Gå til innhold

Hvordan beregner man og finner ut hvilket datasprut/ECU man trenger til et enkelt motorprosjekt?


Tomas666

Anbefalte innlegg

Da ble det et Autronic SM4....tidligere brukt på en 4-syl. turbo-ræserbil. Det som følger med er en standard 42 pins plugg med tilhørende antall kabler i gilde farger på +- 3m., kontakter til 4 coiler, div.3/4/5-pins, ECU til PC-kabel...og det er egentlig alt. Software som er installert er vers.1.07_4 og skal ifølge Autronic.com.au duge til det meste, selv om det langt ifra er en "ny" versjon. Har ikke boksen og kabler fysisk i hånda, eller tilkoplet PC, før om en dag eller to, så det er litt vanskelig å si hvor mye klokere jeg blir av det iforhold til å sette seg inn i det tilgjengelige "SM4 Wire Basic"- skjemaet som ligger tilgjengelig...... For å være ærlig så blir jeg svimmel etter noen minutter av å tolke det diagrammet, så gudene veit hvordan dette skal løse seg. 

Har også vært i kontakt med KM Cams.com utti Østfold et sted, angående hvilken kam som utifra mine mål og data, skal funke optimalt. Fikk gode priser og klare svar ; 300 graders kam og stivere ventilfjærer. Med datasprut, lettere behandla topp, men med standard ventilstørrelse, grenrør og fin/fri eksos, så skal 220hk. være helt innafor det oppnåelige. Det skal gi "rally-gange" på motoren, men fullt kjørbar, selvfølgelig. Men antakelig ikke anbefalt oppsett  på en pendler- eller jobbe bil, og det passer meg midt i blinken :-) 

Hvis noen føler for å komme med innspill, "Do`s & Dont`s" eller Audi-oppsett til SM4, så gjør gjerne det! Jeg står skikkelig på bar bakke, så alt av info og erfaringer blir absorbert særdeles hurtig her :-) 

TILEGGS-QUIZ : Har noen, fortrinnsvis Audi-eiere, satt opp et edruelig overslag/regnestykke på Nkr per hk. i en 5-sylindret motor UTEN turbo og sponsede komponenter, de siste 10-15 årene her til lands? Med en lett blanding av nytt, brukt, DIY og minimalt med verkstedkostnader ellers, hvor "billig" bør være mulig for hvem-som-helst-med-bilinteresse? 500.- per hk..? 300.-?  

SM4_Wire_Basic_v34.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok ikke på så bar bakke som du tror ☺ Diagrammet krever så klart å bli studert, men ser helt greit ut. Blir litt "rotete" fordi det er generelt, så gjelder for ulike tennings-alternativer (fordeler/fordelerløst etc.) Sånn må det være, men det er for 4 syl. Burde ha vist 5 sylindra motor, men det finner du nok ut av i konfigurasjoner. 

Smart å gjøre mens du venter på sprutet er å laste ned SM4 software, og gjøre deg kjent med software på pc`n. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, johnvegardh skrev:

Du er nok ikke på så bar bakke som du tror ☺ Diagrammet krever så klart å bli studert, men ser helt greit ut. Blir litt "rotete" fordi det er generelt, så gjelder for ulike tennings-alternativer (fordeler/fordelerløst etc.) Sånn må det være, men det er for 4 syl. Burde ha vist 5 sylindra motor. 

Nei, sant nok, man er vel ett hakk over bar bakke når komponenter og hardware faktisk begynner å materialisere seg som håndfaste deler, og ikke bare som skrytetrim på et veldig tidlig stadium. Jeg har jo gjort meg noen tanker om alle de sinnsyke verstingbyggene man stadig hører om i en eller annen garasje, men aldri ser i bruk. Jeg har ingen planer om å havne i den røkla! :-)                                                                                                                                    ANYWAYS
Jeg regner med at det er SM4 Wire Basic du mener, som burde ha vist 5-syl. oppsett? Sånn jeg leser det, så viser det vel strengt tatt det, med 8 injection dedikerte outputs? Eller er det r00kie-tankegangen min, som slår inn? Igjen.. Og er det flere åpenbare punkter i dette diagrammet som jeg ikke ser at vil bli annerledes med 5 kontra 4-syl.? 

For å begynne helt basic, hvilke signaler og fra hvilke sensorer på motor/i motorrom/girkasse/etc. er de grunnleggende og helt nødvendige signalene ECUen trenger å få som minimum for å klare å starte? Og hvilke er de tilsvarende meldingene ECUen må gi ut, for å funke på et minimumsstadium? 

Trenger jeg noen flere tillegg med mulighet for ekstern justering i tillegg til ECUen, som er alfa/omega for å få motoren til å starte og fungere? Er Air/Fuel-måling et must for å kunne bruke motor og bil, eller kan man legge til slikt senere for ytterligere optimalisering? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trengs ingen tillegg for ekstern justering. Tvert imot blir nok div. sensorer unødvendig. Basic må ecu ha signal fra TPS (som må kalibreres), luft og vann temp.signal, og seff korrekt oppkoblet tenning ihht motorens tenningsystem, som og er viktig å konfigurere korrekt i software. Original lambda bør kobles. 

For optimalisering seinere må bredbånds lambda kobles. Noen ecu`er har intern bbl-kontroller, men tror ikke SM4 har det. I så fall må du ha bbl med ekstern kontroller. 14point7 er gode greier. Med AFR display har du kontroll..    

20220913_204032.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CRAP.... Den avtalte SM4-handelen ble snytt rett foran nesa på meg, tross en solid avtale via FINN, så den settes det en feit, rød strek over. Det er flere aktuelle, så ingen absolutt ingen krise.

Men, et par ting jeg enda ikke har klart å finne gode svar på er :

Har noen brukt "Autotune" programvaren til Autronic for å lage seg en Base-Map? Det kommer ikke helt klart fram på hjemmesiden til Autronic om dette er et program som følger med ved kjøp av en SM4, men når jeg leser på div. Australske og Engelske-fora, så skal Autotune være inkludert, og i tillegg skal det funke helt fint til å bruke som utgangspunkt for å få til en brukandes mapping på egenhånd. Særlig på en NG-motor som min, hvor jeg kan hoppe over alt som har å gjøre med turbooppsett osv. 

Jeg har fått priser fra proff-mappere med 4x4 landevei, og prisene ligger jamt på 10.000.- Det synes jeg er drøyt for en 3-4 timers jobb, på en bil til hobbybruk. Jeg har full forståelse for at det er dyre maskiner og kostbare lisenser for alt av dataprogrammer, men dog.... Det hadde vært veldig tilfredstillende å fått det til på egenhånd ihvertfall. Så bra det er mulig for en amatør ihvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig med svar fra andre her, så jeg klemmer til igjen.. Autotune og hvordan det funker veit jeg ikke. Menne.. prisen på mapping hos proffe aktører varierer enormt. Får du så høy pris som 10 og mer tenkes det nok full mapping, inkl. kaldmapping, som er tidkrevende å få perfekt. En sånn pris bør vel også inkludere effektmåling med utskrift + avgassmåling. Må til i tilfeller der effektøkninga skal godkjennes. Kaldmappinga er imidlertid ingen vits å bruke tid på før normaltemp. mappet er helt greit. Altså må bilen stå til dagen etter. Sååå... et brukbart grunnmap, som kun trenger en ganske enkel remapping, koster typisk 3-4 lapper. Med god kjennskap til software, og litt øvelse fullt mulig å få til selv. Egentlig ganske enkelt å mappe N/A motorer og motorer med kompressor, fordi de oppfører seg forutsigbart. Mer utfordrende med turbo... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår