Jump to content

HJELP! Får ikke tettet deksel / beholder til oljefilter Opel Zafira B 09, (1,8 bensin)

Rate this topic

Rollo
 Share

Recommended Posts

HJELP

Jeg trenger noen gode råd. Har hatt en svetting / liten lekasje mellom oljefilterdeksel. Det viste seg at det mangel en oring, vi byttet filer og satte inn oring, men nå lekker det mere? Det kan virke som om lokket skrur seg ut. Pakningen tyter ut , og jeg kan ta den av med fingrene om jeg skur til litt. Men pakningen er like hel lokket ser helt ut, uten skader.

Er det noen  som vet om dette er typisk for denne typen bil  og  / eller har noen gode råd?

Er det muligens bedre å kjøpe pakningstoff på tube som tåler olje og varme og legge et godt lag på lokket og skru til?

Jeg skrudde til nok så hardt med skralle,  uten pakning nå, kan det fungere?

Skal pakningen være stram? For det er ikke denne, den fulgte med filter kjøpt på Biltema.

Har ikke hatt denne bilen lengre enn et par mnd og den er ellers ganske strøken og den har kjørt få km for alderen og jeg er ikke så bilkyndig.

Takk for alle innspill

Har du innsatsfilter med et svart plastlokk over? Du skriver at «pakningen tyter ut», mener du at o-ring kommer ut mellom lokket og filterhuset? Smurte du et tynt lag olje på o-ring før du skrudde på lokket? Dette må du for at o-ring skal entre ned i huset og ikke skvises ut når lokk skrues på. Det er også et spor i lokket som o-ringen skal ligge i, og det er ikke helt inntil flensen.

Pakningssement må du IKKE bruke her. Å kjøre uten pakning er heller ingen løsning, ei heller å skru så hardt til at gjenger ødelegges. O-ringen er normalt så stram at man må bruke skrujern e.l. for å få den ut av sporet. Må bare få sagt det, vitale deler til bil/motor kjøper man helst ikke på biltema, man får som regel hva kan betaler for ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Takk for svar. Ringen ble selvsagt smurt med olje og den er så stor at den går opp til kanten av det lokket. Tror nok  ikke det er plast, men metall.  Og det er et innsatsfilter.  Ja o-ringen( pakningen)  kommer ut mellom lokket og filterhuset. Den er nok for stor. Denne kan jeg ta av med fingrene når jeg har skrudd lokket lett til.

Har antagelig skrudd for hardt nå da, uten pakning, men endte det eller så spruter det olje. Blir ikke flere slike kjøp over disk på Biltemamen hva er faren med å kjøre uten pakning om det blir tett? Og det samme med tanke på pakningsmiddel på tube ?

8 timer siden, Rollo skrev:

Blir ikke flere slike kjøp over disk på Biltemamen hva er faren med å kjøre uten pakning om det blir tett? Og det samme med tanke på pakningsmiddel på tube ?

Tviler på det blir tett uten pakningen, tipper du får kjøpt denne o-ringen løst. Mye bedre å gjøre det skikkelig ;)

Pakningssement er ingen god løsning, husk du skal ha det av igjen en dag. Skulle du få pakningssement ned filterhuset, enten ved montering eller senere demontering, så kan dette tette oljekanaler i motor.

Høres ut som at du har fått med en o-ring som er alt for stor. Jeg ville ha kontrollert at du har fått korrekt filter, bare for å være sikker. Mål finner du HER.

Bilforumet.no
Administrator

Ok takk igjen, jeg så ikke et slikt hakk på mitt lokk der pakningen skal inn, men mulig jeg ikke tenkte på det fordi denne gikk helt opp til kanten og vel så det...

Har sendt en klage til Biletema så får jeg se hva de gjør. Bestiller en origial i mellomtiden. Mye styr for en liten pakning.

Eksempelbilde for lokk til VAG, det er det tydelig spor som o-ring skal ligge i. Dog ikke enkelt om ringer er for vid, som i ditt tilfelle.

format:webp

Bilforumet.no
Administrator

20 Nm er ca 2 kg på 1 meter. Uansett, det er gjort på ett minutt å få på plass o-ring når du får den ;) Sett den på du, så er du trygt.

Bilforumet.no
Administrator

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Similar Content

• By SanderNilsen
      Hei. Har en Opel Insignia 2014mod som skulle hatt ekstralys i fronten. Så lurer jeg på om det er noen av dere som har dette på 14modell, eller nyere? Bilde?
      For det jeg egentlig vil ha svar på er om jeg må ha en slik canbus styrestrømenhet eller ikke? (F.eks Canm8)

Takk på forhånd.

• By matthiasaaron
      En stolt eier av en Subaru Forester 2.0D 2009 4x4 Premium.
      Kjøpte denne bilen av en forhandler og oppdaget i ettertid at serviceheftet ikke var fulgt og at den har kjørt alt for langt uten oljeskifte, blandt annet en runde på over 30.000km uten oljeskift. Subaru merkeverksted har poengtentert at det er ulyd fra register og opplagring i motor.
      Jeg håper at feilen bare kan være en dyse, vakuum, frieksos, så jeg har lastet opp et vedlegg med en diagnose jeg tok med min iCarsoft CR Pro i dag, i håp om at noen kan hjelpe meg med hvor jeg skal begynne med feilsøkingen.
      Subaru feilkoder-scanning 13.11.21.txt
    • By Kristina Lødner
      Skulle bruke bilen en dag, så ville den ikke sku seg på. Det gikk ikke å lade batteriet, så vi kjøpte ett nytt. Vi fikk da start på bilen. Bilen starter men går umiddelbart på veldig høyt turtall (1400), og det finnes ingen respons på gasspedalen. 
      Det er en Opel zafira 2008 TDI. 
      Noen som kan hjelpe oss med dette? Takk for svar:)
    • By piddien
      Min bror kjører en 2007 Opel Zafira med CDC40 Opera. Han liker å høre på radio i bilen og har derfor kjøpt en Tiny C5 DAB-adapter. Denne sender via FM-nettet. Idet siste har han vært plaget med at andre DAB-adaptere bryter inn med uønskede sendinger. Det hele toppet seg da Ivar Medaas kom uinvitert inn i bilen hans. Han er utdannet bilmekaniker og kjenner en opelmekaniker som har Tech2. Sammen prøvde de å få DAB-adapteren til å sende via kabel og ikke FM-nettet til radioen. De koblet utgangen fra DAB-adapteren til ledningene som er beregnet for original DAB-modul (som bilen ikke har) og omprogrammerte bilen så den skulle tro at den har en original DAB-modul. Det eneste dette førte til var at de fikk en feilmelding på bilens display: "DAB box error" når han stilte radioen på "DAB". Nå lurer han på å bytte til en uoriginal 2 DIN-radio med DAB+, men det vil vel føre til at han mister kjørecomputer og lignende. Dyrt er det og. Er det noen måte å få det til å virke på uten å kjøpe ny radio? Vil det virke hvis man installerer en brukt original DAB-modul? Ubrukt koster de en formue, men jeg har sett dem brukt på ebay til under 350 kroner. Er det noen som har andre ideer for hvordan man kan løse problemet?
    • By Øystein H
      Vi har en Opel Corsa 2007 model med 1.4l - 90 HK bensinmotor og automat.  De 2 siste årene har det hent noen ganger (maks 5% av turene per måned) at turteller har sluttet å fungere.  Den står bare på 0 (vibrerer kanskje litt) men det har normalt bare vært for kjøreturen.  Tok en tenning av og på så fungerte den ok igjen.  Men de siste 6 månedene har den fungert perfekt uten feil og vi regnet med at problemet hadde løst seg selv.
      Men sist uke begynte det igjen og nå står den bare på 0.  Fungerer ikke i det hele tatt.  Alle andre instrumenter fungerer 100% korrekt (speedometer, tank og tempmåler med mere).  Ingen andre varsellys er aktive.
      Noen som har vært borti tilsvarende og har tips?  Noen som samtidig vet hvordan en kommer til bak instrumentpanelet på en Opel Corsa 2007 slik at jeg kan sjekke kabler og annet selv?

• Populære emner nylig

• Recent Achievements

• Trulsp went up a rank
      Korporal
    • martinlol went up a rank
      Korporal
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy