Gå til innhold

Ny dynamo som ikke lader???

Ranger emnet


Sveinung Kristiansen

Anbefalte innlegg

Kjøpte ny dynamo til bilen som er en 2003 modell (Reg: VF53183 Vin: KMHSC81VP3U391868) 

Funket fint de første par månedene, så begynte dieselfiltersymbolet å lyse rødt. Samtidig sluttet dynamo å lade orntlig. Spenningen varierte mye. 

Filteret ble tømt og satt på plass uten at noe ble bedre. Jeg skulle sende dynamoen i retur, men plutselig ladet den normalt igjen. 

I dag kom filtersymbolet tilbake. Så jeg byttet diesel filteret uten at jeg forstår hvordan filteret skal gjøre noe forskjell. Men symbolet betyr at det er vann i dieselfilteret og at det må dreneres. Men hvorfor kommer det symbolet opp akkurat når dynamoen begynner å tulle igjen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det kan være en jordingsfeil ett sted som er periodisk. 

Har du sjekket hovedjordingen i motorrommet ditt? Kan være rusten og ha periodevis dårlig kontakt. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis denne er så gammel at den har en regulator på dynamo som får en såkalt «følespenning» inn som regulerer ladingen, kan den kabelen være dårlig og resulterer i spenningsfall, det gjør da at dynamo jobber alt for hardt hele tiden. 

Jeg aner ikke om denne har dette altså, men vet at bl.a Toyota hadde dette helt opp til 2000 tallet.  

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ingenting om kvaliteten til det merket dynamo du har kjøpt, men det er heller ikke utenkelig at det kan havne olje inn i dynamoen om den er av dårlig kvalitet og det vil sannsynlig påvirke ladingen. 

 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår