje sjå bra ut! Eg er ikkje ute etter "striit kredd", så sub-kassen bør vera veldig anonym!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo vurdere en løsning med speak-on plugg i subkassa og en 4kanaler til å drive frontsett + sub skrudd fast i karosseri mest mulig ute av veien/skjult i hjulbrønn. Tror dette er bedre enn aktiv sub-løsninga, lettere å lempe ut blir det også ;)

 

Forsterker med innebygd radio får du nok ikke tak i, her er det radiodelen i spilleren som regjerer.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billig og bra løsning:

 

Audison SRx4 (4x60w)

SRx4-Audison_SRx_4.jpg

Mål (H x B x L): 49,5mm x 175mm x 304mm

Pris: 3.000 kr.

 

Høyttalere, 2 par komponentsett (info og tester kan leses her)

Pris: 2.000 kr. pr. par, altså 4.000 kr.

Husk at størrelsen på hva du kan velge her kommer ann på hvor stor store dine fabrikkmonterte bilhøyttalere allerede er. To standard størrelser er 5" og 6,5". Dette er prisen for 6,5" og 5" vil være en smule billigere pr. par.

 

Aktiv sub, 11" 250W

Info og bilder

bomba300L.jpg

Pris: 4.600 kr.

(ja den er aktiv, så du kan ta den av etter ønske)

 

Så trenger du vel kabler og koblingsmateriell, demping av bilen anbefales (bruker dempemateriale til å stenge støyen ute og holde godlyden inne). Det må du spørre forhandlerne om hvor mye det kommer på :)

 

Det systemet jeg anbefalte nå kommer fra Focal (høyttalere) og Audison (forsterkere). 1. De testes mot hverandre når de utvikles, så de passer godt sammen. 2. Du får mye for pengene!

 

 

Bare en god anbefaling, kvaliteten er super, men vil du opp et hakk går det også ann, og du får enda bedre lyd...

Men vil du ha god lyd, og nok til å kunne skru opp volumet når favorittlåte kommer på en gang iblandt, holder dette ganske bra og enda mer :)

 

Sikker på at du ikke vil ha en bra spiller også? Ikke vits med bra anlegg når lydkilden er kjip...

Har skjønt at du bruker MP3 med radiobølger for å høre på den bærbare enheten din, altså sånn litt greie spillere har AUX-in, og da kobler du mini-jacken direkte fra spilleren din til bilspilleren, og da blir det myyyye bedre lyd ;) Så, ny spiller med AUX-in anbefales! Er du radiofan finnes det en veldig god spiller med god radiodel og AUX-in og design som lett intergreres med VAG biler, og den koster 4.000. Da har den også innebygd DAB-radio (digital radio uten skuring for de kanaler som støtter det (alle NRK-kanalene) og for de stedene som har dekning for dette).

Spilleren kan du lese mer om her

 

 

Bare å spørre hvis det er mer du lurer på, som sagt, jeg er ikke forhandler, derfor gir jeg deg en anbefaling som jeg mener vil passe deg best, hehehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, alle dei komponentane der er sikkert heilt kjempesupre. Utfordringa blir å få det til å låta bra i hop...

 

Du har trua på at om desse delane vert skrudd inn i min bil, så låter det bra, punktum?

 

Forhandlaren skulle vel eigentleg kunne montert anlegget mitt på ein laurdag... For det er ganske langt til næraste by.. Det finnes musikkbutikk og bensinstasjon som sel bilforsterkarar og sub, men eg dei har ikkje erfaring i montering og evt. justering (som denne tråden opphavleg handlar om).

 

Tipset med AUX føl eg deg på!

Eg vil ha ein spelar med AUX! :)

 

Men du ville altså hatt separat forsterkar til fira nye høgtalarar i bilen? Dei som sit der i dag er ganske så bra... Spelar fyldig og greit.. Dei burde halda til passasjerane.. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få gode komponenter er løsningen, desto mindre du har desto lettere å få det til å spille bra..:) jeg vill lagt vekt på spiller, slik at du kan få en enhet med litt muligheter, det trengs justering for å hente frem det siste...:)

send meg gjerne en mail så kan jeg sette opp noen forslag til deg i forskjellige prisklasser..:)

anders@caan.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hemo

Men du ville altså hatt separat forsterkar til fira nye høgtalarar i bilen? Dei som sit der i dag er ganske så bra... Spelar fyldig og greit.. Dei burde halda til passasjerane.. Eller?

 

Altså de høyttalerne som sitter fra før av i din bil, er sånne super-budget høyttalere, hehe, bruker du dem til høyttalerne bak vil du ødelegge godlyden...

 

Men denne 4-kanals forsterkeren koster like mye som en 2-kanals, så du taper/sparer ingenting på det.

 

En venn har dette oppsettet i bilen, jeg som anbefalte han å prøve det, låter absolutt nydelig til å være "så billig". Og den sub'en får bilen til å riste, mer enn du tror, om du skrur om volumet :)

 

AUX-inngang bruker jeg selv, fungerer knirkefritt...!

 

Jeg tror montering av en stereobutikk er lurest. Veldig dyre anlegg, er følsomme for plassering og installasjon, men dette oppsettet skal nok de fleste klare å installere :)

 

Kjøp gjerne kabler og demping og installasjon av nærmeste forhandler, disse kan du bestille fra internett. Er en her på forumet som forhandler høttalerne og suben og forsterkeren, spør om rabatt ;) Heter noe med Odd Slette, kommer ikke på nettside eller nick med en gang, hmmm...

 

Hvilken modell er bilen din?

 

Men som autod sier er det også en bra løsning å satse på en kraftigere 2-kanals forsterker og kun et par høyttalere foran med enda bedre kvalitet. Kvalitet framfor kvantitet vettu ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No måtte eg ut (regn... uhh..) i bilen å sjå i vognkortet, faktisk.. 1998, står det. Førstegangsregistrert 11.11.97, men det er ein 98-modell.

 

Passat stasjonsvogn.. Sånn TDi med raudfarge på i'en ;)

 

Kan du peika på ein forhandlar som vil montera dette i bilen min, f.eks. på ein laurdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhandlere i Hordaland:

 

 

Radio Service AS

Nøstegaten 83

5011 - Bergen Tlf.

Fax.

E-post.

Web. 55321945

 

 

Odda Musikksenter AS

Tyssedalsv. 10B

5750 - Odda Tlf.

Fax.

E-post.

Web. 53644617

53644618

 

Stord Speed Shop ANS

Hystadveien 93

5403 - Stord Tlf.

Fax.

E-post.

Web. 41569697

 

info@stordspeedshop.no

Bilradiospesialisten

Nesttunveien 14

5232 - Bergen Tlf.

Fax.

E-post.

Web. 55910499

 

bergen@bilradiospes.no

Quality Autoimport AS

 

5696 - Tysnes Tlf.

Fax.

E-post.

Web. 95118277

 

 

http://www.quality-autoimport.no

Stavenes Bil

Boks 151

5700 - Voss Tlf.

Fax.

E-post.

Web. 56521400

56521401

post@stavenes-bil.no

http://www.stavenes-bil.no

 

Ingen erfaring med dem, men spør litt rundt om erfaringer fra andre som har fått anleggene installert kanskje? Kolleger, venner, osv.?

 

Ring dem og sjekk om dem kan ta det på en lørdag :) Si også at du vil ha det skikkelig gjort, så slurver dem ikke fra begynnelsen av, sånn pleier jeg å gjøre og si fra, hehehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er noko av det ivrigaste eg har vert borti, i alle fall mtp. forum yodude

Eg har snakka med han på det lokale musikksenteret, og han har sub, forsterkar, osb. Men han monterer ikkje..

 

Men eg får finna nokon lokale heltar som kan montera... Det er kanskje betre enn hundrevis av kilometer..

 

Spørsmålet er kor bra optimalisert og justert det blir... Hmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hemo

Spørsmålet er kor bra optimalisert og justert det blir... Hmm...

 

Ikke velg det første og beste, spør andre om erfaringer om butikker og monteringsfolk, spør gjerne han forhandlern om noen i nærheten som han anbefaler iallefall :)

Altså selger han utstyr, må jo han vite noe om et sted i nærheten hvor de installerer og??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår