Gå til innhold

Startproblemer Volvo S60 2011

Ranger emnet


Areelvestad

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg eier en Volvo S60 2011 mod, tidligere kjøreskolebil. Siden November 2020 har jeg hatt problemer med å få start i bilen. 

Bilen har gått rett over 225.000 km. 

 

Når jeg trykker på start-knappen hører jeg bare en enkel klikk-lyd. Noen ganger trenger jeg bare vente litt, så starter den som vanlig. Andre ganger må jeg prøve å starte den i opp til 10 minutter før startmotoren reagerer. 

Opplevde dette først i november. Da byttet jeg batteri. I januar døde dynamoen, og den ble byttet. Nå siden starten av mai har feilen kommet tilbake. 

Har hatt den på mitt lokale verksted, som ikke aner hva det kan være, og ber meg ta den til Volvo-verksted. 

Har snakket med Harila og Bil i Nord. Harila mener det kan være startmotoren som er dårlig. Bil i Nord mener det kan være en jordingsfeil mellom batteri og startmotoren (svart kabel som skal gå fra batteriet, men jeg er dum og klarer ikke se hvilken av kablene han mener). 

 

Jeg, som kan svært lite om bil og motor, mener det virker som om startmotoren får for lav spenning og nekter og starte. Dårlige kabler? Av og til starter den raskt som bare det, andre ganger tar det mange forsøk. 

 

Vet noen her hva det kan være? 

Spør her før jeg evt. leverer den inn til et Volvo-verksted og går konkurs. 

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borte i et par-tre tilfeller av det samme, på V40 og V70. I de tilfellene var det rattlåsen som tullet og ikke «låste opp» og dermed hindret motor fra å starte. 
Kan være verdt å sjekke opp/utelukke. 
Hvis ikke jeg husker helt feil, så tror jeg at det lå en feilkode på dette. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres mer ut som det er noe feil med tenningslås. Er det keyless med startknapp på den eller må du inn med nøkkelen? 

At et merkeverksted antar at det er starteren uten å ha sett på bilen er for dårlig rett og slett. 

De har jo tilgang til all data angående bilen. Kan jo hende det ligger en feilkode i systemet på dette og. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Jesper1201 skrev:

Har vært borte i et par-tre tilfeller av det samme, på V40 og V70. I de tilfellene var det rattlåsen som tullet og ikke «låste opp» og dermed hindret motor fra å starte. 
Kan være verdt å sjekke opp/utelukke. 
Hvis ikke jeg husker helt feil, så tror jeg at det lå en feilkode på dette. 

Skal sjekke opp det med rattlåsen. Vet ikke hvordan, men får vel nevne det for verkstedet og se hva de sier. 

 

16 timer siden, opelduude skrev:

Høres mer ut som det er noe feil med tenningslås. Er det keyless med startknapp på den eller må du inn med nøkkelen? 

Det er keyless med startknapp. En på det lokale verkstedet jeg har vært hos mente det kunne være feil på der jeg stakk inn nøkkelen, men med keyless er vel nøkkelhullet bare for oppbevaring?

De sier det er flere feilmeldinger i systemet, men de har ikke mulighet å lese av feilkodene. 

Det er også bensinmotor, hvis det er av betydning. Det er ikke en temperaturstyrt feil. Startet like ujevnt i -15 grader som nå når det er rundt 15-20 grader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår