Gå til innhold

Suzuki Swift serviceintervaller...

Ranger emnet


Griggsy

Anbefalte innlegg

Hei, tilgi google translate norsk, jeg er fra Skottland og ny her så det er et nødvendig onde for øyeblikket.

Jeg kjøpte en 2012 Swift i november i fjor, hadde bare 66 tusen på klokken og ble brukt som en bil nummer to og lagret innendørs så ganske rent. Jeg trenger den bare for en kort pendling til universitetet, og 4x4 har vært bra over vinteren.

Jeg prøver å forstå hva som må gjøres ettersom det har vært lite brukt og servicen ikke har vært så regelmessig: sist full service var 2018 ("4 års service", 61 000 km) og en mindre service i 2020 (63 000, olje og filtre). Det er gjort i underkant av 70 000 nå.  Den går bra så langt, ingen synlig rust noe sted, men selvfølgelig er det på grunn av litt kjærlighet.

Servicehåndboken er på norsk, men viser ikke nøyaktig hva som er utført for hvert intervall - er det en god ressurs som forteller deg hva som vanligvis gjøres? Jeg har ingen erfaring med garasjepriser i Norge heller (dyrt er jeg sikker på) Gjetter kjølevæske, bremsevæske, girolje, tennplugger, sannsynligvis batteri, kanskje drivremmer i motor (selv om de ser/høres ok ut) og generell inspeksjon av bremser etc.

Som student vil jeg helst ikke kaste for mye penger på det, så det ville vært greit å vite om det er en god garasje i Viken, eller om det kommer til å spare mye penger, et sted i nærheten av Gøteborg eller enda lenger til Kiel eller et sted ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanlig at det blir tatt oljeskift en gang i året også full service annenhver år. 

Om det er 3 år siden siste oljeskift, så er det på tide å få gjort det. 

En liten service med oljeskift koster alt fra 2-4 tusen kr. 

En stor service med alt fra filtre og bremsevæske og lignende koster nok rundt 5-6 tusen. 

Det lønner seg å sjekke pris på flere verksteder først. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår