Gå til innhold

EU kontroll har blitt godkjent til tross for "2-er" feil

Ranger emnet


JonasR

Anbefalte innlegg

Heisann! I 2020 kjøpte jeg en Vw Golf fra 2004. 

Den hadde akkurat fått godkjent EU kontroll og da jeg overtok den fortalte selger (privatpers) at varsellampen for passasjer-airbag alltid lyser og at dette var blitt sjekket 2-3 ganger, men de fant aldri årsaken til hvorfor den lyser. Tror mistaken var en sensor et eller annet sted - airbaggen i seg selv o.l. var visstnok OK.

Nå snart er fristen for ny EU kontroll og i den forbindelse så forhørte jeg meg med noen verksted og fant ut at varsellampe for airbag er "2-er" feil. Dvs. bilen vil ikke bli godkjent før det er fikset... men den har alikevel blitt godkjent på den EU kontrollen rett før jeg kjøpte.
Det finnes ingen dokumentasjon i kjøremappen på at det er gjort noen feilsøk eller dokumentasjon på sist EU kontroll. 

Forsøkte å nå tidligere eier for å innhente dokumentasjon eller info om hvor EU kontrollen ble utført, men Finn-annonsen er slettet (siden 2020) og selger svarer ikke på tlf.

Jeg har kontaktinformasjonen til selger via "Swiftcourt". Kan også se at forrige eiers navn i bil-registret og i vognkort ikke samsvarer med selgers.

Har jeg noen rettigheter 'or such' rundt dette? Bilen har på en eller annen måte omgått en "kritisk feil" i EU kontroll og blitt godkjent og solgt til meg.

Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis lampa lyste da du besiktiget bilen og skrev kontrakt står din sak svakere. 
Står det noe konkret om airbag feil i kontrakt? 
Nå er dette en straks 20 år gammel bruktbil, som det vil være feil på, så reklamasjonsgrunnlag er tynt, med mindre selger har vært uærlig. 
Dog er det en god stund siden du kjøpte bilen, noe som også gjør saken svakere. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår