Gå til innhold

Erfaring med GTV

Ranger emnet


oorzako

Anbefalte innlegg

Hei, tenkter på å gå i innkjøp av en Alfa GTV, slutten av 70åra- og utorver 80tallet. Tenkte og å kjøpe en 94+modell, noen som har erfaring med noen av disse bil`ene. 94 +modellen har jeg lest mye bra om, utenom at baksetene skal visstnok være små (selv om det ikke gjør noe, ikke jeg som sitter der :D ), frontruta skal også være litt lav, men nå er jeg ikke den største karen 174-75cm.

Noe jeg burde se etter?

 

Takk for svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Hehe.. Skamgammel tråd, men likevel.

 

Har lenge likt designet på 70- og 80 talls gtv'en(73 - 87 = 116-serie, nyere heter 916)

 

Hadde her en dagen gleden av å kjøre en 40 mil.

Ett problem jeg la merke til var at bremsene hadde en tendens til å bli varme, men så kjørte vi også hardt. En annen ting var at boltene som skrur akslingen fast i skiva, hadde en tendens til å bli løse. Ellers har girkassa vanligvis dårlige synkroniseringer(spesielt i andre gir). I tillegg er girkassa plassert bak, noe som bidrar til en deilig vektfordeling, men føles noe slappere av den grunn(giroverføringen osv.)

Som sagt boltene som fester aksling mot skiva blir løs. Skal da nevnes at skivene er plassert mot midten, slik at bilen har minst mulig uavfjært vekt på hjulene.

 

Alt i alt en meget morsom bil å kjøre! Italienerne har valgt å bygge gtv'en på en helt annen måte enn andre biler. Litt mer mekking må påregnes, men absolutt verdt det! Hadde temmelig høy snittfart på prøveturen kan du si.

Morsomste bilen jeg har kjørt! Bilen må oppleves.

 

Edit: Som sagt: vet det er en gammel tråd, men hvis du fremdeles vurderer GTV kan den absolutt anbefales. (vet iallefall at jeg skal ha!)

 

Selv er jeg nesten 190cm, og kan ikke si at det var noe problem for meg.

'84 Alfa Romeo GTV6

'92 BMW E34 520iA (bytta i alfa)

'82 BMW E28 535iA (solgt)

'84 BMW E30 318i (skrota)

'87 Honda Accord 2.0 EXi (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt en 1980 mod GTV 2000 som førstebil, samt en Giulietta 2 liter, som har samme motor og understell, og skal ha meg en 75 nå.

 

Det med boltene bak kan eg ikkje huske, men bilen har noen rustfeller som du må være obs på. Motoren tåler mye viss den er driftvarm og har god olje, og den har registerkjede som det ikkje er nødvendig å skifte. Motoren var moderne da den kom med doble overliggende kammer, to doble 40 mm gassere og heilaluminium.

 

Men er det noen som er ute etter GTV er det bare å spør meir her eller på Alfa forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår