Gå til innhold

Importere bil fra USA til Norge - Lønner det seg?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei, har lekt med tanken å ha som "hobby" eller "side gig" å importere bil(er) fra USA til Norge for å selge for en liten gevinst.

Har brukt https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/importere/regn-ut/ til å beregne total kostnad utenom selve frakten. (Frakten kommer nok på rundt $1700.) Slik jeg ser det nå, så er gamlere amerikanske biler (typisk Corvette C5) vesentlig billigere å kjøpe i USA samt importere til Norge og få de registrert her, enn å kjøpe de brukt på finn.no. (Selv om krona er ekstremt svak i forhold til dollaren nå.)

Men så ser jeg for meg det ikke kan være så enkelt ettersom flere hadde allerede utnyttet denne formen for arbitrasje.

Jeg tenkte da å spør på Norske forum, om noen har erfaring angående dette? Er det kostnader som jeg ikke vet om som gjør at det ikke lønner seg?

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, danielberg301 said:

Hvorvidt det lønner seg å importere en bil fra USA til Norge avhenger av bilens pris, importkostnader, avgifter og hvor mye det vil koste å registrere og forsikre bilen.

Bilens pris + MVA + engangsavgift + selve frakten på rundt $1700, finner jeg ut til å fortsatt være en del billigere enn å kjøpe i Norge.

Forsikringen av bilen blir vel det samme om man kjøper i USA eller Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jau, forsikring vert sikkert lik som for bil kjøpt ny i Noreg, om det ikkje er ein ekstremt ukurant modell.

Sjølv har eg importert frå Frankrike. Noko du ikkje har tatt med i berekningane dine er kostnaden og papirarbeidet med å få bilen registert på deg i USA. Eg er ikkje ekspert på området, men eg vil tru at å verta registert som eigar av bilen hjå det amerikanske biltilsynet kan vera ei helvetes papirmølje - spesielt om du korkje har statsborgarskap eller fast bustadsadresse der. Undersøk dette nøye. Kanskje du finn eit kontor eller ein forhandlar i statene som spesialiserer seg på eksport. Dei kan kanskje svara. Evt. ein forhandlar her til lands som importerer frå USA.

I skrivande stund har forresten krona styrka seg litt ;)

1992 Volvo 240 GL '94 Olympic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår