Jump to content

Ujevnheter etter lakkering - noen som har erfaring med body-filler /sprøytesparkel?

Rate this topic


Recommended Posts

Har nettopp gjort min første lakk jobb, etter rust-puss av skjerm. Men gjorde en tabbe, brukte pensel ved påføring av første runde med etch primern, slik at overflaten ikke ble jevn før lakk. Ble ikke pent. 

Her er det vel bare å pusse ned igjen, å bruke noe filler greier? Hvilket produkt anbefales for å fylle igjen "ujevnhetene", feks. noe slik? https://www.gsbildeler.no/kjemi-sparkel_og_grunning/motip_spray_putty_400_ml_sproyesparkel___6938077?gclid=Cj0KCQjwnoqLBhD4ARIsAL5JedI6jisARfs7IR1y4qTL9XkhgeuKOhp3muzB2KTXr0nhvGsajRgRO30aAhMPEALw_wcB

 

4D55EB2B-34ED-427D-B4BB-A6FE3B110C60.heic 6697842A-F56E-4477-AB07-3837D477A3F3.heic

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, xr4ti skrev:

Ja den kan du bruke. Spray tynne strøk og bygg opp overflaten igjen. Les på koksen hva du skal ha av tørketid mellom strøkene. Slip så lett over med 400-600 papir og så baselakk og avslutt med klarlakk.

Takk, men er ikke 400-600 i overkant fint, blir ikke det å ta veldig lang tid? Har 320 liggende som jeg har brukt litt tidligere på finpussing...

Link to comment
Share on other sites

Jo grovere slipepair jo raskere nedslipning. Men om du legger på denne "puttien" så skal den jamne seg greit ut slik at du egentlig ikke trenger å slipe den for å få den jamn. Sliping med fint papir er kun for å få feste til basen. Prøv med 320 du og se om den blir ok, om ikke legg på et strøk til med putti og slip men noe finere papir.

Link to comment
Share on other sites

1) Spraysparkelet var usedvanlig mye tynnere enn hva jeg trodde, er jo nesten som lakk, og den renner. Trodde den skulle være mye tykkere/fastere, er det andres erfaring også? Kjøpte Hagmans stålplast spray filler 1K

2) Merker i rett lys at områdene over skjermen der det ikke har vært sparklet men bare pusset på lakken, der vises "pussesporene" etter 1 runde lakk. Vil dette forsvinne etter 1-2 lapp strøk, eller må man over med et finere papir enn 320, før man lakker på nytt? 

3) Får man fjernet "spray-korn" med whitespirit eller annet løsemiddel?

 

11110.jpg

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, xr4ti skrev:

Bra lakk video, ikke sett den før å har trålet mye på youtube. Men stålplast fasen virker jo å allerede være unnagjort når de starter (rett på primer). Men skal prøve med noen ekstra lag og pusse. 

Kanskje gå på 600 papir på de områdene som ikke er berørt av stålplast. Har du noen formening om hvordan få vekk de kornete områdene (tabba meg litt ut på å ikke dekke til nok når jeg gikk i gang med stålplast sprayen), kan det funke med white spirit eller må jeg ha et "super middel" av noe slag (feks. det han smører på ca. 1:25 uti videoen). 

13 timer siden, xr4ti skrev:

 

 

Link to comment
Share on other sites

Om du har fått noe "overspray" så vasker du det av med fks tynner. Ikke bruk white sprite da den inneholder petrolium. Det er desverre ingen enkel og rask metode for å få til en slik smart repair, det tar tid uansett metode. Områder du skal fade ny lakk mot den gamle lakken kan du matte forsiktig ned med 800 papir og når du har lakket og herdet ut klarlakken så vannsliper du overgangen med 1200 papir og så polerer du til slutt. Blir litt enkel forklaring dette men skal jeg forklare alt fra grunnen av så blir det et langt innlegg. Men som jeg har nevnt tidligere, matt ned det du har gjort og bygg opp med nye strøk av fyllergrunningen/sprøytesparkelen. Når det er ferdig ig du er fornøyd så legger du et par-tre strøk med primer (sprøytesparkel er ikke vanntett og suger til seg fukt). Slip så tørt med 600 eller finere og legg på baselakken ca 3-5 cm utenfor primer. Klarlakken legger du så litt utenfor basen igjen. Da bør du få en grei overgang.

Legger ved en lignende jobb jeg gjorde på en av mine biler tidligere 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nei! Rist boksen et par minutter. Sett så rød kork inn i bunnen på boksen, trykkes helt inn for å aktiveres. Rist så boksen igjen ca to minutter, er da klar til bruk.

Herdet etter 12 timer @ 20 grader. Boks kan stå ca to døgn etter blanding.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

Hei sann. Den lakken du har kjøpt er en meget bra 2-komponet klarlakk. Det vil si den har samme egenskapene som en lakk som proffene bruker. I boksen er det selve klarlakken og inne i beholderen er det igjen en liten beholder med herder. Den røde "proppen" som er i lokket skal settes på ventilen i bunnen av boksen og så trykker du hardt på boksen og da punkters beholderen med herder. Rist boksen godt i minimun 2 minutter og så er du klar til lakk. Viktig: når lakken først er tilsatt herder så kan lakken kun brukes et døgn eller noe deromkring, står på boksen. Så det er greit å ha alle underlag som skal lakkes ferdig slik at du kan legge på klarlakk samtidig på alle flater.

Spray først et tynt strøk og la det herde såpass at det nesten er tørt, så kan du legge på to eller tre tykkere strøk. Til sammen får du da tre til fire strøk og du har en evigvarende klarlakk. Om du får litt sig/renning i lakken så fikser du det etter at lakken har herdet et par døgn. Da pusser du siget slett med 800 og så 1200-1500-2000 papir og til slutt polerer du. Blir lakken litt ruglete så pusser du alt med 1500- 2000 papir, bruk vann, og så polerer du til slutt. Legger ved en video om lakken du har kjøpt. Lykke til.

 

Link to comment
Share on other sites

Litt avhengig av om basen er tynner eller vannbasert, pleier å stå på emballasjen til basen. Skal uansett være tørr (fortynningen skal være avdunstet). Et tips er å spraye litt base på en blikkboks eller noe. Da kan du kjenne med fingeren på den om basen er tørr. Klarlakken har jeg skrevet om før. Lykke til. 

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, xr4ti skrev:

Litt avhengig av om basen er tynner eller vannbasert, pleier å stå på emballasjen til basen. Skal uansett være tørr (fortynningen skal være avdunstet). Et tips er å spraye litt base på en blikkboks eller noe. Da kan du kjenne med fingeren på den om basen er tørr. Klarlakken har jeg skrevet om før. Lykke til. 

Tror den er hurtigtørkende, og mulig overmalbare etter få minutter. Over til noe annet: 

Er vedig i tvil om jeg gidder å ta tak i denne eller bare selge med skade. Men jeg tenkte å sondere litt først, tror du det er mulig å bruke "inne" sparkel (feks. linken under) for reparering av skade i støtfanger? Hvis man gjør som med stålplasten, og legger et par 3 lag med primer før baselakk?

https://www.clasohlson.com/no/Sparkel-universal-400-ml,-RK-/p/41-1774?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces&gclid=Cj0KCQjw8eOLBhC1ARIsAOzx5cF2KhUnel1sD4SqaYcAKYvWPVjhgpOFmFEYvPQLHdVI2KY6aLKNP4EaAvirEALw_wcB

Skaden: https://monosnap.com/file/BI8pW7FlU3iMrQCHFE69bYE1JbZjsi

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy