Gå til innhold

Opel Vectra B 1999 styrespjeld for kupèluft

Ranger emnet


RoedMarseilles

Anbefalte innlegg

Hallo.

Har mistanke om at det er noe feil med ett eller flere luftspjeld for kupèluft. Bilen har aircondition og styring av spjeld via et panel av knapper (ikke brytere til å vri rundt) så spjeldene styres elektrisk. Selv om vifta går på maks turtall blåser det lite på frontruta når full defroster er valgt. Det var langt bedre for en stund siden. 

Noen som vet hvor jeg kan finne en skisse eller tegning over hvilke luftspjeld som finnes og hvor disse sitter. Har demontert meg inn til vann/luft varmeveksler men fortsatt usikker på hvilke spjeld som finnes og hvor de er "inni plasthuset et sted". Kan se ut til at plasthuset foran varmeveksleren kan deles men jeg er usikker på om det lar seg gjøre uten å demontere hele dashbordet. Noen som har erfaring med å finne og reparere mekanismer/ servomotorer for slike spjeld? 

PS, har sett at omluftspjeld virker da dette sitter mer åpent og kan også observeres fra viftehuset utenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for tipset.

Har fulgt oppskriften med kalibrering, ref video. Det hjalp nok noe på luftstrømmen. Tok ut pollenfilteret og kjørte vifta, det gjorde ikke noe forskjell så filteret er ikke årsaken. Lufta som kommer ut ved nedkant frontrute er ikke spesielt varm. Kjenner med hånda på rørene inn til varmeveksler at varm side er så varm at jeg ikke kan holde på den og retur roret (kald side av varmeveksler) holder litt over kroppstemp. Mao blir det borte noe varme  og lufta holder riktignok høyere temp enn utelufta men altså ikke som da bilen var ny i 1999.  Kan det anbefales å montere ut varmeveksler og sjekke om den har fylt seg med støv og skitt (til tross for pollenfilter) og samtidig spyle den for evnt avleiringer innvendig? 

Bilen har jo noen år på nakken og er vel godt over sin beregnede levetid, og selv om vannpumpe og derved en del kjølevæske har vært bytta på 60000km intervaller så har ikke varmeveksler inne eller foran vært spylt ila alle årene. Kjølevæska i ekspansjonsbeholderen ser ganske grumsete ut (rustfarget).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det stor forskjell på varmen på inngående og utgående rør så har du nok dårlig gjennomstrømning i varmeregisteret ditt ja.

Ser ikke ut som det er så verst jobb å skifte den. Jeg vil heller anbefale å skifte ut hele greia om du først skal demontere midtkonsollen osv. Få på nye O-ringer på koblingene.  

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår