Gå til innhold

Servostyring

Ranger emnet


Veronic

Anbefalte innlegg

Bilen min står inne på verksted, har fått byttet bremsecalipper venstre bak. Under skifting oppdaget de at en kontakt til det elektroniske håndbrekket også måtte skiftes. De måtte også forlenge en bremseslange med 10 cm.. noen som har hørt om det? Merkelige greier. De ringte i formiddag fra verkstedet for å fortelle at det var kommet opp varsellampe for servostyringen og at det ble oppdaget under testkjøring. Jeg har overhodet ille råd til å utbedre den feilen nå. Verkstedet vet ikke hva feilen er. Det hele begynte med at det elektroniske håndbrekket hengte seg opp og hele bilen ble låst av det. Da dette skjedde gikk alle varsel lamper, og rattet ble tungt. Ble hentet av bergingsbil, kjøtt til verksted og byttet calipper, kontakt til håndbrekk, ja resten står jo her. Jeg får oversendt en Mail fra verksted senere i dag. Kanskje har jeg noen flere opplysninger der. Noen som kan si noe om servoen? Hva kam det være? Noen som har opplevd lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun følgefeil av de andre feilene? Har de tatt diagnose og forsøkt å slette feilen? Mest sannsynlig ikke. Antar du ikke har bilen på merkeverksted, da de mest sannsynlig hadde kommet med mer spesifikk info enn «kommet opp varsellampe for servostyring». 

Forlenge bremseslange? Har de bestilt inn feil caliper?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Quattro73 skrev:

Kun følgefeil av de andre feilene? Har de tatt diagnose og forsøkt å slette feilen? Mest sannsynlig ikke. Antar du ikke har bilen på merkeverksted, da de mest sannsynlig hadde kommet med mer spesifikk info enn «kommet opp varsellampe for servostyring». 

Forlenge bremseslange? Har de bestilt inn feil caliper?

Bilen er ikke på merkeverksted. De skulle bare skifte caliper. De har fikset kontakt, forlenget bremseslange og ja, til og med skiftet bremseklosser bak uten å si ifra til meg. Dette ble 5000,- mer enn beregnet. De hadde prøvd å nullstille varsel lampen for servo, det gikk ikke, da er det en feil sa de. Men hadde ikke feil med servoen da bilen ble levert. Men da håndbrekket hengte seg opp prøvde jeg selv og både rygge og kjøre frem gjentatte ganger for å prøve å løsne det. Det funket selvsagt ikke. Kan det ha skadet servoen? Bilen står forøvrig enda inne på verkstedet. Skal få sjekket hvorfor de måtte forlenge bremse slangen. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom varsellampen viser et (gult) ratt så trenger det ikke feile servoen noe som helst, kan forsvinne av seg selv etter litt kjøring (rattvinkelsensor). Mer essensielt er eksakt hvilken feilkode som kommer opp ved diagnose, spør de heller om det. Du skrev at «Verkstedet vet ikke hva feilen er» - noe som tyder på at de ikke har tatt diagnose - eller har mangelfull kunnskap.

Servo tar ikke skade av at du har kjørt frem og tilbake ifm hengende håndbrekk.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Quattro73 skrev:

Dersom varsellampen viser et (gult) ratt så trenger det ikke feile servoen noe som helst, kan forsvinne av seg selv etter litt kjøring (rattvinkelsensor). Mer essensielt er eksakt hvilken feilkode som kommer opp ved diagnose, spør de heller om det. Du skrev at «Verkstedet vet ikke hva feilen er» - noe som tyder på at de ikke har tatt diagnose - eller har mangelfull kunnskap.

Servo tar ikke skade av at du har kjørt frem og tilbake ifm hengende håndbrekk.

Takk for svar, jeg skal spørre dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Veronic skrev:

Jeg koblet fra batteriet selv i ett forsøk på å få håndbrekket til å slippe... før bergingsbil kom. Kan det være det? Vet ikke om verksted har gjort det også. 

Det kan være årsaken, men om verksted konkluderer med «feil på servostyring» så beviser det bare en enorm mangel på kompetanse - da såfremt «feilen» er at rattvinkelverdier forsvant når batteri ble koplet ifra.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilleggsinfo, det du kan prøve er, med motor i gang, sving fullt over til venstre, så fullt over til høyre. Kjør så rett frem i 10-20 km/t, varsellampe vil da normalt forsvinne etter litt. Dog, dette kun dersom varsel er som følge av frakoblet batteri. Men igjen, et oppegående verksted burde vite dette.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter også en finger på det Quattro nevner her. Når bil har vært strømløs må endestopp for elektrisk servo kalibreres på nytt, gjøres slik som beskrevet over her av Quattro. 

Hvis verkstedet virkelig ikke klarer å fikse/skjønne dette ville jeg tatt med meg bilen og aldri returnert. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår