Gå til innhold

Tips til å få ut knukket bolt i kjip vinkel med begrenset tilgang, under motorn?

Ranger emnet


danielk2

Anbefalte innlegg

Jepp, EU kontroll ga en forsinka påskenøtt og jeg måtte visst bytte "kontrollarm"(?) på min Audi A3 (2005mod, 77'km). Dette er altså en liten foring som holder bærearmen på forhjulene. De sitter bare med 3 bolter, men hele bærearmen må av for å bytte (bare 1+3 bolter til).

Problemet er at ene bolten såklart knakk etter at den løsna og fikk et par omdreininger ut.. den stikker nå ut ca 3-4cm, men nekter å rikke seg med gripetang, selv etter noen timer marinering i WD40 fra både over- og underside. Vedlagt bilde..

Fronten står på støttebukker og uten forhjul, men veldig trangt/umulig å komme til ved å krype under bilen. Så jeg må få av denne fra siden.. spørsmålet er bare hvordan. 

Min beste ide er å prøve varmepistol, men om den vil varme nok er jeg usikker på (2000W Cocraft billigsak fra Clahs O.). I tillegg er bolten trolig stål, mens gjengene er aluminium, og ligger litt sånn småkinkig til så jeg føler "noe" vil ta fyr før bolten får nok varme (paranoid?)

Evt. hvis jeg finner en mutter som passer, kunne jeg skrudd denne over for deretter å ødelegge gjengene på bolten, sånn at jeg kan prøve feste disse og skru ut normalt med skralle el.l.

Tredje og kjipeste alternativet jeg kommer på er å kappe ned bolten litt, og deretter montere på alt og kjøre til verksted med bare 2 av 3 bolter. Heldigvis har jeg da fortsatt en bolt på hver side av foringen, mens verkstedet ligger bare nøyaktig 1,4 km unna og får den sikkert ut relativt lett om de får den opp i høyden og bare kommer til skikkelig.

Er i stuss på hvordan jeg går fram best.. så hvis noen har noen gode råd setter jeg pris på innspill?

bolts.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du på to mutere så kan du stramme disse mot hver andre og forsøke å skru bolten litt inn/litt ut/litt inn slik at du får smurt opp gjengene. Pleier å funke. Får du ikke på muttere så forsøk å skru bolten litt inn og ut ved hjelp av en skikkelig tang, fks en vicegrip eller lignende. Har du sveiseapparat så kan du sveise på en mutter eller noe som gjør at du får løsnet bolten.

Du kan forsøke med varme men legge en beskyttelse foran alt av gummi/plast eller det som ikke er glad i varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/11/2021 den 8:38 AM, xr4ti skrev:

Får du på to mutere så kan du stramme disse mot hver andre og forsøke å skru bolten litt inn/litt ut/litt inn slik at du får smurt opp gjengene. Pleier å funke. Får du ikke på muttere så forsøk å skru bolten litt inn og ut ved hjelp av en skikkelig tang, fks en vicegrip eller lignende. Har du sveiseapparat så kan du sveise på en mutter eller noe som gjør at du får løsnet bolten.

Du kan forsøke med varme men legge en beskyttelse foran alt av gummi/plast eller det som ikke er glad i varme.

Takk for gode tips! Googlet disse og det virket veldig lovende. Dessverre var gjengene knukket skjevt i tillegg til skadet fra gripetang/vicegrip forsøkene mine, så jeg fikk aldri på mutterne. Fant div "pinneboltuttrekker" verktøy som trolig kunne redda meg, men endte bare opp med å sage av halvparten og montere tilbake gamle styrestagen.. så skal jeg trille forsiktig til verskted når jeg får tid og bite i den sure... bolten.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår