Gå til innhold

760.Hva er galt med motoren?

Ranger emnet


Volvo-Lars

Anbefalte innlegg

Kan noen fortelle meg hvorfor PRV motoren er så dårlig?

 

Har hørt så utrolig mye forskjellig!!!

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi franskmenn skal holde seg til det de kan... Nemlig Ost og Vin

Og ikke bil.

 

Seriøst så er vel disse motorene IKKE SÅ dårlige som folk skal ha det til,men er det ikke skifta olje regelmessig så kan man ha et problem.

 

Også er det vel noe om noe sylinder foringer som er svakt

GTti

244Rat 1975

FUNKSJON FØR FORM

Daihatsu Modifiers Scandinavia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med foringer har jeg hørt at de er "løse" når bilen kom ut fra rullebandet. Dette gjorde at motoren hadde et problem med at den gikk varm veldig lett. Hvis man fikser dette,vil det problemet forsvinne? Eller er det flere ting som spiller en rolle i dette problemet?

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PVR eller PRV

 

Peugeot, Volvo, Renault, eller motsatt.

 

Problemet var vell i grunn disse "løse" sylinderforingene.

 

Ved varmgang utvidet disse seg noe mer en stempelet, og vips.....

 

Kamaksel drevet var også av typen kjede, og mange verksted "glemte" å sjekke dette og.

 

Hyppige oljeskift har reddet mang en Volvo med den typen motor.

 

Motoren ble også brukt De Lorean (Kjent fra Back to the Future)

 

Sakset inn fra et dokument jeg hadde liggende på den gamle Pc`en :

 

PVR V-6 engine (B27F, B28F, B280F). This engine was a product of a joint Peugeot, Volvo, Renault venture and was used in various 260, 760 an 780 cars between 1975 and 1990. It proved unreliable.

 

 

Ikke tenk tanken engang om du får fatt i en slik en, om den ikke er vellskjøtt.

 

MvH

 

WB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Selv har jeg denne motoren stående i min 760 GLE (B28E) har også hørt mye rart om denne motoren, og kjøpte denne bilen med intensjon i å bytte motor til en 230 el lignende. Men jeg hittil har jeg et veldig godt intrykk av denne motoren, starter på sekundet når den er kald. og ytelses-messig syns jeg den dreger veldig god på hastigheter over 100km/t. men ellers er den ikke noe kjapp i nevneverdig verdi.

 

Selfølgelig er der vanskelig å si at denne motoren er dårlig! eller bra! for det kommer jo selfølgelig helt ann på, hvor mange klilometer den har rullet, hva som er blitt byttet, om den har blitt godt behandlet med oljesjift osv... men jeg vil ikke påstå at det er et dårlig kjøp om man kommer over en rimelig 760 med denne motoren..

Stig Elstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by D2-

Selv har jeg denne motoren stående i min 760 GLE (B28E) har også hørt mye rart om denne motoren, og kjøpte denne bilen med intensjon i å bytte motor til en 230 el lignende. Men jeg hittil har jeg et veldig godt intrykk av denne motoren, starter på sekundet når den er kald. og ytelses-messig syns jeg den dreger veldig god på hastigheter over 100km/t. men ellers er den ikke noe kjapp i nevneverdig verdi.

 

Selfølgelig er der vanskelig å si at denne motoren er dårlig! eller bra! for det kommer jo selfølgelig helt ann på, hvor mange klilometer den har rullet, hva som er blitt byttet, om den har blitt godt behandlet med oljesjift osv... men jeg vil ikke påstå at det er et dårlig kjøp om man kommer over en rimelig 760 med denne motoren..

 

Du kjenner vel til en blå 760GLE som kommer fra Fagernes? :) Denne hadde jo 2,8 motoren, holdt ut lenge med mye spinning, herjing på kald motor, motor med lite olje, tja.. det meste.. Vridd drivaksling, Narvik-Piteå tur-retur på turtallssperra.. Det meste.. Så dem er nok ikke så ille de motorene, men de bruker vel en del bensin? :)

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by D2-

Selv har jeg denne motoren stående i min 760 GLE (B28E) har også hørt mye rart om denne motoren, og kjøpte denne bilen med intensjon i å bytte motor til en 230 el lignende. Men jeg hittil har jeg et veldig godt intrykk av denne motoren, starter på sekundet når den er kald. og ytelses-messig syns jeg den dreger veldig god på hastigheter over 100km/t. men ellers er den ikke noe kjapp i nevneverdig verdi.

 

Selfølgelig er der vanskelig å si at denne motoren er dårlig! eller bra! for det kommer jo selfølgelig helt ann på, hvor mange klilometer den har rullet, hva som er blitt byttet, om den har blitt godt behandlet med oljesjift osv... men jeg vil ikke påstå at det er et dårlig kjøp om man kommer over en rimelig 760 med denne motoren..

 

Pappa fikk tak i en 82 760 GLE som har rulla 110k......ny termostat,vannpumpe. bytta topppakninga så gikk den som bare det!!!

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra disse sylinderforingene, så er det vel som mange nevner her viktig at det er skiftet olje hyppig på PVR-motorene. Jeg har hørt fra flere hold at problemet med dem, i alle fall B27-motoren, er at oljekanalene er for små (les: tynne) og ved sløvhet hva gjelder oljeskift vil slam og dritt i gammel olje bli liggende i kanalene, og etterhvert tette disse. Det er visstnok også grunnen til at en del av dem har litt ventiltikking. Men kjøremessig synes jeg B28-motorene er helt flotte. Fint drag til suge-Volvo å være, og 6'er er mye mer på sin plass enn 4'er i biler på den størrelsen. Og med automaten blir 760 mye mer det den skal være; en kosebil! ;)

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår