Gå til innhold

Volvo 240 bremsepedal "bunner"

Ranger emnet


The Edge

Anbefalte innlegg

Var på pkk med en 1984 volvo 240 dl stasjonsvogn, og eneste feil var koketemp på bremsevesken, den skulle nok ha vært byttet.

Klarte jo seff å knekke ene luftenippelen på ene kalipperen fremme og fikk ikke ut denne så byttet kalipper.

Luftet så bremesesystemet og bremsene er jo forsåvidt bra, men det jeg reagerer på er at med motoren i gang så føles det som at jeg klarer å "bunne" bremsepedalen. På et punkt etter jeg oppnår full bremseeffekt så møter jeg liksom en stopp der jeg hører et slags dunk og jeg inbiller meg at motstanden blir større. På dette tidspunktet er jo motstanden allerede stor så det er vanskelig å si. Når ikke motoren er i gang klarer jeg aldri å nå dette punktet. Bremsepedalen når riktignok aldri gulvet. Så, spørsmålet er egentlig om bremsepedalen vil nå helt i gulvet dersom den ikke møter motstand i bremsesystemet eller om den vil bunne ut i master sylinderen FØR den når gulvet dersom det er noe feil/luft i systemet?

Tråkker aldri så hardt på bremsen til vanlig, så har aldri lagt merke til om den nådde dette punktet før jeg begynte å jobbe på systemet nå.

 

Edit, skriveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Bwana skrev:

Min erfaring er at hver gang jeg har gjort noe med bremsene så synes jeg som du at bremsepedalen går langt ned når jeg prøver i garasjen.

Kjør en tur så kjenner du bedre om det føles riktig i normalt bruk.

Joda, har kjørt flere turer og bremsene kjennes jo bra ut, ikke noe jeg hadde kommet til å reagere på ved normal kjøring, men nå tråkket jeg jo hardere til enn hva jeg normalt gjør og det er da jeg merker meg denne følsesen av at pedalen bunner i et eller annet (ikke i gulvet). Når jeg står i ro i garasjen med motoren i gang virker det ikke som jeg har den følelsen men dersom bilen heller eller er i bevegelse når jeg tråkker på virker det som nevnt som at pedalen når denne stoppen.. Problemet da blir at jeg ikke helt vet om dette er normalt eller om det tyder på at det fortsatt kan være luft i systemet som jeg ikke har fått ut til tross for flere  omganger med lufting.

Har ikke så lang tid igjen til frist for etterkontroll, så jeg vet ikke helt om jeg skal satse på at dette er normalt og vise den på etterkontroll (kun for kontroll av koketemperaturen på bremsevæsken) eller om det kan være at kontrolløren også reagerer på denne bremsepedalen og feiler bilen fortsatt( dersom han kjører den inn på verkstedet for bremsevæske kontrollen)..

Ikke at jeg har planer om å kjøre rundt med en bil som ikke har bremsene i orden, men bilen er ikke i daglig bruk, den står egentlig bare i lagring, og jeg har litt lite tid til å skru på den nå så jeg ville bare hatt den godkjent nå uten å måtte ta hele eukontrollen på nytt. Så jeg vet ikke helt om jeg skal bruke mere tid på feilsøking på noe som kanskje ikke er feil og dermed komme nærmere fristen, eller om jeg skal satse på at alt er ok og vise den på etterkontroll så fort som mulig for dermed å ha mere tid til fristen dersom verkstedet feiler den fortsatt og jeg må la de se på den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At bremsepedal nå går lavere enn før kan være en følge av at det fortsatt står litt luft i systemet.

Har opplevd for lenge siden, ved lufting av bremser på «gamlemåten», at hovedsylinder ryker. Årsak var korrosjon i hovedsylinder, da så langt inne der stempel aldri «vandrer» under bremsing. Ved lufting kjøres stempel i bunn, tetninger på stempel stopper mot korrosjon i sylinder og skades. Dette er bare en teori.

 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Quattro73 skrev:

At bremsepedal nå går lavere enn før kan være en følge av at det fortsatt står litt luft i systemet.

Har opplevd for lenge siden, ved lufting av bremser på «gamlemåten», at hovedsylinder ryker. Årsak var korrosjon i hovedsylinder, da så langt inne der stempel aldri «vandrer» under bremsing. Ved lufting kjøres stempel i bunn, tetninger på stempel stopper mot korrosjon i sylinder og skades. Dette er bare en teori.

 

Ja, dette er en mulighet som jeg er klar over så det ble først luftet med vakum ved alle lufteniplene etter rekkefølgen i haynesboka for å unngå mere pumping på pedalen enn nødvendig, så ble det avsluttet med gamlemetoden med pumping på pedal. Så man kan så klart ha tråkket pedalen for langt. Men dersom dette var problemet, så burde vel pedalen "bunne" også uten hjelp fra bremsekraftforsterkeren, eller?? Det er jo bare når motoren går at man har følelsen av at pedalen bunner. Har også luftet mange bremser tidligere på gamlemåten uten å ha vært obs på at man ikke burde tråkke pedalen til bunns uten at jeg har fått noen problemer. Det er dog første gangen jeg har tømt systemet helt på denne bilen, ville gjøre det for å være sikker på at all gammel væske var ute siden det var bremsevesken som var feilen, men da kan jeg jo ha laget meg unødig mye arbeid og ha fått inn luft noen steder i dette litt kronglete rørsystemet til volvo hvor det kan være vanskelig å bli kvitt all luft, så jeg tenker i utgangspunktet at det ligger igjen noe luft noe sted. Burde vel heller bare sugd ut gamle veska fra beholder og fyllt på ny og luftet på den måten til det kom ut ny væske alle steder, da hadde jeg kanskje ikke hatt problemer nå, men men. Skal prøve å lufte igjen med å få litt overtrykk inn på bremseveskebeholderen.

 

Men jeg har aldri helt tenkt over eller bitt meg merke i hvor langt ned pedalen går ved lufting(dersom man har vært syndig nok til å tråkke den til den stopper) derfor er jeg nå usikker på om den egentlig  bunner eller om den dunkelyden er noe annet.  Hadde jeg vist at pedalen går helt i gulvet ved tomt system, så hadde jeg slått meg til ro med at dette er normalt da den jo stopper lenge før den når gulvet.

 

 

59 minutter siden, opelduude skrev:

Hvor gamle er bremseslangene da? Disse kan gå i oppløsning innvendig og det kan føre til trøbbel. 

 

Ja, de er jo etterhvert noen år gamle, men fikk jo ikke feil på bremsene ved pkk, det var kun kokepunktet på bremseveska som var problemet. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, The Edge skrev:

Ja, dette er en mulighet som jeg er klar over så det ble først luftet med vakum ved alle lufteniplene etter rekkefølgen i haynesboka for å unngå mere pumping på pedalen enn nødvendig, så ble det avsluttet med gamlemetoden med pumping på pedal. Så man kan så klart ha tråkket pedalen for langt. Men dersom dette var problemet, så burde vel pedalen "bunne" også uten hjelp fra bremsekraftforsterkeren, eller?? 

 

Når motor går så fungerer også bremseservo, dermed vil pedalen gå ytterligere ned kontra når motor ikke går.

Å lufte med trykkluft på bremsevæskebeholder er veien å gå, vakuum bruker jeg kun på MC. Stoler ikke helt på vakuumlufter da jeg har opplevd at den klarer å suge inn luft i systemet.

 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår