Gå til innhold

Bytte av toppakning

Ranger emnet


erykkuld

Anbefalte innlegg

Lang historie her, så skal prøve å ta det så kort som mulig. 
 

Tandem pumpa skjærte seg, (antar at den hang seg fast og tok med seg kamakselen.) 

Tok for meg jobben som 19 åring, fikk fra hverandre omtrent alt, slik at jeg hadde plass til å jobbe, kjøpte kamaksel og tandem pumpe fra darksidedevelopments i england, så drev jeg å skrudde, tok meg 7-8 timer å bare få fra hverandre alt (skulle stoppet der klokka var 9 på kvelden alleredet) Så begynner jeg å skru opp hva jeg tror er kamaksel cap boltene, men det var det ikke, jeg skrudde opp alle topplokks boltene. Merket det først da 1. kamaksel ikke bevegde seg så mye, 2. det lakk kjølevæske fra toppakningen. Jeg skrudde fast alle topplokksboltene på 30nm bare slik at det sitter der og la meg.

Da går vi litt fremover, endte opp med å kjøpe ny refurbished topp fra dutch auto parts i nederland, på grunn av at 1. jeg hadde knekt et av fire glødeplugger i den toppen som var på bilen, og det alene hadde tydligsvis kosta 2200kr i følge de fleste mekaniker verksteder, jeg prøvde da å få ut de 3 andre, jeg følte i hånden igjen at nr1.2 hadde knekt likt som nr 3 gjorde året før, nr.4 skrudde ut som en drøm. så da er vi oppe mot 6600kr for fjerning av glødeplugger/nødvendig reperasjon. I tillegg til plansliping (1200kr) og der hvor tandem pumpa sitter ble det litt skade i toppen som ga meg usikkerheter i at den nye pakningen for tandem pumpa hadde hold seg onkelig (600-1000kr) da er vi oppe mot 8800kr. Jeg fikk kjøpt den nye toppen for 6000kr fra nederland, den er refurbished så alt arbeid av plansliping rengjøring, nye ventiler, tetninger til ventiler o.l er fikset. 

Men da jeg har fått av den gamle toppen, jeg vet selvfølgelig at man ikke skal bare miste ditten og datten neddi, men hva skal jeg rengjøre blokk overflaten med? Det er så mye forskjellig folk sier, er for det meste på engelsktalende forumer angående bilen så dette er første gang jeg legger ut på et norsk pratende forum fordi jeg antok dypt inne at som regel så driver ikke de fleste norske med skruing av egen bil. 
Men ser jo at det er noen her, men hva hadde dere sakt? som har gjort et toppakningsbytte og at bilen faktisk fungerte i god tid framover (det er derfor jeg gjør alt dette, for å få en bil som det ikke kommer til å ryke noe særlig fremover) 
 

Men tilbake til det med å rengjøre overflaten, mange sier bruk bare et knivblad, blir det 'rent' nok? andre sier knivblad sandpapir, men da har du problemet med små partikler (blant annet aluminium oxide som er 40 micron i størrelse) Da legger disse partikklene seg i olja selvom du bytter olje, og tar med seg bæringene på kamakselen/veivakselen og ta er det en komplett ombygg av motor igjen. Hva i all skal jeg bruke? legger ved et bilde av hvordan det ser ut på blokk overflaten. Men ja igjen jeg trenger ikke å bry meg særlig om toppen, fordi den er rett og fin. https://imgur.com/gallery/OXM8ES9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljekanaler retter du med filler e.l. først, slik at du ikke får møkk i olja. Jeg bruker NY pakningsskrape om det er ille - må IKKE lage riper! Går ellers over med pussefille, da av den typen rørlegger pusser blankt kobberrør med før lodding. Overflaten skal være fettfri før ny pakning monteres, kan da bruke brake clean e.l.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Quattro73 said:

Oljekanaler retter du med filler e.l. først, slik at du ikke får møkk i olja. Jeg bruker NY pakningsskrape om det er ille - må IKKE lage riper! Går ellers over med pussefille, da av den typen rørlegger pusser blankt kobberrør med før lodding. Overflaten skal være fettfri før ny pakning monteres, kan da bruke brake clean e.l.

Alrighty, har pakket inn kjøkkenpapir inni alle hull på overflaten, kjøpte masse brake cleaner for littsiden, og da kjøper jeg stanley knivblad og benytter det antar jeg er best? Eller er det en egen skrape laget til dette? hvor får jeg kjøpt en bra en? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, erykkuld said:

Alrighty, har pakket inn kjøkkenpapir inni alle hull på overflaten, kjøpte masse brake cleaner for littsiden, og da kjøper jeg stanley knivblad og benytter det antar jeg er best? Eller er det en egen skrape laget til dette? hvor får jeg kjøpt en bra en? 

 

Kjøpte i tillegg sånn 'pakningsfjerner' på boks som brake clean, forhåpentligsvis så mykner denne opp det som er på overflaten litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår