Gå til innhold

Fjerne rust fra bremseskiver - hva godkjennes?

Ranger emnet


anonymm

Anbefalte innlegg

Hei hei.

Har fått den velkente feilen "mer enn 25% rust på en side av bremseskiver" på EU-kontrollen. Bilen er gammel, lommeboka er tynn og jeg har mye fritid så jeg ønsker å prøve å reparere fremfor å bytte.

Å fjerne rusten skal jeg altids klare. Ved hjelp av enten sandblåsing eller roterende stålbørste så skal det ikke være en brun flekk igjen. Men der det har vært rust så vil jo skiva være nokså ruglete. Altså ikke glatt og fin som en ny en. For rusten har jo tydeligvis ikke bare vært et tynt belegg utvendig, men faktisk gravd seg litt inni.

Kommer verkstedet til å godkjenne dette?

Bildet viser hvordan en av skivene ser ut etter at jeg har gnikket litt med en roterende stålbørste på ytterkanten av skiva. Som dere ser: ikke veldig brunt, men ruglete.

 

Takker for svar.

 

DSC_0625.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når all rust er fjernet så er kanskje skiva under minstemål på tykkelse, må da byttes uansett. Siden anleggsflaten på skiven etterpå er ujevn vil gjerne ikke klossene ligge an mot hele anleggsflaten (tynnere skive i ytterkant slik at klossene ikke ligger inntil) noe som medfører at den der vil ruste igjen på 1-2-3.

Jeg hadde uten tvil byttet skiven(e), ser dog ditt problem mtp økonomi, men tror ikke du har så mye valg. Uventilerte skiver er forresten billige, sjekk f.eks. Eurodel, de har mange forskjellige merker i flere prisklasser.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, anonymm skrev:

Du har antagelig rett. Men om ikke annet så for diskusjonens skyld: Ville en ruglete men rustfri skive blitt GODKJENT?

Godt spørsmål. Hensikten med å underkjenne bremseskive med mer enn 25% rust på en side, er redusert bremsevirkning. Om skiven er fri for rust, men ruglete (der rust er fjernet), så vil nok kontrolløren fort anta at her ligger ikke bremseklossen inntil. Resultat vil bli det samme som rustet skive, så vil anta du ikke får det godkjent, men tør ikke påstå siden jeg ikke kjenner ordlyden i kontrollpunktene. Tror @Jesper1201 har stålkontroll på dette ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik den skiva ser ut der, ville den aldri blitt godkjent. 

Høyst sannsynlig vil den heller ikke bli bedre når den blir satt på bilen da klossene er mykere enn skiva og blir fort «ødelagt» i det partiet hvor det har vært rust, og ila. noen km har du ikke lenger en plan kloss som vil slite vekk den ruglete flaten. 

Eneste måten å redde en skive som har hatt så mye gravrust er å gi den en runde i dreibenk og plane hele flaten og sette på nye klosser. 

En annen ting vdr. bremseskivetykkelse og PKK, ved en PKK skal ikke produsentens anbefaling vdr. minste skivetykkelse tas i betraktning. 
Dvs. at hvis skiva har 8mm minstetykkelse fra produsent så kan skiva fint være 7mm så lenge den ikke har åpenbare store slitekanter eller dyp fure innerst mot senter som kan redusere skivens strukturell styrke. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Jesper1201 skrev:

En annen ting vdr. bremseskivetykkelse og PKK, ved en PKK skal ikke produsentens anbefaling vdr. minste skivetykkelse tas i betraktning. 
Dvs. at hvis skiva har 8mm minstetykkelse fra produsent så kan skiva fint være 7mm så lenge den ikke har åpenbare store slitekanter eller dyp fure innerst mot senter som kan redusere skivens strukturell styrke. 

Interessant. Men hvorfor tar produsentene seg da bryet med å oppgi minstemål på tykkelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår