Gå til innhold

Golf 4 cd-spiller strømtyv, hvordan fikse?

Ranger emnet


Fettoter

Anbefalte innlegg

Jeg kjører en golf 4 TDi 1,9 4Motion fra 2001. Jeg oppdaget poblemer med en strømtyv i fjor høst (da det ble frost ute), og har vært plaget siden. Jeg fant tidligere ut at det kan ikke være CD-spilleren min siden jeg skrudde den av før jeg dro nøkkelen ut av tenninga, men nå har jeg funnet ut at jeg kan fortsatt ta ut CD-plater når tenninga ikke er på og resten av spilleren er tilsynelatende avskrudd. Jeg tror også at vindusmotorene mine drar litt strøm siden jeg til tider kan åpne og lukke de når tenningen ikke er på.

 

Jeg kan veldig lite om bil, og jeg vet at jeg vil fikse dette før vinteren, så beklager for et litt dumt spørsmål. Men kan man dra ut sikringen som hører til CD-spilleren når man forlater bilen slik at det ikke drar strøm? Hvis nei, er det noen måte jeg kan hindre at det drar strøm uten å måtte bli elektriker? Jeg kan veldig lite om strøm og sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver ikke hva eksakt problemet er, men mistenker du en (kald) morgen ikke fikk start på bilen? 

Først og fremst, hvordan er tilstanden på batteriet? Dersom batteri er gammelt, eller du har mye småkjøring, eller i tillegg har på setevarme, varmevifte, varmetråder i rute, ekstralys mm, så vil du gjerne forbruke såpass mye strøm at batteri aldri lades opp skikkelig.

Dersom radio/cd går av når tenning skrues av så er alt ok, den vil da ha et strømtrekk på noen få milliampere, med andre ord ikke stort mer enn batteriets interne selvutladingsstrøm. At vindusheiser kan kjøres rett etter at tenning er slått av er normalt, det betyr ikke dermed at de trekker strøm. Om du vrir om nøkkelen for å starte så slår startmotor inn, likedan vil startmotor ikke trekke strøm når du ikke prøver å starte. Ser du poenget?

Mistenker du noe trekker strøm så må dette måles (av en som vet hva han/hun driver med). Dog, er batteriet fem år eller mer så kan like gjerne batteriet være problemet, og symptomene kommer mest når det blir kaldt i været. 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet batteriet for snart 1 år siden siden jeg trodde det var årsaken, men problemet har vedvart. Noen ganger får jeg ikke start om bilen har stått i 5 dager uten bruk, noen ganger bare 2. 

 

Jeg hadde ikke kjørt på 1,5 dag, og ved refleks trykket jeg på knappen for å få ut CDen før jeg i det hele tatt hadde satt nøkkelen i eller startet selve spilleren. Da kom CDen ut. Det samme har skjedd med vinduene. Altså, ikke rett etter stans, men en dag etterpå.

 

Det blir noen småturer i hverdagen, stort sett ikke lengre en 10 minutter. Ellers prøver jeg å kjøre litt lengre turer på minst 30 minutter for bilen sin del. Jeg har ikke målt noe strøm på bilen siden batteriet ble byttet. 

 

Håper det kunne svare deg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømtrekk måles mens man tar ut en og en sikring, for å lokalisere hva som tapper batteri. Opptil 50 mA er normalt, ikke høyere, måles et par minutter etter at dører og panser(bryter) er lukket. Måles med multimeter koplet i serie med f.eks. minuspol, altså mellom polsko og batteripol når polsko er av. Har du ikke elektroteknisk innsikt, samt kjenner til faremomenter med batterier, så la noen andre gjøre dette for deg. Ladespenning (dynamo) må også sjekkes.

Dersom radio/cd ikke kan slås på når tenning er av, så er alt i orden der. Vet cd kan tas ut på enkelte modeller, uten tenning på.

 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår