Gå til innhold

Wankel i racing

Ranger emnet


Cartman

Er wankel motorer bra i racing?  

19 stemmer

  1. 1. Er wankel motorer bra i racing?

    • Helt klart det beste som finnes!
      14
    • Er vel ett fett...
      4
    • Wankel er bare dritten.
      1
    • Wankel..?
      0


Anbefalte innlegg

Vi planlegger ett motorbytte i vår racing riggede Porsche 914, og selvfølgelig var det første som datt inn i hodet mitt en 13B, med streetport, og innsprøytning.

 

MEN, og ett passe stort men, det er drivstoffbegrensninger i serien. Og siden drivstofføkonomi da er vesentlig, så er jeg litt nyskjerrig på hva en NA wankel bruker med "litt" gasspådrag.

 

For å forklare litt hvordan vi kjører, så trås clutch'en inn på de stedene hvor det er mulig, uten å tape for mye, eks enden av langsia, inn mot hårnåler, o.l. På Karlskoga så trår vi inn clutchen på ca 200 meters merket, og triller frem til svingen. Ut av svingene, så trås pedalen rolig men bestemt inn, for å ikke bruke aks. systemet så mye. På forgasserbiler, så kobles aks. pumpen ut.

 

Siste løpet i år så hadde vi ett snittforbruk på 1,58 l/mil, med en pace car periode.

Motoren vi har i dag, er en Fiat Abarth 130, med forgassere, som det er ca 150 hk i.

 

Så, er det noen som har erfaring med portede NA wankler, med enten innsprøytning eller forgasser? Trenger ikke være helt værsting motor, 170 - 180 gamp er mer enn nok... (Bilen veier 900 kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Cartman

Vi planlegger ett motorbytte i vår racing riggede Porsche 914, og selvfølgelig var det første som datt inn i hodet mitt en 13B, med streetport, og innsprøytning.

 

MEN, og ett passe stort men, det er drivstoffbegrensninger i serien. Og siden drivstofføkonomi da er vesentlig, så er jeg litt nyskjerrig på hva en NA wankel bruker med "litt" gasspådrag.

 

For å forklare litt hvordan vi kjører, så trås clutch'en inn på de stedene hvor det er mulig, uten å tape for mye, eks enden av langsia, inn mot hårnåler, o.l. På Karlskoga så trår vi inn clutchen på ca 200 meters merket, og triller frem til svingen. Ut av svingene, så trås pedalen rolig men bestemt inn, for å ikke bruke aks. systemet så mye. På forgasserbiler, så kobles aks. pumpen ut.

 

Siste løpet i år så hadde vi ett snittforbruk på 1,58 l/mil, med en pace car periode.

Motoren vi har i dag, er en Fiat Abarth 130, med forgassere, som det er ca 150 hk i.

 

Så, er det noen som har erfaring med portede NA wankler, med enten innsprøytning eller forgasser? Trenger ikke være helt værsting motor, 170 - 180 gamp er mer enn nok... (Bilen veier 900 kg)

 

nshc det er snakk om her(nordic six hour cup). kanskje vi har kjørt mot hverandre

Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja wankel er bensin hissig da, men med ca 170-180 hk så trenger man ikke store dysene, så den vill nok ikke bruke så alt for mye bensin. Fra en 1-3l et sted på mila vill jeg nok regne med. Men hvet ikke. Fordelen er jo at motoren veier lite.

 

Men kan nok få den til å gå på lite suppe. Min bruker ca 7 liter på mila på skogen. Men er turbo da :)

-98 Suzuki Jimny 4x4

-92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim

x85 Suzuki SJ413 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jantore

Tja wankel er bensin hissig da, men med ca 170-180 hk så trenger man ikke store dysene, så den vill nok ikke bruke så alt for mye bensin. Fra en 1-3l et sted på mila vill jeg nok regne med. Men hvet ikke. Fordelen er jo at motoren veier lite.

 

Men kan nok få den til å gå på lite suppe. Min bruker ca 7 liter på mila på skogen. Men er turbo da :)

Fått fikset motoren, ennå? Hørte du fikk tømt flaska på gatebilfesten, også... :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm motoren står i bilen enda den, hakke rørt den, var litt lei etter å ha overhalt motoren 2 ganger på 5 dager pga deffekt turbo som blåste inn nesten en halv liter olje i IC'en på 6 runder på skogen.

 

Blir bygd helt ny motor i vinter, samt overhaling av motor. Og en ting hvis du skrur opp olje trykket, sørg for at olje matings hullet ikke er for stort

-98 Suzuki Jimny 4x4

-92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim

x85 Suzuki SJ413 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jantore

hmm motoren står i bilen enda den, hakke rørt den, var litt lei etter å ha overhalt motoren 2 ganger på 5 dager pga deffekt turbo som blåste inn nesten en halv liter olje i IC'en på 6 runder på skogen.

 

Blir bygd helt ny motor i vinter, samt overhaling av motor. Og en ting hvis du skrur opp olje trykket, sørg for at olje matings hullet ikke er for stort

Som jeg sa til deg på Rudskogen, 1 til 1,2 mm restriktor! ;)

 

Får du tak i overhalingssett til -86 FC? Har kanskje fått tak i en som vi skal teste bensinforbruket på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Cartman

Som jeg sa til deg på Rudskogen, 1 til 1,2 mm restriktor! ;)

 

Får du tak i overhalingssett til -86 FC? Har kanskje fått tak i en som vi skal teste bensinforbruket på...

 

jepp det skaffer jeg på under en uke. trenger dere alt eller?

 

Har paknings sett til den liggendes. men ikke apexer osv.

-98 Suzuki Jimny 4x4

-92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim

x85 Suzuki SJ413 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår