Gå til innhold

Ujevnheter etter lakkering - noen som har erfaring med body-filler /sprøytesparkel?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

2 strøk med baselakk. se bilder. Litt dårlig belysning i garasjen skal sies, men den nye lakken fremstår som "lysere", man ser hvertfall overgangen på alle bildene. 

Innspill til hvorfor det blir slik, og hva jeg burde gjøre i neste steg? 

Ps: Var uheldig å fikk en stripe nede til høyre også så her må også noe gjøres, nytt lag med lakk, eller er det andre alternativer (har feks. hørt om våtsliping hvis man får "rennende" lakk, kan det være noe? 

IMG_0033.jpg

IMG_0035.jpg

IMG_0037.jpg

IMG_0038.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg på 2 tynne strøk til så kan den trolig bli noe mørkere men 100% match får men sjelden.

Ja man kan benytte en såkalt slipeduk, evt fint våtslipepapir. Ikke hardt trykk, kun meget lett sliping for å ta vekk evt eller urenheter/ujamheter. Husk at basen er veldig tynn og man sliper igjennom svært raskt. Har du ikke urenheter så legg på et par strøk til med base, la tørke og legg klarlakk som nevnt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, xr4ti skrev:

Legg på 2 tynne strøk til så kan den trolig bli noe mørkere men 100% match får men sjelden.

Ja man kan benytte en såkalt slipeduk, evt fint våtslipepapir. Ikke hardt trykk, kun meget lett sliping for å ta vekk evt eller urenheter/ujamheter. Husk at basen er veldig tynn og man sliper igjennom svært raskt. Har du ikke urenheter så legg på et par strøk til med base, la tørke og legg klarlakk som nevnt tidligere.

Ville du lagt nye strøk rett på, eller dradd rolig over med våtslip først (har 800 og 2000 papir) ? Kan våtslip hjelpe på overgangen tror du? 

Ps: Vedlagt bilde av andre siden, her var det mye mindre område, men jeg har tydeligvis ikke fått det helt jevnt. Kan jeg spørre hva du ville gjort, er det mulig å maskere rundt dette lille området, og kjøre 1-2 lag spray-sparkel, pusse og spot lakkere, vil det være mulig å få overgang? Kjente jeg hadde lite lyst til å pusse rundt hele buen igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev så kan man pusse lett over men om lakkeringen er jamn og uten urenheter behøver du ikke pusse før du legger på nye runder med base. Bruk hånden og føl om du kjenner nupper eller urenheter, kjenner du noe, puss lett med 2000 papir.

Man kan spotlakkere mindre områder ja men et tips er å ikke lakkere mot maskeringstape, du må "blende" lakkeringen så du får en jamn overgang. Lakker du mot en tape så får du en kant du ikke klarer å pusse jamn uten å pusse hull på ny eller gammel lakk. Så på det siste bildet der ville jeg trukket maskeringen lengre vekk. Etter den ferdige lakken (inkl klarlakken) har herdet våtpusser du området med 2000 papir og polerer til slutt. Da får du jamne overganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke "kant" kun bli et problem hvis man lakkerer helt inntil/oppmot teipen? Jeg har jo bare lakkert området nederst, som du ser på bildet med det "søkket" rett over skyggen. Har prøvd å "blende" oppover mot teipen.. 

Usikker på om jeg uansett burde flytte teipen før klarlakken skal på, risikerer jeg "kant" etter klarlakk uten å flytte teip tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bli kant selv ved blending, dog ikke så mye som når man lakker mot tapen. Jeg pleier å maskere 40-50 cm unna, da blir oversprayen mot tapen fraværende eller svært liten og raskt å slipe/polere vekk. Husk på at klarlakken skal blendes litt ut over basen slik at du får klarlakk over all basen. Blir bra dette :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Hei. Bruker alltid en siliconfjerner, så kalt grase and wax-remover. En slik vindusvask på spray for frontruter kan også brukes. Ikke bruk tynner, den er for tøff mot grunningen. I det minste, bruk mildt såpevann og skyll av med rent vann og la det tørke godt, evt bruk en hårføner for å få ut evt restfukt. Aldri bruk white sprite men du kan bruke rødsprit og så vaske med såpevann slik jeg skrev. Husk at renhet er alfa og omega når det gjelder lakkarbeider, både for heft og for kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke noe annet enn hva jeg beskrev som jeg kan anbefale.

Nei, ikke spylevæske, men en slik vindusvask på sprayboks. Bruk såpevann du og skyll godt slik jeg nevnte. Dette gjøres før og etter at du sliper lett med fks 320 papir på grunningen. Og med lett så mener jeg lett trykk slik at du ikke gjennomsliper grunningen men samtidig må du få vedheft til basen også. Grunnen til rengjøring er for å unngå så kalte fiske øyne, små groper i lakken (det er en reaksjon etter urenheter) Lakkarbeider er erfaring, feiling og prøving. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, xr4ti skrev:

Nei, ikke noe annet enn hva jeg beskrev som jeg kan anbefale.

Nei, ikke spylevæske, men en slik vindusvask på sprayboks. Bruk såpevann du og skyll godt slik jeg nevnte. Dette gjøres før og etter at du sliper lett med fks 320 papir på grunningen. Og med lett så mener jeg lett trykk slik at du ikke gjennomsliper grunningen men samtidig må du få vedheft til basen også. Grunnen til rengjøring er for å unngå så kalte fiske øyne, små groper i lakken (det er en reaksjon etter urenheter) Lakkarbeider er erfaring, feiling og prøving. Lykke til.

Jeg antar du refererer til bilsåpe-vann når du sier såpevann. Men da er den grei. Når det kommer til slip så hørtes 320 noe grovt ut (?) tror jeg har noe 800 liggende, passer ikke det bedre i den delen av prosessen? Våt eller tørr slip?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk bilshampo, de kan inneholde siliconer. Da ville jeg heller brukt litt zalo-vann. 800 er for fint, lakken/basen får ikke noe å feste seg skikkelig i, ville ikke brukt noe finere enn 400. Våt/tørr-sliping blir det samme, begge har sine fordeler. Jeg sliper for det meste tørt på grunning/primer for å unngå fukt.

Han karen her deler mange yrkeshemmeligheter, bruk litt tid på disse videoene så får du alle svar du måtte komme på å spørre om.

(291) Paint Society - YouTube

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår