Gå til innhold

Variabel spenning på bilbatteri

Ranger emnet


ERekdal

Anbefalte innlegg

Hei,

Hadde et rart tilfelle i dag. Var ute på en litt lengre tur i dag med min Lexus IS220 (2006) og plutselig fikk jeg ikke start på bilen igjen.

Prøvde å starte bilen og det var såvidt motoren gikk rundt. Jeg målte med volt meter og leste av 12,2v som er veldig laft og antok da at batteriet eller dynamoen måtte være gåen, men så skjedde det noe rart. Gikk for å hente startkabler og da jeg kom tilbake skjekket jeg spenningen på nytt og målte da 12,34. Tengte da og gi det en sjangse til og prøvde å starte. Fikk start på bilen og målte spenning når bilen gikk og fikk 13,7v. Kjørte en liten runde og stoppet bilen igjen. Målte på nytt og fikk 12,8v. Bilen har startet fint 5-6 ganger etter dette.

Må nevne at batteriet ble fulladet for 3-4 dager siden da jeg følte bilen slet med å få start.

Er det noen som har en anelse om hva dette kan være? Det er et Sønnak batteri og er 2 år gammelt.

Mvh

Endre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, ERekdal skrev:

Hei,

Hadde et rart tilfelle i dag. Var ute på en litt lengre tur i dag med min Lexus IS220 (2006) og plutselig fikk jeg ikke start på bilen igjen.

Prøvde å starte bilen og det var såvidt motoren gikk rundt. Jeg målte med volt meter og leste av 12,2v som er veldig laft og antok da at batteriet eller dynamoen måtte være gåen, men så skjedde det noe rart. Gikk for å hente startkabler og da jeg kom tilbake skjekket jeg spenningen på nytt og målte da 12,34. Tengte da og gi det en sjangse til og prøvde å starte. Fikk start på bilen og målte spenning når bilen gikk og fikk 13,7v. Kjørte en liten runde og stoppet bilen igjen. Målte på nytt og fikk 12,8v. Bilen har startet fint 5-6 ganger etter dette.

Må nevne at batteriet ble fulladet for 3-4 dager siden da jeg følte bilen slet med å få start.

Er det noen som har en anelse om hva dette kan være? Det er et Sønnak batteri og er 2 år gammelt.

Mvh

Endre

13,7 volt i ladespenning på en Asiatisk bil er ikke så mye. Burde ligget på nærmere 14,8. 

Ikke utenkelig at dynamoen er sliten Er fullt bilbatteri har hvilespenning på 12,6 v. Er du nede på 12,2-12,3 så er det nærmest utladet. 

Er heller ikke umulig at du har noe i bilen som stjeler strømmen, så batteriet tappes litt hele tiden. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ERekdal skrev:

Det jeg stusset på var at jeg målte 12,3v og etter en 5min kjøretur er den tilbake på 12,9v. Dette forvirret meg veldig. jeg målte flere ganger for å være sikker.

Usikker om det kan være en dårlig kontakt eller noe som kan forårsake dette? Eller en defekt komponent.

 

Det er fordi spenningen går sakte nedover på batteriet etter at du har stoppet bilen og dynamoen har sluttet å lade. Kan gjerne vise 12,9 volt rett etter at du har stoppet bilen også etter 30 min for eksempel så kan det vise 12,5-12.6 o.l.  

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår