Gå til innhold

Mr

Ranger emnet


EJH

Anbefalte innlegg

10 timer siden, EJH skrev:

Har en Passat 4M med to batterier. Må begge være av typen AGM? Må bytte det i bagasjerommet men kan spare mye på å bruke et normalt batteri.

Må nok helst det ja. Mye elektronikk som trekker mye strøm. Derfor AGM batteri er brukt, da disse tåler bedre høy belastning og utlading uten å bli ødelagt. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg en Passat B7, 2010 model diesel. Den har også to batterier. 

Grunnen til at begge var av typen AGM er at bilen har start-stopp funksjon, og den største belastninga for et bilbatteri er jo selvfølgelig å dra i gang startmotoren. Når du må gjøre det "ofte" i eksempelvis køkjøring etc. så belaster det batteriene veldig - nettopp det skal AGM tåle bedre enn andre "vanlige" blysyrebatterier. Det ser du bare ved å ta en titt på kablingen til startmotoren - tjukk som lillefingeren min (jeg har ikke spesielt store hender). Der går det mange ampere. 

Selv bytta jeg til "vanlig" batteri som du kaller det, går helt fint. AGM er jo også ganske mye dyrere. Batteriet baki har jeg ikke brydd meg noe om. Vel og merke så har jeg et kjøremønster som gjør at jeg ikke bruker noe særlig start-stopp funksjon. Så fort bilen har starta så er det jo dynamoen som står for arbeidet. 

Men en ting bør du være litt obs på! Hvis du bytter til et annet batteri, uavhengig av type - velg et med nøyaktig samme specs som det du hadde (like mange Ah og strømtrekk). Hvis ikke så bør du programmere inn de nye verdiene slik at batteristyringen er på g. Dette kan du fint gjøre med en egen computer (selv bruker jeg icarsoft), eller få et verksted til å gjøre det for deg. Funksjonen heter gjerne BMS (battery management system). 

Det går noen skrekkhistorier rundt om biler som "tømmer" egne batterier ved at nytt batteri har andre specs enn hva som er programmert. Om det skjer skal ikke jeg påstå, men greit å være på den sikre siden. 

 

Det ble mye tekst her, men jeg vil si som opelduude over her. Bytt likt med likt, og gjerne begge to. Det er en grunn til at det var AGM i utgangspunktet. Da er du sikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår