Gå til innhold

Blinkende rød oljelampe Audi A3


Theresesf

Anbefalte innlegg

Jeg kjørte bilen min (Audi a3, 1,6 2006 modell) i går rundt 45 minutter. På motorveien kom det opp en rød blinkende oljelampe, så jeg stoppet og gikk for å peile oljen. Det var nok olje igjen og ikke noen rare lyder. Når jeg skrudde på motoren igjen så var lampen borte. Prøvde å slå av og på et par ganger for å se om den fortsatt var borte, noe den var. Så jeg kjørte 2-3 km til og da dukket den opp igjen, jeg slo av bilen også på, da ble den borte. Så kjørte jeg 1-2 km også kom den enda en gang. Da slo jeg av motoren og på, da var den borte igjen, men jeg kjørte inn på neste avkjøring og stoppet bilen. Hva kan være feil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar du har BGU-motor? Den har kun EN oljetrykkgiver og den er kun aktiv over ca 2000 rpm. Altså, har du for lavt oljetrykk - og holder deg under 2000 rpm - så får du aldri vite om problemet. Talentløs patent, ja.

Siden du har nok olje på motor, så tipper jeg sil på olje-pickup er tett. Ikke ukjent problem, og i omtrent samtlige tilfeller så er long-life-intervaller årsaken. Motorolje skal byttes minst hver 12 mnd / 15000 km - alt etter hva som inntreffer først.

Plukk ned bunnpanne, trenger ingen ekstra demontering for dette. Noen av boltene sitter trangt til, men fullt gjennomførbart. Så kan du enten montere ny oljepickup - eller rense silen i gammel pickup (vaske ren med diesel, tannkost, flaskebørste). 

Og, IKKE start eller kjør bilen før dette er utbedret - da tar du knekken på motoren til slutt. Dette såfremt feilen ikke skyldes defekt trykkbryter eller dårlig kontakt - men har motor blitt kjørt på long-life-intervaller så kan du uansett bytte/rengjøre oljepickup.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår