Gå til innhold

Kondens i lykter og ekstralys – Hvorfor skjer dette?


Anbefalte innlegg

Ekstralys AS har skrevet i bloggen om dugg og kondens i lykter. Det er et aktuelt tema for bileiere og kan være verdt å lese om. Les originalposten her

__________________________

Dugg og kondens i lykter er et fenomen som kan forekomme. Dette gjelder spesielt i høst og vår perioden som er måneder med mye veksling av temperatur, og med veldig høy luftfuktighet. Kondens oppstår gjerne når temperaturen endres, eksempelvis som på en kald brusflaske.

 

 

Dugg og kondens i lykter

Lumen Cyclops LED EkstralysKondensen må komme seg ut av lykten på en måte, og derfor har lyktene en ventilerende puste membran som lufter ut fuktighet. Det er derfor viktig at lyktene blir brukt, slik at lyskasteren blir god og varm. Varmen i lykten er nødvendig for at puste membranen skal kunne gjøre jobben sin. Dette gjelder også LED-lykter som også blir veldig varme når de brukes i lengre perioder. Hvis den blir lite brukt vil det kunne samle seg opp mer fuktighet enn normalt, og lykten må være i bruk lengre for å lufte ut all fuktighet.

Det er forståelig at man kan reagere negativt om lampen har dugg på innsiden av lykten, men dugg er et naturlig fenomen og vil ikke være til skade for lykten. Det er og viktig å presiserer at dugg kan oppstå på alle typer lamper og LED lykter, uavhengig av produsent og merke.

 

Hva gjør man hvis en lykt har fukt på innsiden? 

Hvis lampen din har fått dugg på innsiden av lykten, så vil den trenge litt hjelp for å kvitte seg med dette. Vi må da ta noen grep for å lufte lampen. 

Fremgangsmåten for å gjøre dette er å la lampen stå på i 30 minutter, og deretter slukke den i 20 minutter. Du tenner den så igjen lar den stå tent i 30 minutter til. 

Dette er slik at lampen kan varmes opp og ventilere ut kondensen. Den kjøler seg så ned og trekke inn ny frisk luft uten kondens. For så å drive ut mer i siste omgang. 

Om du gjør dette med lampen montert på bilen er det viktig at bilen ikke er i fart, men står stille under prosessen. Da får du bygd opp en bedre temperatur i lampen. 

Effekten av dette er også best om prosedyren utføres i et så tørt og varmt miljø som mulig. Eksempelvis inne i garasje. Utvendig temperatur vil påvirke hvor varm lampen blir, og da igjen hvor mye kondens den kan ventilere ut. Hvis det er kaldt ute kan prosessen ta lengre tid enn om bilen står inne i en oppvarmet garasje

Husk å la garasjeporten stå åpen mens bilen sviver :)


fukt i led ekstralys

 

Dugg og kondens i LED-bar og lykter er naturlig

Som nevnt er dugg og kondens et naturlig fenomen. Prosessen som her beskrives vil ikke alltid kunne føre til at all kondens blir drevet ut av lampen. Det vi da ønsker å se er at det bedrer seg.   

Om det fortsatt er noe kondens igjen kan lykten trenge å være påslått i en lengre periode. Dette vil variere, og er avhengig hvor mye lykten er brukt de siste ukene, og hvor mye kondens som har samlet seg opp i lykten. Det vil også være til god hjelp for lykten å bruke den litt ekstra de neste ukene.

Hvis du har fulgt disse rådene og du fortsatt har problemer, så skal vi selvsagt se på denne saken på nytt om noe ytterligere må gjøres. Kontakt din leverandør for å få problemet utbedret. 

Vi håper dette har vært til hjelp, og gitt deg bedre forståelse av duggproblemene.

Lumen cyclops 9 led ekstralys

Her kan du finne flere nyttige artikler: Ekstralys – Blogg om lys

Ekspert på lys til bil og svarer gledelig på alle dine tekniske spørsmål om lys. Fyr løs! :wink:
https://www.ekstralys.no
---
Ekstralys AS er kommersiell bidragsyter. Svarene fra denne brukeren kan inneholde produktplasseringer som bør vurderes som reklame. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår