Gå til innhold

BMW 3 (E46) 316 i 2000. Røket rem

Ranger emnet


BIG1

Anbefalte innlegg

Hei. Svigers ringte og sa at det lyste en rød lampe, den ble tung å styre og det ble masse væske under bilen.

Her tenkte jeg at en viktig rem som driver vannpumpe og servo har røket slik at det begynte å koke. Hun filmet motorrommet og sendte og jeg så at remen lå i bunn.

Men jeg har aldri skiftet remen på en BMW før, kun på båt og en volvo 740.

Det er en BMW 3 (E46) 316 i 2000 105Hk modell. Ser at biltema har 3 forskjellige typer med lengde 1735mm, 1710mm og  1740mm. Hvordan vet jeg hvilken jeg skal ha?

Må hjulene stå i en bestemt posisjon for at noe ikke skal gå i stykker?

Registerreima antar jeg er kjede og ikke trenger og byttes.

 

Ved påfyll kjølevæske, vet dere hva som er standard på denne? Vil ikke mikse fargene :-)

 

Mvh

Skoda Enyaq iv80x -2022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å bruke f.eks delekatalogen til Meca, den er ganske oversiktlig og pleier å være ganske lett å finne riktige deler i. 
Skal/bør også stå kjølevæske der, men som hovedregel har BMW grønn/blå. 
(pass på at den er for alu.motor)

Ift. reima, så nei, men du må frigjøre strammer for å få på reim, ofte kan det være litt plunder hvis ikke det er en dedikert plass å sette på verktøy. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lekkasje der, så kan det være vannpumpehavari og da er det en del mer jobb enn å bare sette på ny reim. 

Kan nok lønne seg å skifte strammehjul sammen med ny reim pluss evt vannpumpe om det er den som har havarert. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår