Gå til innhold

Kjøling


traxer

Anbefalte innlegg

Sliter med noe underlig på min 91 modell.

 

Bilen blir ikke skikkelig varm ved normal til hard kjøring(Kommer som regel aldri helt over det hvite feltet på målern, altså ikke over på "normal".

 

Men, om jeg står i kø, eller har masse turtall ved lave hastigheter, så blir motoren mer enn varm nok.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer vifta da ?..... normal til hard kjøling så får jo motoren kjøling pga kald luft....når du står stille eller kjører sakte så kommer det jo logisk nok ikke så mye kaldluft på radiatoren....

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som en termostat som ikke lukker skikkelig eller er borte? Når bilen er i fart vil det blåse så mye kald luft over radiatoren at den har stor nedkjølingskapasitet. Dersom termostaten ikke lukker vil vannet kjøles for mye. Dette er spesielt merkbart om vinteren da lufta er kaldest og en i tillegg dumper varme inn i bilen.

 

Ved køkjøring er det beskjeden kjøleevne i radiatoren, og temperaturen stiger raskt. I de fleste biler vil en termostatstyrt elektrisk vifte koble inn når temperaturen på radiatorvannet stiger over en gitt verdi (størrelsesorden 90°C) for å skape "kunstig fartsvind". Det hender disse termostatene kobler inn vifta når de er ødelagt, noe som ytterligere kjøler motoren/kjølevannet. Men om termostaren på motoren er i orden burde den bli varm likevel.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by daggy

Dette høres ut som en termostat som ikke lukker skikkelig eller er borte? Når bilen er i fart vil det blåse så mye kald luft over radiatoren at den har stor nedkjølingskapasitet. Dersom termostaten ikke lukker vil vannet kjøles for mye. Dette er spesielt merkbart om vinteren da lufta er kaldest og en i tillegg dumper varme inn i bilen.

 

Ved køkjøring er det beskjeden kjøleevne i radiatoren, og temperaturen stiger raskt. I de fleste biler vil en termostatstyrt elektrisk vifte koble inn når temperaturen på radiatorvannet stiger over en gitt verdi (størrelsesorden 90°C) for å skape "kunstig fartsvind". Det hender disse termostatene kobler inn vifta når de er ødelagt, noe som ytterligere kjøler motoren/kjølevannet. Men om termostaren på motoren er i orden burde den bli varm likevel.

På DOHC skal den første vifta starte ved 100 grader celsius.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Originally posted by Ottesen

Fungerer vifta da ?..... normal til hard kjøling så får jo motoren kjøling pga kald luft....når du står stille eller kjører sakte så kommer det jo logisk nok ikke så mye kaldluft på radiatoren....

Bilen blir IKKE skikkelig varm! Som nevt ovenfor er det nok temostaten som har "kilt" seg! Ikke et uvanlig problem! En nye en på bilteme koster i underkant av en Edvard Greieg (100 spenn)! By the way! Ikke veldig bra og kjøre med en motor som går på for lav temperatur! :)

JN Racing:

http://home.broadpark.no/~dhnielse/

 

Team Lotus Norway:

http://team-lotus.nu

------------------------------------------------

* 05' Citroën C4 VTR Coupé

* 87' Citroën AX Rally Gruppe N1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by pedern

Bilen blir IKKE skikkelig varm! Som nevt ovenfor er det nok temostaten som har "kilt" seg! Ikke et uvanlig problem! En nye en på bilteme koster i underkant av en Edvard Greieg (100 spenn)! By the way! Ikke veldig bra og kjøre med en motor som går på for lav temperatur! :)

 

haha.... så det nå, kan ikke skjønne hvorfor jeg skrev det :D

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by stretch2

Jeg hadde samme problemet, men jeg fyllte vann på overløpstanken og bytta pakningen i lokket, da ble den normal igjen..

har problemer med det jeg også.. synes det virker som om slegga ikke blir varmnok, siden tempmålern har kutta ut er det litt vanskelig å si.. men hva har overløpstanken å si? selv om den ikke er tett eller full burde jo bilen fortsatt bli varm? eller har dette en innvirkning på termostaten? skjønner ikke det jeg

Opel Astra1,7 TDI

Nissan 200sx s13 D-Spec

BMW e28 Is bil

Suzuki bandit Draps maskin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår