Gå til innhold

Skiferie i Norge med Goodyear Vector 4Seasons Gen 3

Ranger emnet


JensJ

Anbefalte innlegg

Jeg skal have nye dæk til min Skoda Octavia, og bor i Danmark, hvor det giver rigtig god mening at køre på helårsdækket Goodyear Vector 4Seasons Gen 3.

Men engang om året fylder jeg min Skoda Octavia helt op med skiboks, børn osv., og kører på en uges skiferie i Norge (ofte Hemsedal eller Trysil).

Vil det være sikkerhedsmæssig forsvarligt at køre til Norge på skiferie med Goodyear Vector 4Seasons Gen 3 og gode snekæder?

Jeg ønsker på ingen måde at løbe en betydelig øget risiko for min families sikkerhed i forhold til et almindelig vinterdæk. 

En fordel ved helårsdæk er at det vil blive skiftet ud dobbelt så hurtigt som almindelige dæk, så jeg vil derfor hele tiden køre på nyere dæk. Tror I det øger sikkerheden?

Når man kigger på Auto Bilds 2021 test virker det som om jeg helt forsvarligt kan køre på skiferie i Norge med Goodyear Vector 4Seasons Gen 3, men tager jeg fejl?
https://www.tyrereviews.com/Article/2021-Auto-Bild-All-Season-Tyre-Test.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Kjenner ikke til dekkene du beskriver men i Norge har bilistene med personbiler tradisjon for å benytte sommer og vinterdekk, altså dekk som er beregnet for sesong. På de aller fleste hovedveier blir det saltet slik at vegen stort sett er fri for snø så sånn sett så bør helårsdekk være OK. Når det gjelder snødekte veger eller ved stort snøfall så vil jeg anta at vinterdekk er det optimale. Sikkerhet kan jeg ikke utale meg om. Uansett så skal man kjøre etter forholdene men kan nok være lurt å ta med snøkjeder (snøkjettinger) om du skal kjøre på småveger eller i bratt terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg prøver at sammenligne et godt vinterdæk med Goodyear Vector 4Seasons, og kun ser på test til vintervejr. Så er der ikke stor forskell. Eller hvad er det jeg glemmer?

Auto Bilds test 2021https://www.tyrereviews.com/Article/2021-Auto-Bild-All-Season-Tyre-Test.htm

Snow Braking
Reference Winter 25,8 m
Goodyear Vector 4Seasons 26,9 m

Snow Traction
Reference Winter 2,875 newtons
Goodyear Vector 4Seasons 2,818 newtons

Snow Handling
Reference Winter 41,7 average speed
Goodyear Vector 4Seasons 41,2 average speed

Tyre Reviews 2021https://www.tyrereviews.com/Article/2021-Tyre-Reviews-All-Season-Tyre-Test.htm

Snow Traction
Goodyear Vector 4Seasons 5,54 acceleration time
Reference Winter 5,79 acceleration time

Snow Handling
Goodyear Vector 4Seasons 89,86 seconds
Reference Winter 90,52 seconds

Snow Braking
Reference Winter 17,18 m
Goodyear Vector 4Seasons 17,6 m

Snow Circle
Reference Winter 29,15 seconds
Goodyear Vector 4Seasons 29,22 seconds

Hvis jeg kan stole på de to overstående test burde jeg nemt kunne køre på skiferie til Norge med Goodyear Vector 4Seasons. Eller er der noget jeg glemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår