Gå til innhold

Har et spørsmål om felger

Ranger emnet


Marius Trolle

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, Bwana skrev:

17" felger bør ikke bli noe særlig større hjul enn du har. Du må gå ned til lavere profil slik at omkretsen på hjulet ikke avviker mere enn 5% fra de originale. Om du imidlertid er fristet til å ha vesentlig bredere dekk så bør kan det eventuell bli problemer.

Tusen takk for svar :-)

 

F.eks jeg har idag 195/60/15

60 vil det si profilen på dekket?

Går det bra med dekk størrelse 215/45R17 uten noen form for problemer?

 

215 er dette bredden på dekket?

Høyere jo bredere dekk eller smalere?

Er nybegynner og er et spørsmålstegn når det gjelder dette.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Marius Trolle skrev:

Tusen takk for svar :-)

 

F.eks jeg har idag 195/60/15

60 vil det si profilen på dekket?

Går det bra med dekk størrelse 215/45R17 uten noen form for problemer?

 

215 er dette bredden på dekket?

Høyere jo bredere dekk eller smalere?

Er nybegynner og er et spørsmålstegn når det gjelder dette.

 

 

Siden du tar dimensjonen 195/60-15.

195 er bredden på dekket. 60 er profilen (høyden) oppgitt i prosent av bredden. 17" er diameter (mot felg).

215/45-17 er en størrelse som gir avvik på under 5% rullediameter, dermed lovlig. Aktuelt avvik er 1,76% i dette tilfellet. Hva som er lovlig finner du enkelt her: https://dekkalkulator.com/

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Quattro73 skrev:

Siden du tar dimensjonen 195/60-15.

195 er bredden på dekket. 60 er profilen (høyden) oppgitt i prosent av bredden. 17" er diameter (mot felg).

215/45-17 er en størrelse som gir avvik på under 5% rullediameter, dermed lovlig. Aktuelt avvik er 1,76% i dette tilfellet. Hva som er lovlig finner du enkelt her: https://dekkalkulator.com/

Sier en stor takk til deg, nå lærte du meg noe nytt!:-)

Også gode svar +1

Virker som 17" er max lovlighet som jeg kan ha på bilen, så dette lover godt. Tenkt å skaffe meg nye sommerfelger i aluminium fortløpende slik at bilen vil se bedre ut enn vanlig stålfelger på 15" 

Endret av Marius Trolle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

En ting til, kjøper du nye felger så er det regler også her. Innpress kan totalt avvike maks 15mm fra originalt (står i vognkort), altså maks 7,5mm på hver side. Har dine originale felger f.eks. ET30 så kan nye felger ha ET mellom 22,5 og 37,5. Kjøper du nye felger så har ofte butikkene lister som viser om felgene er lovlige på nettopp din bil, altså godkjent og kan føres inn i vognkort dersom ønskelig (dog ikke videre nødvendig).

Ellers må selvsagt boltsirkel stemme, navhull reguleres med senterringer dersom nødvendig.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Quattro73 skrev:

:)

En ting til, kjøper du nye felger så er det regler også her. Innpress kan totalt avvike maks 15mm fra originalt (står i vognkort), altså maks 7,5mm på hver side. Har dine originale felger f.eks. ET30 så kan nye felger ha ET mellom 22,5 og 37,5. Kjøper du nye felger så har ofte butikkene lister som viser om felgene er lovlige på nettopp din bil, altså godkjent og kan føres inn i vognkort dersom ønskelig (dog ikke videre nødvendig).

Ellers må selvsagt boltsirkel stemme, navhull reguleres med senterringer dersom nødvendig.

Okei :-)

Jeg fant ut at jeg har felger ET39, da kan jeg ha 31.5 til 46.5 sant?

Forresten hva er egentlig innpress?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marius Trolle skrev:

Okei :-)

Jeg fant ut at jeg har felger ET39, da kan jeg ha 31.5 til 46.5 sant?

Forresten hva er egentlig innpress?

Avstanden fra senter felg til felgens anleggsflate mot nav.

 https://palmside.co.nz/products/guide-to-wheel-offset-or-backspace

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår