Gå til innhold

Byttet ytre drivaksel, men hører fortsatt klunkelyd?!

Ranger emnet


Augebrus

Anbefalte innlegg

Hjelper en god del om du opplyser hvilken type lyd du hører og hvordan den utarter seg. Per nå er det umulig å antyde noe som helst da vi f.eks. ikke vet om det er ett klunk som kommer når du svinger ene veien, eller om det er konstant lyd når du svinger 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Quattro73 skrev:

Hjelper en god del om du opplyser hvilken type lyd du hører og hvordan den utarter seg. Per nå er det umulig å antyde noe som helst da vi f.eks. ikke vet om det er ett klunk som kommer når du svinger ene veien, eller om det er konstant lyd når du svinger 

Ja, det glemte jeg.. Lyden er klunk,klunk,klunk og det kan variere hvor høy lyden er. Skjer som oftest når jeg svinger til venstre, skjer ikke ved gasspådrag men bare v rulling i nedoverbakke. Det jeg lurer på er om jeg ikke griset den nye akslingen godt nok, og at det kan føre til at den lager lyd igjen..? Kan det evt være at venstre side også trenger å bytte ytre drivaksel, hmmm.. Det er en mercedes b klasse, 2006 modell hvis noen lurer på det. 

Irriterende greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden lyden forsvant rett etter bytte av ytre drivknute - for så å komme tilbake etter hvert - så er det nærliggende å tro at feilen kommer fra drivknuten du byttet. Hva som er årsaken, tja, blir gjetting. Du nevner for lite grease, og ja, er det ikke fett på kulene eller sporene de skal bevege seg i, så kan du få lyd. Drivknuten skal pakkes med fett slik at det ikke er luft rundt kulene, tuben med fett skal som regel brukes opp. Banene kulene løper i skal pakkes helt opp med fett, ikke luft noe sted. En annen tanke, drivakselen skal alltid ha aksialt frispill, altså skal den kunne bevege seg fritt i aksial retning. Sjekk om den gjør det på din, hvis ikke vil selve akselen stå litt i spenn mot drivknutene, og gjerne spesielt i svinger ene veien, dette vil utvilsomt lage klakkelyd.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår