Gå til innhold

Framhjulslager MB, GLK, 2013 mod.

Ranger emnet


yngvarr

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Quattro73 skrev:

Dersom TPMS er via ABS og ikke sensorer i felgene, så kan det nok gi feil på TPMS. Burde da også gi ABS-feil.

Hei, det gjør den ikke. kjører noen kilometer så kommer den på etter reset. Har en Icarsoft kodeleser, men den kan ikke se hvilket hjul / sensor / ring som fusker. Finner ikke TMPS module listet i kodeleseren heller. Men bremseskiva på venstresiden blir mye varmere på høyresiden. Hører romlelyder fra venstre framhjul. 

Skal ta av felgen å inspisere venstre framhjul.. bremse calipper  / slakk i navet etc.

Er det mulig å kople ut TPMS modulen uten å miste ABS funksjonen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av erfaring kommer det ulyd fra hjullageret lenge før man kan kjenne slakk i det, men det skader selvsagt ikke å sjekke for slakk. Om bremseskive er varm så skyldes det mest sannsynlig tregt stempel i caliper eller trege glidebolter.

Om TPMS kan deaktiveres vet jeg ikke, kjenner lite til Mercedes, men uansett er det nok bedre å fikse feilen enn å bare fjerne symptomet ;) Er det ulyd fra hjullager så MÅ det utbedres. Sjekket litt og tror Mercedes bruker sensorer i felgene (direct TPMS), altså vil TPMS-feil ikke ha noe med ABS å gjøre. Har du verifisert riktig dekktrykk? Dersom ja, sjekk om du har feil med en hjulsensor. En skikkelig diagnose vil nok gi deg svar.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Quattro73 skrev:

Av erfaring kommer det ulyd fra hjullageret lenge før man kan kjenne slakk i det, men det skader selvsagt ikke å sjekke for slakk. Om bremseskive er varm så skyldes det mest sannsynlig tregt stempel i caliper eller trege glidebolter.

Om TPMS kan deaktiveres vet jeg ikke, kjenner lite til Mercedes, men uansett er det nok bedre å fikse feilen enn å bare fjerne symptomet ;) Er det ulyd fra hjullager så MÅ det utbedres. Sjekket litt og tror Mercedes bruker sensorer i felgene (direct TPMS), altså vil TPMS-feil ikke ha noe med ABS å gjøre. Har du verifisert riktig dekktrykk? Dersom ja, sjekk om du har feil med en hjulsensor. En skikkelig diagnose vil nok gi deg svar.

Hei, har nå sjekket calipere på for aksel. det ene stemplet gikk tregt. Brukte rustløser under mansjett og beveget det frem og tilbake ved hjelp av bremsepedal. Nå går begge stemplene lett å fint. Tok høyresiden også i samme slengen. rengjorde og satt sammen bremser .. funker ok nå.

Når det gjelder flat tire .. så kommer den på etter noen kilometer av uviss årsak. Har ikke trykkfølere i dekkene på denne 2012 mod. Er ikke 100 % sikker, men 95 % sikker. Denne føler på forskjell i rullehastighet på hjulene. Har sjekket lufttrykk i dekkene .. 32 psi på framhjul og 36 psi bakhjul. Nullstilt indikator på dette trykket, men etter nevnte kilometer så kommer den på?

Kunne ikke finne hvilken sensor som gir feil via Icarsoft kodeleseren. Var en malfunksjon "flat tire warning" Dette kan bli vanskelig å finne ut av tenker jeg. Bytter til sommerdekk snart.. mulig det forsvinner da.

Ingen feil på ABS kun "flat tire" indikator slår ut... rart er det.

Yngvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes bruker begge systemene på de fleste modellene mener jeg. Ganske sikker på at hvis du har direct TPMS på mercedes så kan du se status for dekktrykket under Assyst i displayet, hvis ikke så er det nok indirekte (tpms via abs-sensorene).

Hvis det er via abs så kan dem være ekstremt følsomme noen ganger, skal ikke se bort ifra et det kan være pga hjullageret. Eller så har vi hatt biler inne hvor det har hjulpet å fylle litt ekstra luft i dekkene (0,2-0,3bar ekstra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Mr.Burns skrev:

Mercedes bruker begge systemene på de fleste modellene mener jeg. Ganske sikker på at hvis du har direct TPMS på mercedes så kan du se status for dekktrykket under Assyst i displayet, hvis ikke så er det nok indirekte (tpms via abs-sensorene).

Hvis det er via abs så kan dem være ekstremt følsomme noen ganger, skal ikke se bort ifra et det kan være pga hjullageret. Eller så har vi hatt biler inne hvor det har hjulpet å fylle litt ekstra luft i dekkene (0,2-0,3bar ekstra).

Hei, ja ingen info i Assyst .. via ABS her. Ja kan være følsom har hørt det fra andre også. Kjørte i går 40 km ingen alarm på tire pressure kom opp. Mulig en bug som kommer å går. Får se hvordan det utvikler seg fremover. Hvis kommer opp igjen får jeg kjøre til doktoren med den for dypere sjekk.

Takker for din hjelp og svar. Det kom opp mye nyttig info ift. flat tire warning. Største problemet indirekte (ABS sensor) er at en ikke får opp hvilket hjul / sensor som har et problem. Kun flat tire warning punktum ..

Yngvar  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår