Gå til innhold

Golf 5 2.0TDI motorbytte

Ranger emnet


Golf 5 Vestland

Anbefalte innlegg

Hei! 

Har for tiden problemer i sammenheng med motorbytte på min Golf 5. Jeg er veldig glad i bilen, og har byttet mye på den i senere tid. Etter en lengre periode der bilen ikke ble brukt, fikk jeg omsider godkjent bilen og alt var i skjønneste orden.

Det som da skjedde var at den ble tørst på kjølevæske, som da ofte er et dårlig tegn, det viste seg at det var sprekk i en kjølekanal, så da fikk jeg tips om å bytte topp, eller evt få tak i en billig motor.

Da ble det ny motor (anbefalt av verksted). Da de byttet motor og de ikke får startet bilen, leste jeg meg til at det ikke er lurt å bytte motor på VW, da det kan føre til at motoren ikke kommuniserer med resten av bilen. 

Hvorfor ble jeg da anbefalt å bytte motor av verksted? Burde ikke de vite det? 

Hva er neste steg? Er det best å ta toppen fra den "nye" motoren og sette på den gamle, eller går det an å programmere? Bor i nærheten av Bergen, så dersom det i det hele tatt er en mulighet kan jeg nok finne noen der som kan hjelpe med programmeringen. 

 

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er kommunikasjonsproblemer har de enten satt inn en motor som ikke er kompatibel med styreenhet eller så har de gjort noe feil. 

Har byttet mange motorer i VW, og har aldri hatt noen problemer med det. 
Kanskje du skulle få fraktet bilen til et verksted med litt høyere kompetanse? 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Jesper1201 skrev:

Hvis det er kommunikasjonsproblemer har de enten satt inn en motor som ikke er kompatibel med styreenhet eller så har de gjort noe feil. 

Har byttet mange motorer i VW, og har aldri hatt noen problemer med det. 
Kanskje du skulle få fraktet bilen til et verksted med litt høyere kompetanse? 

Motoren skal være helt lik fra en helt lik bil, med samme kode.. Vet ikke om det er noe annen måte å sjekke at det er likt på.

Ny teori sjekkes nå med mulig brudd på ledning til kamakselsensor, håper det er en så "enkel" løsning på problemet. Uansett greit å vite at du ikke har opplevd problemer med kommunikasjon, så får jeg krysse fingrene for at jeg ikke har skaffet feil motor. 

 

Takk for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår