Gå til innhold

Olje ved dyse. Bil går i "nødmodus", og eksos/oljelukt fra bil

Ranger emnet


pipip

Anbefalte innlegg

Hei! Samboer har en Mazda 1.6 Diesel som ikke går helt som den skal. Jeg har skrudd litt på bil, men har ikke sånn fryktelig mye peiling på dette.
Bilen går i en slags nødmodus (ingen motorlampe som lyser) der den blir helt dø og ekstremt lite kraft i motoren, noen ganger funker det å slå av og på bilen igjen men stort sett så går den fort dårlig igjen.
Det lukter også mye eksos/brent olje av bilen, kjenner det spesielt når bilen står på tomgang.

Åpnet panseret og ser at det er mye olje rundt spesielt den ene dysa. Hva kan det skyldes og kan det ha noe med alle de problemene jeg har med bilen? Peilet oljen og den er på maks, om ikke for mye
 

DSC_0062.JPG

DSC_0063.JPG

DSC_0064.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det begynt å lekke kompresjon opp forbi dyse. 
Du kan forsøke å dra til dysekammer noe, men ikke dra til hardt. 

Hvis det ikke hjelper må dyse opp, rengjøre sete og montere med ny kobberpakning. 

Dette forårsaker dog. ikke nødmodus, så anbefaler å starte med en diagnose hva gjelder den feilen. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Jesper1201 skrev:

Her har det begynt å lekke kompresjon opp forbi dyse. 
Du kan forsøke å dra til dysekammer noe, men ikke dra til hardt. 

Hvis det ikke hjelper må dyse opp, rengjøre sete og montere med ny kobberpakning. 

Dette forårsaker dog. ikke nødmodus, så anbefaler å starte med en diagnose hva gjelder den feilen. 

Takk for svar. Nå er jeg litt grønn på dette så hva/hvor er dysekammer?
Tenkte å sette bilen hos noen som har litt mer peiling men ville prøve litt småting selv først.
Diagnose er tatt men ingen feilkoder kom opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du ikke hva du gjør, så bør du heller unngå å røre det, så det ikke blir verre. 

Ut med alle dyser og det må rengjøres skikkelig og monteres på ny kobberring på dysene. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår