Gå til innhold

HJELP! Får ikke tettet deksel / beholder til oljefilter Opel Zafira B 09, (1,8 bensin)

Ranger emnet


Rollo

Anbefalte innlegg

HJELP

Jeg trenger noen gode råd. Har hatt en svetting / liten lekasje mellom oljefilterdeksel. Det viste seg at det mangel en oring, vi byttet filer og satte inn oring, men nå lekker det mere? Det kan virke som om lokket skrur seg ut. Pakningen tyter ut , og jeg kan ta den av med fingrene om jeg skur til litt. Men pakningen er like hel lokket ser helt ut, uten skader.

Er det noen  som vet om dette er typisk for denne typen bil  og  / eller har noen gode råd?

Er det muligens bedre å kjøpe pakningstoff på tube som tåler olje og varme og legge et godt lag på lokket og skru til?

Jeg skrudde til nok så hardt med skralle,  uten pakning nå, kan det fungere?

Skal pakningen være stram? For det er ikke denne, den fulgte med filter kjøpt på Biltema.

Har ikke hatt denne bilen lengre enn et par mnd og den er ellers ganske strøken og den har kjørt få km for alderen og jeg er ikke så bilkyndig.

Takk for alle innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du innsatsfilter med et svart plastlokk over? Du skriver at «pakningen tyter ut», mener du at o-ring kommer ut mellom lokket og filterhuset? Smurte du et tynt lag olje på o-ring før du skrudde på lokket? Dette må du for at o-ring skal entre ned i huset og ikke skvises ut når lokk skrues på. Det er også et spor i lokket som o-ringen skal ligge i, og det er ikke helt inntil flensen.

Pakningssement må du IKKE bruke her. Å kjøre uten pakning er heller ingen løsning, ei heller å skru så hardt til at gjenger ødelegges. O-ringen er normalt så stram at man må bruke skrujern e.l. for å få den ut av sporet. Må bare få sagt det, vitale deler til bil/motor kjøper man helst ikke på biltema, man får som regel hva kan betaler for ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ringen ble selvsagt smurt med olje og den er så stor at den går opp til kanten av det lokket. Tror nok  ikke det er plast, men metall.  Og det er et innsatsfilter.  Ja o-ringen( pakningen)  kommer ut mellom lokket og filterhuset. Den er nok for stor. Denne kan jeg ta av med fingrene når jeg har skrudd lokket lett til.

 Har antagelig skrudd for hardt nå da, uten pakning, men endte det eller så spruter det olje. Blir ikke flere slike kjøp over disk på Biltemamen hva er faren med å kjøre uten pakning om det blir tett? Og det samme med tanke på pakningsmiddel på tube ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rollo skrev:

Blir ikke flere slike kjøp over disk på Biltemamen hva er faren med å kjøre uten pakning om det blir tett? Og det samme med tanke på pakningsmiddel på tube ?

 

Tviler på det blir tett uten pakningen, tipper du får kjøpt denne o-ringen løst. Mye bedre å gjøre det skikkelig ;)

Pakningssement er ingen god løsning, husk du skal ha det av igjen en dag. Skulle du få pakningssement ned filterhuset, enten ved montering eller senere demontering, så kan dette tette oljekanaler i motor.

Høres ut som at du har fått med en o-ring som er alt for stor. Jeg ville ha kontrollert at du har fått korrekt filter, bare for å være sikker. Mål finner du HER.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk igjen, jeg så ikke et slikt hakk på mitt lokk der pakningen skal inn, men mulig jeg ikke tenkte på det fordi denne gikk helt opp til kanten og vel så det...

Har sendt en klage til Biletema så får jeg se hva de gjør. Bestiller en origial i mellomtiden. Mye styr for en liten pakning.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår