Gå til innhold

Hjulbolter 2009 Mondeo MK IV


SvenDH

Anbefalte innlegg

Heisann, et litt noob spørsmål her som jeg synes det er litt vanskelig å Google på da man helst ikke vil kjøpe feil deler av sikkerhetsmessige årsaker.

Som nevnt i emnefeltet har jeg en 2009 Mondeo MK IV. Jeg tror jeg kjøpte et ekstra sett med hjulmuttere da bilen var ny (se vedlagte bilder). Disse er de samme som stod på bilen da den var ny. Utfordringen er at jeg opplever disse hjulmutterene som dårlige. Det virker som om det er en slags hard plastkappe over selve mutteren. Jeg er usikker på hva materialet er men jeg opplever hver gang jeg skal bytte hjul at mutteren setter seg fast i pipa og at det ytterste laget på mutteren går i stykker. Jeg har prøvd ulike piper (19") men flere muttere henger seg som regel fast i pipa og det er en jobb å få løsnet dem. Det ytterste laget på mutteren blir skadet slik at pipa passer enda dårligere.

Er det noen som kan anbefale noen hjulmuttere som passer bilen min som IKKE har den ekstra hetta? Jeg er jo glad i Chrome men møerkegrå vi sikkert også passe fint.

710047061_2021-11-0717_54_41.jpg

1341225658_2021-11-0717_54_45.jpg

433143148_2021-11-0717_54_49.jpg

1876769350_2021-11-0717_54_55.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjører original felger er du nødt til å ha muttere som har stor nok anleggsflate til kon i felgen. 
Ford har større hull i felger enn vanlig. 
Kjører du uorg. kan du bare dra til nærmeste bilrekvisita butikk og kjøpe 20 nye, men er ikke alle som har de med ekstra stor kon.

Hvis du ønsker å spare de kronene kan du slå av den hetta på mutterene, og bruke 18mm pipe, den er da ikke chrome lenger, og blir en tradisjonell mutter med hull i enden. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Jesper1201 said:

Hvis du kjører original felger er du nødt til å ha muttere som har stor nok anleggsflate til kon i felgen. 
Ford har større hull i felger enn vanlig. 
Kjører du uorg. kan du bare dra til nærmeste bilrekvisita butikk og kjøpe 20 nye, men er ikke alle som har de med ekstra stor kon.

Hvis du ønsker å spare de kronene kan du slå av den hetta på mutterene, og bruke 18mm pipe, den er da ikke chrome lenger, og blir en tradisjonell mutter med hull i enden. 

Usikker på om det er verd arbeidet for å slå hetta av mutterene da jeg mistenker at de sitter veldig veldig godt fast. Blir kanskje å kjøpe originale da for å sikre at det er riktige muttere men da uten hette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
På 11/7/2021 den 6:02 PM, SvenDH skrev:

Heisann, et litt noob spørsmål her som jeg synes det er litt vanskelig å Google på da man helst ikke vil kjøpe feil deler av sikkerhetsmessige årsaker.

Som nevnt i emnefeltet har jeg en 2009 Mondeo MK IV. Jeg tror jeg kjøpte et ekstra sett med hjulmuttere da bilen var ny (se vedlagte bilder). Disse er de samme som stod på bilen da den var ny. Utfordringen er at jeg opplever disse hjulmutterene som dårlige. Det virker som om det er en slags hard plastkappe over selve mutteren. Jeg er usikker på hva materialet er men jeg opplever hver gang jeg skal bytte hjul at mutteren setter seg fast i pipa og at det ytterste laget på mutteren går i stykker. Jeg har prøvd ulike piper (19") men flere muttere henger seg som regel fast i pipa og det er en jobb å få løsnet dem. Det ytterste laget på mutteren blir skadet slik at pipa passer enda dårligere.

Er det noen som kan anbefale noen hjulmuttere som passer bilen min som IKKE har den ekstra hetta? Jeg er jo glad i Chrome men møerkegrå vi sikkert også passe fint.

710047061_2021-11-0717_54_41.jpg

1341225658_2021-11-0717_54_45.jpg

433143148_2021-11-0717_54_49.jpg

1876769350_2021-11-0717_54_55.jpg

Hei. Ja jeg vet at denne posten er fra 2021 men jeg prøver meg likevel.

Jeg har nettopp kjøpt meg en Ford Mondeo mk4 2011/2012.  minne originale hjulbolter ser relativt fine ut. jeg fikk noen hjulbolter fra dekkteam men syns at ford originale sitter bedre i hullet på de nye felgene. Ford original fyller mer opp hullet i felgen å sitter bedre inni hullet ved sammenligning med dekkteam sinne standard muttere du får kjøpt relativt billige mange steder. Ja de sitter litt fast i pipa. jeg bruker relativt nye lang pipe sett med plast beskyttelse rundt som kommer i en plast boks. de er viktig å IKKE bruke noe gammelt å slitt men helst nye du kun bruker til hjula.  Heller ikke lurt å bruke luft trekker med hammer  siden de sliter mer på mutrene.

De koster også litt mer en andre mer vanlige hjul muttere.

Som mye Anett på en bil så er de ikke rustfrie uheldigvis.

Her er et bilder av mine Ford original hjul mutter.

 

IMG_20220330_164352.jpg

994_374081322.jpg

994_39937806.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår