Gå til innhold

Reklamasjonsregler ved kommisjonssalg

Ranger emnet


opelduude

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en en-eiers bil fra merkeverkstedet på såkalt kommisjonssalg. Forrige eier var venn med selger/daglig leder

Alt av kvitteringer på service og hver eneste reparasjon fulgte med bilen. 

1 mnd etterpå dukket det opp feilmelding på blindesonesystemet. Verkstedet skiftet 2 styreenheter rett før jeg kjøpte den, men de ødela ledningsnettet så den ene kontakta inn på styreenheten var stripset fast. Det viste seg og at det var ledningsbrudd inn på den ødelagte kontakta også. Etter 3 uker med krangling fikk jeg de til å bestille ledningsnett og sende det til meg, da jeg sa jeg kunne gjøre jobben selv da det er mindre styr enn å måtte la den stå på verksted i flere dager. 

Nå 2,5 mnd etter så har ac-kompressoren tatt kvelden. Dette er en reparasjon til nærmere 8 tusen kroner med rabatten jeg har tilgang til og kontakter i bilbransjen. Snakker fort 14-15 tusen full pris. 

 

Selger/daglig leder mente at det ikke er noe reklamasjonsrett på kommisjonssalg når jeg klaget første gangen på ødelagt ledningsnett. Måtte da true med NAF og advokat for at det skulle skje noe. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det reklamasjonsrett på kommisjonssalg. 
Forbrukerkjøpsloven blir ikke på magisk vis annullert ved kommisjon. 
Forskjellen er bare at ansvaret er delvis flyttet vekk fra tidligere eier. 

Hvis selger setter seg på bakbena er det kanskje ikke noe annet valg enn advokat. 
Spm. er jo hvor sterk sak du har ift. bilens alder/km/forventet stand, men det regner jeg med du har kontroll på :) 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 7 år gammel bil som straks runder 150 tusen. Det er jo den magiske grensa hvor som regel første runde med litt påkost kommer, men forventer jo at et merkeverksted ikke reparerer en såpass ny bil med strips for også mene at de ikke har noe ansvar her. 

Regner med jeg har lite å slå i bordet med angående ac-kompressor, da det er en slitedel som kan ryke når som helst. 

Måtte for øvrig skifte ei knekt fjær og defekt fjærbeinslager etter kun å ha eid bilen i 3 uker. Viste seg at de ikke hadde byttet lageret i forbindelse med skift av selve demperen.  

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da begynner den å bli såpass gammel at det blir "urimelig" å kreve noe på reklamasjon (min mening), for som du sier, påkost er å forvente. 
Skjønner irritasjonsmomentet ditt, men hvis det er et salg uten garanti, hadde jeg nok ikke tatt meg bryet med å prøve, da det sikkert vil føre til mer irritasjon for din del. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår