Gå til innhold

Kjøpe brukt (el-)bil: Ønsker støtte for forhåndsoppvarming, samt batterioppgradering

Ranger emnet


proton

Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Jeg kommer til å trenge ny bil ganske snart, og driver nå og undersøker ulike alternativer. Det er ikke landet om jeg skal kjøpe eller lease, eller om jeg skal ha elbil eller bensin/diesel-bil. Har et ganske stramt budsjett, så jeg tipper jeg ikke går for elbil, men vi får se. Blir det snakk om å kjøpe en bil blir det pga budsjettet uansett snakk om noe brukt.

Noen ønsker (dog ikke krav) til bilen er disse:

  • Forhåndsoppvarming av bilen - helst med fjernkontroll - slik at den er isfri og varm før jeg skal kjøre av gårde
  • Cruise control 

Spørsmål:

  1. Mange ganske billige bruktbiler har cruise control, men hvordan er det med slik forhåndsoppvarming med fjernkontroll - er dette noe man får på rimelige, brukte bensin/dieselbiler, eller er det først og fremst elbiler som har støtte for dette? Går det evt an å installere noe slikt selv på en bruk bensin/dieselbil?
  2. Dersom jeg skulle gå for å kjøpe en brukt elbil, ville det vært avgjørende at det var støtte for, og ikke minst rimelig nok priset, å kunne bytte ut battericeller forløpende for å unngå at rekkevidden reduseres over tid. Har noen her erfaring med dette, og kan si noe om hvilke modeller dette er støttet på, og hva vi i tilfelle snakker om når det kommer til pris? 
  3. Mer elbil: Er det noen elbiler på bruktmarkedet som har støtte for after market type batterioppgradering, til en rimelig pris? Vet ikke om dette i det hele tatt finnes, men dersom jeg kunne kjøpt en rimelig elbil, og for en rimelig pris kunne oppgradert batteripakken for å oppnå bedre rekkevidde, kunne dette vært et altermativ

Tipper det dukker opp flere spørsmål etterhvert, men dette bør være et grei start. 

På forhånd takk for svar. 

Endret av proton
Korrigerte overskriften
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. De aller fleste elbiler nå om dagen er utstyrt med mulighet for appstyring av oppvarming. Er ikke veldig mange bensinbiler som er utstyrt med parkeringsvarmer men det finnes. Det er mer vanlig at dieselbiler er utstyrt med parkeringsvarmer aka dieselvarmer. De kommer jo og an på hvor høyt utstyrsnivå bilen har. På bilen min er det for eksempel prioritert panoramasoltak i 15k i stedet for original dieselvarmer til 10k som det kostet når bilen var ny.  Det er jo noe som ofte er oppgitt i annonsen. 
 

Dieselvarmer er ikke akkurat feilfritt, det er veldig behagelig når det virker, men koster gjerne ett sted mellom 5-12 tusen å reparere den dagen den ikke virker igjen. Det er Webasto og Eberspächer som dominerer det markedet og dermed kan de ta så mye de vil for delene. 

 

2. Har ikke veldig mye kunnskap om det, men det finnes nok ikke noen elbiler hvor du kan enkelt oppgradere deler av batteriet. De ligger noen videoer på youtube fra USA hvor spesialister reparerer deler av batteripakken. Den veier gjerne flere hundre kilo og sitter under bilen, så ikke akkurat noe man tar på garasjegulvet hjemme uten ordentlig utstyr. I verste fall kan du bli drept av høyspent om du ikke vet hva du gjør. 

 

3. Ikke veldig mye kunnskap rundt det, men batteripakken er tilpasset bilen og dermed er det sjelden det er plass til større batteri om ikke den modellen er levert med flere alternativer. 

Utviklingen har nok ikke kommet så langt ennå, men det blir sikkert flere og flere som spesialiserer seg på elbilbatterier de kommende årene og det kommer kanskje til å bli ett byttesystem på batterier hvor du betaler en fast sum om får ett overhalt batteri. 

 

Spørs hva du mener med stramt budsjett. Jeg personlig ville holdt meg langt unna elbiler som nå begynner å nærme seg 10 år gamle eller mer, da disse begynner å få dårlig batteri og nytt batteri koster gjerne like mye eller mer enn bilens verdi. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • proton changed the title to Kjøpe brukt (el-)bil: Ønsker støtte for forhåndsoppvarming, samt batterioppgradering

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår