Gå til innhold

Girkasseolje på manuell 02S girkasse, 2011 1.6 TDI

Ranger emnet


Forris

Anbefalte innlegg

Hei, flott forum - er mitt første innlegg. 

Jeg tok nettopp en kjempeservice på passaten, har vel nesten vært igjennom alt utenom servoolja. 

Siden jeg kjøpte bilen brukt for kort tid siden, og den bikker 10 år og 125 000 km kjørt tenkte jeg at å bytte girkasseolja også er en god sak. 

Jeg har seff anskaffa Haynes boka for bilen, og der er det oppgitt at den aktuelle girkassen (O2S) skal ha 75W90 helsyntetisk. 

Jeg skrur en del selv, helt brukbart DIY nivå, og hatt en del andre biler - og liker seff å spare en del penger, det samme tenkte jeg på girkasseolja. 

Jeg kjøpte IQ-X 75W90 olja fra Thansen, den er vesentlig billigere enn annet fra Castrol etc, men dette er kanskje ikke så heldig. Jeg ønsker seff ikke en ødelagt girkasse ved å bomme på olja - flaut i så fall. 

Den har følgende spesifikasjoner:

Viskositet 75W90 (semisyntetisk type)
API GL-4/5
Mil-L 2105
VW 501.50

https://www.thansen.no/bil/olje-og-kjemi/gir-hydraulik-og-servoolje/iq-x-girolje-75w-90-1-liter/n420/pn11486/

Jeg har prata litt med litt andre bilkyndige - de mente den skulle være helt fin/Ok.

Er det andre som har erfaringer med denne olja? 

Det er en rekke andre tråder og forumer hvor man tar opp girkasseolje - dette trenger ikke bli en ny "slik tråd". Jeg lurer egentlig bare på om noen av dere med litt mer peiling enn meg kan si hvorvidt jeg har bomma på olja, eller om denne er bra/gjør jobben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med den oljen, men av prinsipp er det ikke når man kommer til motor/girolje at man skal være gnien (min mening). Enda mindre når det gjelder olje man skifter så sjelden, og kun trenger 2-3 liter ;) Har ikke noe oppslagsverk men ville satset på at Castrol Syntrans FE eller V FE er noe av det bedre til din bil.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Quattro73 skrev:

Har ingen erfaring med den oljen, men av prinsipp er det ikke når man kommer til motor/girolje at man skal være gnien (min mening). Enda mindre når det gjelder olje man skifter så sjelden, og kun trenger 2-3 liter ;) Har ikke noe oppslagsverk men ville satset på at Castrol Syntrans FE eller V FE er noe av det bedre til din bil.

Er egentlig helt enig med deg - når en 2 liter olje skal smøre en girkasse over flere år/x antall 10 000 kjørte km sier det selv at det bør være 2 gode litere. 

Det er kanskje riktigere at jeg spør hva som eventuelt gjør at denne olja er feil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"FAKTA OM IQ-X: Olje fra IQ-X blir levert fra den hollandske leverandøren Kroon-Oil IQ-X leverer til blant annet Shell og Texaco Navnet IQ-X er varemerkeregistrert og eies av thansen"

 

Så lenge den har rette spesifikasjonene så er det ikke noe problem. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/6/2021 den 10:06 PM, Forris skrev:

 

Det er kanskje riktigere at jeg spør hva som eventuelt gjør at denne olja er feil.

 

At det finnes oljer som er bedre enn andre, med samme godkjenninger, er det lite tvil om. Vil ikke uttale meg og hva som gjør denne oljen dårligere enn andre oljer, dette fordi jeg ikke vet noe om den. Dog har jeg svært lite til overs for Shell sine oljer, bygger på egen (dårlig) erfaring. Skal heller ikke mange år tilbake, girkassehavariene kom på løpende bånd da Scania gikk over til Shell... 

Sjekker på 7zap og ser det på din MQ250 kasse er oppgitt G052527A2, akkurat samme som oppgitt på girkassen i min bil. Jeg bruker Castrol V-FE 75W-90 som har G052527A2 godkjenning.

Helt ærlig, jeg hadde levert tilbake oljen du har kjøpt, finner ikke noe som tilsier G052527A2 på den. Står også oppført som GL-5 mens du skal ha GL-4. GL-5 er ikke dårligere enn GL-4, men dersom oljen har hypoidtilsetninger så er det IKKE bra for girkassen din.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også innrømme at før så jeg på olje som kun olje men etter mange år med bil som hobby så har jeg lært meg å undersøke litt mer. Diskusjon om olje blir litt som å diskutere hvilket sandkorn i Sahara som er best, det er mange produsenter og mange er er nesten helt identiske men noen er bedre egnet enn andre. Om man ser på hva produsenten av komponenten har kommet frem til er best og benytter det produktet er man på rett vei. VAG (Møller) har oljer i originalforpakninger fra forskjellige produsenter men på disse forpakningene står det lite informasjon så om man ikke ønsker å kjøpe fra Møller så er det nok å anbefale å bruke fks Castrol sin oljeguide. Smart å bruke et forum for å diskutere i forkant av innkjøp, gjorde det selv for en stund siden og fikk mye god info da Olje til 5HP19FLA, diff, pat og bakdiff - A6 / S6 / RS6 / A6 Allroad (C5, C6, C7) 1997- - Bilforumet.no Etter denne diskusjonen jeg linket spurte jeg Møller om den oljen jeg skulle ha og fikk til svar at om jeg kjøpte Castrol sin olje hos Mekonomen så sparte jeg noen kroner og fikk samme oljen. De sa ikke noe mer enn det og det tolket jeg som om at VAG benytter Castrol olje selv men i sin egen innpakning. I ettertid så ser jeg at det er lite å tjene på å bruke mye tid på finne alternativer kontra det å kjøpe original olje når det er snakk om så små volumer som 2-3 liter men om man skal bytte på en automatkasse så blir det fort noen kroner å tjene på å kjøpe fks Bilstein-Febi olje kontra VAG sin automatolje (som Møller bekreftet er samme oljen som VAG sin). Men litt av gleden ved å være hobbymekaniker er å sette seg inn i ting og slike diskusjoner er nyttige men mitt tips og erfaring er, kjøp oljen fra Møller så er du sikker på å få riktig olje selv om det koster et par tre hundrelapper ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, xr4ti skrev:

Jeg må også innrømme at før så jeg på olje som kun olje men etter mange år med bil som hobby så har jeg lært meg å undersøke litt mer. Diskusjon om olje blir litt som å diskutere hvilket sandkorn i Sahara som er best, det er mange produsenter og mange er er nesten helt identiske men noen er bedre egnet enn andre. Om man ser på hva produsenten av komponenten har kommet frem til er best og benytter det produktet er man på rett vei. VAG (Møller) har oljer i originalforpakninger fra forskjellige produsenter men på disse forpakningene står det lite informasjon så om man ikke ønsker å kjøpe fra Møller så er det nok å anbefale å bruke fks Castrol sin oljeguide. Smart å bruke et forum for å diskutere i forkant av innkjøp, gjorde det selv for en stund siden og fikk mye god info da Olje til 5HP19FLA, diff, pat og bakdiff - A6 / S6 / RS6 / A6 Allroad (C5, C6, C7) 1997- - Bilforumet.no Etter denne diskusjonen jeg linket spurte jeg Møller om den oljen jeg skulle ha og fikk til svar at om jeg kjøpte Castrol sin olje hos Mekonomen så sparte jeg noen kroner og fikk samme oljen. De sa ikke noe mer enn det og det tolket jeg som om at VAG benytter Castrol olje selv men i sin egen innpakning. I ettertid så ser jeg at det er lite å tjene på å bruke mye tid på finne alternativer kontra det å kjøpe original olje når det er snakk om så små volumer som 2-3 liter men om man skal bytte på en automatkasse så blir det fort noen kroner å tjene på å kjøpe fks Bilstein-Febi olje kontra VAG sin automatolje (som Møller bekreftet er samme oljen som VAG sin). Men litt av gleden ved å være hobbymekaniker er å sette seg inn i ting og slike diskusjoner er nyttige men mitt tips og erfaring er, kjøp oljen fra Møller så er du sikker på å få riktig olje selv om det koster et par tre hundrelapper ekstra.

Du har rett der, i tillegg vil jeg alltid "lure" på om det var rett valg eller ikke..... 

Jeg tømte den første olja - hvis den var feil så får jeg bare leve med det, kjørte en 2000-3000 km på den. 

Jeg stakk innom Møller Bil og kjøpte spesifikt for kassa mi. VW G 055 512 A2, ifølge dem. 

At det kosta 340 kr per liter får bare være prisen, da er jeg ihvertfall trygg på det. Ikke skal jeg bytte de 2,1 literne annenhver helg heller. 

Endret av Forris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår