Gå til innhold

Audi S5 b8 ustabil i høy fart

Ranger emnet


MiladS5

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nylig kjøpt meg en S5 sportback b8 11 model som har gått 89tusen. 

Bilen er helt rå bortsett fra at den er så ustabil i høy fart.. helt umulig å styre bil og det føles ut som om fronten vil til høyre og bak vil til venstre. Har sjekket dekk trykk og tatt hjulstilling og alt er innenfor.

Bilen er senket med H&R fjærer av forige eier. Har lest om at de elektroniske demperene må kalibreres til kjørehøyden som er nå?

Har også prøvd bilen i dynamic i høy fart men fortsatt veldig ustabil og spretten. Kan det være pga hjula? 

Felge er 20" og 9" brede. ET er 40 eller 45 på de felgene hvis jeg ikke husker feil.

Har noen noe tips/forklaring til det her?

 

Takk på forhånd 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hjulstilling er ok så kan det være dekkene. Prøv å sette på et annet hjulsett, evt vinterdekk, og se om problemet er borte. På en Audi jeg hadde tidligere kjøpte jeg sprell nye Hankook Ventus sport (225/40-18), bilen ble så ille å kjøre at solgte dekkene innen en måned. Bilen var stabil og god å kjøre med de gamle dekkene (på samme felger), samt de nye jeg kjøpte etterpå. Altså er det forskjell på dekktyper, noen er svært ille på enkelte biler.

Veldig brede dekk og sporete/oppkjørt asfalt er sjelden en bra kombinasjon hva stabilitet angår.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må ikke demperene kalibreres på nytt for å vite ny kjørehøyde? Den er blitt senket med senkefjærer. 

Gikk inn med vagcom og det valget for å kalibrere var ikke der men på s4n til kompisen min var det der.

Noe forklaring til det?

Var en som sa til meg at det må legges inn men at jeg måtte vite/finne en kode for at det valget skulle dukke opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, MiladS5 skrev:

Men må ikke demperene kalibreres på nytt for å vite ny kjørehøyde? Den er blitt senket med senkefjærer. 

 

 

Sant å si, jeg er i ikke sikker på om adaption trengs etter senking. Tør nesten påstå at kalibrering ikke er nødvendig, så lenge tidligere kalibrering ikke er tullet med eller en nivåsensor byttet, så vil kontrollmodulen automatisk vite ny høyde. Om ikke hadde den ei heller fungert før senking ;) 

 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, MiladS5 skrev:

 

Gikk inn med vagcom og det valget for å kalibrere var ikke der men på s4n til kompisen min var det der.

Noe forklaring til det?

Var en som sa til meg at det må legges inn men at jeg måtte vite/finne en kode for at det valget skulle dukke opp

Før og etter UDS muligens? Gjøres ikke likt på de.

31564 på non-UDS og 20103 på UDS.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Quattro her, så fremst hjulstilling er korrekt, tipper jeg det er dekkene som er årsaken. 

Dog ville jeg ikke sett meg blind på dekk. 
Har «tatt i» mange biler med nylig utført hjulstilling hvor ting er riv ruskende galt. 
Feil spissing på et bakhjul vil f.eks slå ut ganske kraftig ved høy hastighet. 

Hva med å prøve hjulsettet fra den nevnte kompisen sin S4? 

Det er nok noe kalibreringsmuligheter på demperene, men det har ingen betydning mot det du opplever. Hvis dempersystemet er såpass avansert at det er progressivt (noe jeg ikke tror det er), vil det muligens oppleves som litt stivere enn det burde være. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UDS og non-UDS er to forskjellige måter styreenheter kommuniserer på, samt oppbyggingen av disse. 

Quattro har allerede svart deg ang. security code på UDS og non-UDS protokoll. 

Men jeg foreslår at du lar det punktet der ligge, ved å klikke rundt i blinde kan det resultere i uante og uønskede virkninger. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår