Gå til innhold

Ulyd i 5te gir

Ranger emnet


FooZ

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har skaffet meg en 2001 Ignis, og merker at det er en høyfrekvent pipelyd i 5te giret.
Det høres nesten ut som når dynamoen slår inn på stereoanlegget, men det kommer fra venstresiden i motorrommet, altså der girkassa ligger.
*Lyden varierer avhengig av turtall på motoren, så lyden blir lysere ved høyt turtall.
Når jeg slipper gassen forsvinner lyden, og ved lite pådrag blir lyden svakere.

Jeg har etterfylt olje, så det er ikke der problemet ligger.

Det er også en ulyd i andre gir, men kun ev lav lyd som er enten jeg holder inne clutchen eller ikke.
Og det er ikke som i 5te gir, her er det mer som en svak gnisselyd.

Vil ikke bruke så mye penger på denne bilen, så om det er noen enkle løsninger på dette hadde det vært supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må åpne girkassa å skifte lager antageligvis. Men vanligvis så er det ulyd på 1 gir og noe på 2.gir og mindre hvor høyere gir. Da er det lager på inngående aksel nærmest 1gir som er defekt. Dette er en gjenganger. 

MEN! jeg har vært borti ett par tilfeller med veldig ulyd i 5 giret, og da er det faktisk drevene som er skadet. Og da trenger du faktisk ikke å demontere girkassa, da 5 giret sitter på "utsiden" av girkassa bak den svarte lokket. 

men mye tyder på at du kanskje har begge deler?

Ang å skifte girkasse, så ville jeg ikke gjort dette. nr 1 så finner du sjeldent en strøken brukt kasse. Og nr 2 ny er for dyr..
Er du litt nevenyttig og kan skru litt så fikser du en girkasse overhaling her ;) Ganske enkel, å kan bistå med info ;)

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår