Gå til innhold

Problemer med tenningssystem

Ranger emnet


Kristian97

Anbefalte innlegg

Nylig har motorlampa på min Golf begynt å blinke, og jeg mister tenning på en eller flere plugger når bilen ikke er i fart. Har prøvd å feilsøke, og får opp at det er feiltenning på en eller flere sylindere. Får også opp en kode med nummer P2096 "Post catalytic converter fuel trim, bank 1 - too lean". Har forsøkt å teste coiler for å se om noen av disse er dårlig, og endte med å bytte 3 av 4 stk uten at det har hjulpet. Har lite kjennskap til bil, men har lest noe om at det kan være problemer med forhold luft/drivstoff. Noen som har noen teorier om hvor feilen ligger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Legger ved bilde av feilkodene jeg fikk opp og bilens info. Det er en 1,6 FSI (BLP), Bensin VW golf 5 fra 2004. Har hatt bilen inn for diagnose i 2020, og da ble det konkludert med at NOx-sensor var defekt. Dette fikk jeg derimot beskjed om at ikke var skadelig å kjøre med så det har jeg ignorert frem til problemene med feiltenning startet nå nylig. Vet som sagt ikke om NOx-sensor har en sammenheng med de nylig oppståtte problemene. 

28B35AC5-1B6E-496F-AFCF-9DFCFB0BAB52.png

2CA7F1C0-15F2-44EB-A54F-246E60267949.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den ikke går skikkelig på alle sylindre under kjøring, vil man ofte ikke merke før man gir på. Jeg ville ha startet med diagnose mens du kjører (lese live data med f.eks. VCDS), for å se om verdier er logiske. Høres mest ut som tenningsfeil, men kan også være feil på bensindosering (dyser, lavt trykk på rail). Du skriver at 3/4 coiler er byttet, hva med pluggene? Jording (og ledningsnett) til coiler må også sjekkes. Falskluft kan også skape problemer på tomgang, som regel mindre merkbart under kjøring/pådrag. Falskluft kan også forklare feilkode P2096, men defekt lambda kan like gjerne skape denne feilkoden, samt eksoslekkasje mellom motor og katalysator og feil på MAF-sensor.

Så ja, kan være så mangt. Å sette fingeren på noe eksakt er ikke lett uten å ha bilen foran seg - og diagnoseutstyr tilkoplet.

 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår