Gå til innhold

Slitte ventilløftere og kamaksel

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en California T5 2005 2.5 TDI 174hk. Her en dag hørtes motoren plutselig ut som ei gammel snekke. Den mangler ikke kraft, men lyden av fjertmotor blir verre med turtall og moment. Jeg tok den med til VW verksted for feilsøking, hvor de etter en meget kort og slett feilsøking konkluderte med slitte ventilløftere og kamaksel. Men at de måtte åpne toppen for å være sikker. Pris 40K. Noen som vet om dette er noe jeg burde ta for god fisk? Mekanikeren startet opp bilen og hørte på den i 30 sek, det var "feilsøkingen"  :cry: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange ulyder fra en motor er ofte en kjent type lyd så hvis mekanikeren har litt erfaring er det fult mulig det han sier stemmer. 
Ja, en sånn type lyd må motor åpnes for å finne ut årsaken, men nei det koster ikke 40’ for å finne ut av lyden, det er i såfall hvis kamaksel og løftere må skiftes (aner ikke om prisen er korrekt) 

Jeg har stoppet en mekaniker med 15 års erfaring fra å kondemnere en motor grunnet bankelyder som han sa kom fra rådelager, når det kun var en dyse som lakk, så en skal ikke nødvendigvis ta alt som blir sagt på et verksted for god fisk. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, xr4ti skrev:

Kam og løftere blir sjelden nedslitt over natten. Regelmessig oljeskift på denne?

Ellers enig med @Jesper1201 Forhør deg litt rundt, det finnes gode merkeuavhengige verksteder og privatpersoner som mange ganger legger litt mer sjel i slike problemer.

Nei, men hvis det har blitt slitt hull i en løfter så vil en sånn type lyd «komme over natten».
Faktisk en ganske karakteristisk lyd. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Jesper1201 skrev:

Veldig mange ulyder fra en motor er ofte en kjent type lyd så hvis mekanikeren har litt erfaring er det fult mulig det han sier stemmer. 
Ja, en sånn type lyd må motor åpnes for å finne ut årsaken, men nei det koster ikke 40’ for å finne ut av lyden, det er i såfall hvis kamaksel og løftere må skiftes (aner ikke om prisen er korrekt) 

Jeg har stoppet en mekaniker med 15 års erfaring fra å kondemnere en motor grunnet bankelyder som han sa kom fra rådelager, når det kun var en dyse som lakk, så en skal ikke nødvendigvis ta alt som blir sagt på et verksted for god fisk. 

Hei. Prisen på 40K var for utbedring, men regner ikke med det er gratis å åpne toppen for å sjekke heller :/ Har hørt at hele fronten og innsugsmanifold må demonteres for å komme til? De skulle ha 25K for delene, som jeg har funnet på nett for ca 5K :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, xr4ti skrev:

Kam og løftere blir sjelden nedslitt over natten. Regelmessig oljeskift på denne?

Ellers enig med @Jesper1201 Forhør deg litt rundt, det finnes gode merkeuavhengige verksteder og privatpersoner som mange ganger legger litt mer sjel i slike problemer.

Jeg kjøpte den for ett år siden, da var det tatt service/oljeskift på den. Kjørt ca 7000 siden da. Service har blitt fulgt, bilen er blitt tatt vare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår